nudna-teoria nudna-teoria
1504
BLOG

Prawda w "smoleńskich prawdach" cz. 25 /TAWS 36/37 wg. Kiepskich

nudna-teoria nudna-teoria Rozmaitości Obserwuj notkę 7

 

Ściema Tornado
Typowym objawem „zespołu Macierewicza“ jest absolutna odporność na rzeczową krytykę i zamykanie oczu przed rzeczywistością. A żeby na blogu było politycznie poprawnie, to komentatorzy operujący samodzielnie własną szarą masą, jak za czasów sukcesów nauki radzieckiej dostają bana. Choć wtedy ban wiązał się z biletem na białe niedźwiedzie, w porównaniu z czym niemożność komentowania na blogu Tornado (KaNo, Rexturbo i innych) jest tzw. drobnym pryszczem.
 
Ale do meritum.
W notce „TAWS#36 i TAWS#37, czyli wielka ściema MAK“ ,  bloger Tornado pisze wiele ciekawch rzeczy.
Pierwszą tezą jest, że samolot pomiędzy alertami TAWS #36 i TAWS#37 leciał prawie poziomo.
OK, sprawdzamy. Zał. 4 KBWL LP.
 
------------------------------------------------------
Alert Record 36
------------------------------------------------------
...
Alert Time (H:M:S): 06:40:36
...
Baro Altitude: 933.000000 ft
Radio Altitude: 425.562500 ft
Sink Rate: -1513.345078 ft/min
...
MSL Altitude: 1410.346283 feet
 
 
------------------------------------------------------
Alert Record 37
------------------------------------------------------
...
Alert Time (H:M:S): 06:40:43
...
Baro Altitude: 752.000000 ft
Radio Altitude: 323.250000 ft
Sink Rate: -1505.013753 ft/min
...
MSL Altitude: 1264.347891 feet

Baro altiude 933 – 752 = 181 ft = 55 m (55,1688)
MSL Altiude 1410 – 1264 = 146 ft = 44,5 m
 
Czyli w ciągu 7 sekund pomiędzy tymi alertami maszyna straciła jakieś 50 m wysokości.
Jako, że zakładam, że pomiar baryczny jest w tym wypadku pewniejszy więc pozostanę przy 55 m.
Średnia prędkość opadania 55 m / 7 s = 7,8 m/s
W logu mamy dwie wartości sink rate rzędu 1500 ft/min = 7,62 m/s.
Jak widać zapisane w logu momentalne prędkości opadania korelują ze średnią.
Wniosek: Na „plateau“ Tornado nie ma tam miejsca!

Następny kwiatek:
Tornado pisze:
Mjr Protasiuk znając “gorliwość” tego urządzenia w ostrzeganiu pilotów przed niebezpieczeństwem kolizji z ziemi, przed podejściem do wysokości decyzji, przestawił wysokościomierz barometryczny podającym wysokość do TAWS z wartość ciśnienia atmosferycznego lotniska 745 na 760 mm Hg.
Jest tylko drobny szkopuł.
QFE Selected: 0
QFE Ref Airport:
QFE Mode Status: QFE_NOT_ACTIVE
Czyli innymi słowy powstaje pytanie czego oczekiwał TAWS od WBE, QFE (ciśnienie na poziomie lotniska, wys. zero na poziomie lotniska), QNH (ciśnienie na poziomie lotniska zredukowane do poziomu morza, zero na poziomie morza) czy QNE (ciśnienie standardowe 1013,25 hPa, umowne średnie ciśnienie na poziomie morza)?
To pytanie wydaje się dla Tornado zbyt skomplikowane, więc usunął wpis.
Odpowiedź zawarta jest we wspomnianym dokumencie:
Baro Altitude
Baro-corrected pressure altitude input, in feet.
Value of the source-selected baro-corrected pressure altitude input.
For this configuration, the source of this parameter in order of priority is:
1. ADC (L204)
2. PRIMARY FMS (L204)
 
Następny bzdet:
Sekundę wcześniej rozlega się alarm “Pull up” Maszyna w MAK-wej narracji opada. Rozlega się  ostrzeżenie najwyższego rzędu  “Pull up” – “ciągnij do góry”, a sekundę później mimo, że maszyna w dalszym ciągu traci wysokość słyszymy nie “Pull up” tylko “Terrain Ahead”  -ostrzeżenie niższego rzędu.
 
Drobny szkopuł, TAWS nie generował alarmów w sekundowych odstępach. Alerty były cztery:
------------------------------------------------------
Alert Record 34
------------------------------------------------------
...
Alert Time (H:M:S): 06:40:03
...
Alert: ROC_CAUTION
 
------------------------------------------------------
Alert Record 35
------------------------------------------------------
...
Alert Time (H:M:S): 06:40:29
...
Alert: ROC_CAUTION
 
------------------------------------------------------
Alert Record 36
------------------------------------------------------
...
Alert Time (H:M:S): 06:40:36
...
Alert: ROC_WARNING
 
------------------------------------------------------
Alert Record 37
------------------------------------------------------
...
Alert Time (H:M:S): 06:40:43
...
Alert: TERRAIN_IMPACT_WARNING
 
 
Każdemu z tych alertów przypisane są określone komunikaty:
ROC_CAUTION; CAUTION: Terrain; 13
ROC_WARNING; WARNING: Terrain Ahead Pull Up; 5
TERRAIN_IMPACT_WARNING; WARNING: Terrain Ahead Pull Up; 6
 
Dalej można przeczytać, że skonfigurowane były europejskie komunikaty. Ww. są amerykańską wersją, co tłumaczy pewne odchyłki od tego co słychać w kabinie.
Poza tym „Alert“ wyzwala edycję komunikatów które są tak długo powtarzane, aż pojawi się komunikat wyższego rzędu, lub ustanie powód edycji komunikatu.
I tyle byłyby warte wywody Tornado.
 
PS
Jeszcze jeden cytat z Tornado:„Ale jak mawiał Jak mawiał Charles-Maurice de Talleyrand:"prawda jest najstraszliwszą bronią ona się zawsze obroni".
Tylko czy ban jest  honorowym  orężem?

Blog ten nie służy do wyjaśnienia przyczyn smoleńskiej katastrofy, a jedynie do odmitologizowania związanych z nią zagadnień technicznych. - Wypowiedzi zawierające niewybredne ataki "ad personam", jak i słowa ogólnie uważane za "łacinę" mogą być usunięte bez względu na wartość merytoryczną; jedyne ograniczenie wolności wypowiedzi. Co zrobić by nie czytać bzdur? Polecam: YKW, Barbie, Flyga, AndrzejMat, Paes64, Ford Prefect, Wotur, jerzyk07, Zenon8228, Lord Sith

Nowości od blogera

Komentarze

Pokaż komentarze (7)

Inne tematy w dziale Rozmaitości