z odmętów szaleństwa :-)
Kwestionowanie uczciwości wyborów to odmęty szaleństwa. /Bronisław Komorowski/
88 obserwujących
467 notek
933k odsłony
1427 odsłon

Krótka historia gier komputerowych wg. Kemira

Wykop Skomentuj31

Pierwszą grą video jaką pamiętam i z jaką się zetknąłem była "Sensible soccer" - kultowa dziś gra na Amigę, w której piłka nożna pokazywana była jako mecz z rzutu z góry. Gra była bardzo dynamiczna, co przysporzyło jej sporą grupę fanów, wspominających tytuł z nostalgią do dziś. Grę charakteryzowały dwie rzeczy: niesamowita w porównaniu w dzisiejszymi grami "pixelioza" i równie niesamowita grywalność, której nawet dziś pozazdrościć mogą doskonałe graficznie serie Pro Evolution Soccer i FIFA. Współczesne "eFootball PES 2020" czy"FIFA 20" oferują grafikę i dopracowaną prawie do perfekcji mechanikę poruszania się piłkarzy na poziomie nie do odróżnienia od transmisji w HD meczu piłkarskiego, ale to "coś", co posiadało prymitywne przecież "Sensible soccer" jest chyba nie do powtórzenia.


Doskonale pamiętam popołudnia i wieczory, kiedy wraz z córką przeżywaliśmy przygody Mario Bros na niezapomnianej konsoli "Pegasus". Niedroga, niewielka, będąca kopią "Famicoma" od Nintendo konsola "Pegasus Family Game" to bez wątpienia jedno z najbardziej rozpoznawalnych urządzeń lat 90. w Polsce. Jednocześnie można w niej upatrywać swoistego fenomenu kulturowego, będącego częściowym odbiciem zmian zachodzących w kraju po transformacji ustrojowej. Klon popularnego "Famicoma". wprost z dalekiej Tajlandii, sprowadzony został przez dwóch biznesmenów: Marka Jutkiewicza i Dariusza Wojdygę, którzy słusznie zauważyli, że jest w kraju nisza, którą stosunkowo niewielkimi nakładami finansowymi mogą wypełnić. Jak można legalnie sprzedawać urządzenie będące podróbką innego urządzenia? Cóż, wtedy rzeczywiście można było to robić. Ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych weszła w życie dopiero w maju 1994 roku, a do tego czasu Pegasus zdążył już przynieść dwójce biznesmenów milionowe dochody. Kartridże z grami nabyć można je było na pierwszym lepszym bazarku, choć wiązało się z tym ryzyko, że dostaniemy inną grę niż sugerowała okładka. W tym przypadku ustawa z 1994 roku niewiele zmieniła. Rynek piractwa gier video tak naprawdę dopiero się w Polsce rozwijał, ale to już inny temat.


Powszechnie grało się w "Mario", grę dla dziewczynek "Little Mermaid", "Tank 1990", "Contra" czy "Bomberman". Później stałem się typowym przedstawicielem ery pecetów, czyli wynalazku specjalistów  od marketingu w IBM, którzy wraz z premierą ich pierwszego mikrokomputera (jako odpowiedź na sukces firmy Apple), wymyślili slogan „Personal Computer” (PC), aby wyróżnić produkt na rynku. Ideą tego komputera, stworzonego głównie do zastosowań w biznesie, była otwarta architektura i budowa z ogólnie dostępnych układów scalonych, produkowanych w innych fabrykach. Wszystko to, wraz z brakiem patentu (na budowę komputera poprzez „sloty”) oraz wykorzystaniem systemu operacyjnego MS-DOS na licencji, doprowadziło w następnych latach do istnego wysypu IBM PC - klonów. W ten sposób jednak narodził się cały przemysł związany z późniejszym rynkiem popularnych pecetów. Gry na pecety na jakiś czas zdominowały rynek gier w ogóle, ale nieprawdopodobny wręcz postęp wizualizacji gier poszedł w parze z postępem technologicznym, który na użytkownikach wymuszał  nieustaną potrzebę modyfikacji swojego sprzętu - dobry komputer w przeciągu pół roku stawał się przestarzałym "złomem", który nie był w stanie obsłużyć coraz bardziej wymagającej grafiki nie tylko w grach, ale także w programach użytkowych i tych służących do pracy.


Takie gry jak "Worms", " Star Wars Episode I: Racer", "Medal of Honor", "Call of Duty" "Command and Conquer", "Baldur’s Gate", "Commandos", "Grand Theft Auto", "Half-Life", "Mafia", "Doom", "Diablo", "Need for Speed", "Sims", "Tomb Raider", czy "Quake" wyznaczyły standardy i kierunek rozwoju. Przełomowym momentem stał się debiut w 2000 roku na wszystkich rynkach świata konsoli PlayStation 2. Z miejsca staje się bestsellerem, by w ciągu następnych 10 lat uzyskać niewiarygodną łączną sprzedaż 150 mln konsol. Sukces PS2 upatruje się w ogromnej rzeszy klientów pierwszego modelu, wstecznej kompatybilności, napędzie DVD (Sega posiadała własny, zaprojektowany przez Yamahę, napęd GD - o nieco większych możliwościach niż zwykły CD), kilku dedykowanym grom (m.in.Final Fantasy X, GTA: San Andreas czy Metal Gear Solid: Sons of Liberty) oraz bardzo długiemu wsparciu konsoli przez deweloperów gier. Nieco później, bo w 2001 roku debiutuje w Stanach Zjednoczonych pierwsza konsola Microsoftu - Xbox. Potężne wsparcie finansowe nie wystarczyło, by dogonić japońskiego lidera, jednak konsola odniosła sukces w USA i Europie, budując świetne fundamenty dla późniejszej popularności Xboksa 360. Gracze szybko uświadamiają sobie, ze pecety i coraz bardziej popularne notebooki to świetne narzędzia do pracy i przeglądania internetu, natomiast do gier przeznaczone są konsole - chociaż do dziś jest spora grupa graczy, uważająca, ze najlepszy do gier jest "wypasiony" pecet czy laptop.

Wykop Skomentuj31
Ciekawi nas Twoje zdanie! Napisz notkę Zgłoś nadużycie

Więcej na ten temat

Salon24 news

Co o tym sądzisz?

Inne tematy w dziale Rozmaitości