Animela Animela
1252
BLOG

Tort kokosowy

Animela Animela Gotowanie Obserwuj temat Obserwuj notkę 10

Czasami zdarzają się sytuacje, w których podanie tortu jest po prostu niezbędne. Oczywiście - można kupić, ale ... nie ukrywajmy: kupno naprawdę znakomitego tortu dla kilkunastu osób od razu podnosi rangę imprezy, ale też i jej koszta - co najmniej o kilkaset złotych. Tradycyjne torty są pracochłonne i nie wszystkim smakują, a ja - tak, tak - mam przepis na wypiek, który jest pyszny, tani, efektowny i dziecinnie prosty do zrobienia!

Panie i panowie - przed nami TORT KOKOSOWY!

Pierwszy tort, jaki upiekłam, i zdecydowanie najłatwiejszy ze wszystkich. Nie wymyśliłam go sama: pochodzi z genialnej książki kucharskiej: "Domowej kuchni francuskiej" Macieja Erwina Halbańskiego z 1975 r. Książka jest od wielu lat niedostępna, egzemplarz, który odziedziczyłam po rodzicach - zajeżdżony do nieprzytomności, a sam Halbański popadł w zupełne chyba zapomnienie. Bardzo niesłusznie, bo choć nie był autorem żadnego z niesłychanie smakowitych przepisów, to podawał je w taki sposób, że potrawy nie mają prawa się nie udać! Dlaczego nie ma kolejnych wznowień, za to wydawane są gnioty Roberta Sowy, Tomka Jakubiaka czy niezliczone dzieła blogerów - pożal się Panie - kulinarnych? ... Nie mam pojęcia, ale gdyby jakiś wydawca się ulitował, to z góry deklaruję chęć nabycia co najmniej dwóch egzemplarzy.

W oryginalnym przepisie figuruje "ekstrakt kawy Marengo", ale zastąpiłam zwykłą rozpuszczalną (jeśli ktoś się uprze i kupi, to proszę bardzo!), a płatki kokosowe zastąpiłam wiórkami - łatwiej mi się z nimi pracuje. Ale co kto woli.

Bezy kokosowe można upiec poprzedniego wieczoru, podobnie, jak przygotować masę - i w dniu przyjęcia tylko złożyć całość, co znacznie ułatwia przygotowania pani domu.


T o r t   k o k o s o w y
(16 porcji)

C i a s t o:
25 dkg wiórków kokosowych, 22 dkg cukru pudru, 10 białek, 2 dkg masła


Ma s a   ma ś l a n a :  25 dkg masła, 25 dkg cukru pudru, 5 żółtek,
3 czubate łyżeczki kawy rozpuszczalnej


Białka ubić na sztywną pianę, dodawać cukier puder ubijając w dalszym ciągu, na końcu dodać wiórki kokosowe (22 dkg),
delikatnie wymieszać. Masę podzielić na 2 części, nałożyć do tortownic (średnica 22 cm) wyłożonych posmarowaną masłem
alufolią (ewentualnie papierem pergaminowym), upiec w średnio nagrzanym piekarniku, aby krążki były rumiane.
W czasie pieczenia przygotować masę: żółtka i cukier ucierać w misce umieszczonej na rondlu z gotującą się wodą na puszystą
masę. Po zdjęciu z rondla i ostudzeniu dodawać kawałeczki masła i tak długo ucierać, az powstanie gładka masa;
pod sam koniec ucierania dodać ekstrakt kawy.
Między ostudzone krążki nałożyć masę, smarując również wierzch i boki tortu. Cały tort posypać pozostałymi wiórkami kokosowymi
i przyozdobić pozostałą masą według uznania.


Animela
O mnie Animela

Jestem człowiekiem - przynajmniej się staram.

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Rozmaitości