Na 2018 r. zaplanowana jest m.in. wymiana taboru PKP Intercity oraz remont dworców kojeowych, fot. utk.gov.pl
Na 2018 r. zaplanowana jest m.in. wymiana taboru PKP Intercity oraz remont dworców kojeowych, fot. utk.gov.pl

Wielka modernizacja PKP. Rząd stawia na komunikację kolejową

Redakcja Redakcja Transport Obserwuj temat Obserwuj notkę 30

Polskie koleje przechodzą gruntowną modernizację. Tylu inwestycji w infrastrukturę PKP nie było od dawna. Krajowy Program Kolejowy zakłada, że do roku 2023 wydane zostanie blisko 67 mld zł.

Program modernizacji tras i dworców

- Dziś polska kolej to jeden wielki plac budowy – przekonuje  minister infrastruktury Andrzej Adamczyk. - Realizowany jest program, który jest programem trudnym, ale jest programem dla Polaków i programem, którego Polacy oczekują – dodał.

Na wielu węzłach trwają bowiem od dłuższego czasu kompleksowe roboty, co wiąże się z wieloma utrudnieniami dla pasażerów, ale polska sieć kolejowa jest sukcesywnie odbudowywana z zapaści.

Największym wyzwaniem na 2018 rok jest realizacja inwestycji w ramach Krajowego Programu Kolejowego - ocenił wiceminister infrastruktury i budownictwa Andrzej Bittel. Program zakłada, że do roku 2023 wydatki inwestycyjne na infrastrukturę kolejową sięgną blisko 67 mld zł.

PKP Polskie Linie Kolejowe przyznały niedawno, że notują oszczędności na organizowanych przetargach, dzięki czemu przechodzą do realizacji kolejnych projektów. Do świąt Bożego Narodzenia PKP PLK podpisały umowy wartości kosztorysowej blisko 23 mld zł. Rzeczywista wartość podpisanych umów jest bliska 17,5 mld zł. - Do końca roku podpisane zostaną umowy wartości około 1,5-2 mld zł wartości rzeczywistej - zapowiedział prezes PKP PLK Ireneusz Merchel.

Wypracowane w ten sposób oszczędności przetargowe przeznaczane są na realizację nowych projektów. Są to między innymi takie projekty jak realizacja w ramach krajów instrumentów CEF (Łącząc Europę) - trasy Rail Baltica na odcinku Białystok - Ełk czy trasy Opole - Kędzierzyn Koźle. - Czy wykorzystamy wszystkie pieniądze będzie można powiedzieć w 2019 roku. Wtedy większość dużych prac będzie w realizacji i będziemy z listy rezerwowej dokładać kolejne inwestycje - powiedział Furgalski.

Nowa strategia taborowa

Ponadto w toku jest Program Inwestycji Dworcowych. To pierwsza tak duża inicjatywa, dzięki której unowocześnione zostaną dworce kolejowe w całym kraju. Na liście obiektów przewidzianych do przebudowy znalazły się nie tylko budynki służące pasażerom z największych polskich miast, ale także bardzo wielu mniejszych miejscowości. Program, który ma się zakończyć w 2023 r. obejmuje 186 obiektów. Ostatnio oddano do użytku m.in. dworzec w Miechowie.

- Dziś rząd PiS dąży do tego, aby komunikacja kolejowa była nie tyle alternatywą, ale jednym z podstawowych elementów „tego rusztu komunikacyjnego państwa" – zapewnia minister Adamczyk.

Inwestycje w polską kolej to nie tylko modernizowanie szlaków kolejowych oraz dworców, to także program taborowy, na który przewidziano w najbliższych latach wiele miliardów złotych.

Ogłoszona przez PKP Intercity w grudniu tego roku nowa strategia taborowa do 2023 roku zakłada przeznaczenie ponad 7 mld zł na modernizację i zakup taboru, czyli wagonów, lokomotyw oraz elektrycznych zespołów trakcyjnych. Spółka zainwestuje też w modernizację stacji postojowych oraz myjnie. Po zakończeniu programu pociągi PKP Intercity w blisko 80 proc. będą zestawiane z nowego lub zmodernizowanego taboru.

Środki na realizację tego programu będą pochodzić z różnych źródeł, m.in. z zasobów własnych spółki, pieniędzy z dokapitalizowania z PKP SA oraz od instytucji zewnętrznych. PKP Intercity zamierza również pozyskać środki z UE - blisko 790 mln zł.

Więcej towarów i pasażerów jeździ pociągami

Polskie Koleje Państwowe SA chcą też w przyszłym roku zbudować strukturę holdingową, co ma usprawnić zarządzanie spółek wchodzących w skład grupy. Docelowo PKP SA ma być spółką-matką dla pozostałych firm z grupy, które wejdą w skład holdingu. - Dla wielu spółek już jesteśmy spółką-matką, ale jest jeszcze sprawa PKP PLK, a w przyszłości może również Przewozów Regionalnych – tłumaczy prezes PKP SA Krzysztof Mamiński. Dodał, że trzeba jakoś rozwiązać sprawę PKP Cargo, bo to jest spółka giełdowa.

Urząd Transportu Kolejowego poinformował, że kolej przewozi coraz więcej towarów oraz pasażerów.  Do końca listopada 2017 r. przewieziono 219,74 mln ton towarów, podczas gdy w całym roku 2016 było to 222,23 mln. Z kolei do końca listopada 2017 r. pociągami podróżowało 279,29 mln osób, to o 3,77 proc. więcej niż rok temu i jednocześnie 95 proc. liczby pasażerów z całego ubiegłego roku. Rok temu w ciągu 11 miesięcy z kolei skorzystało bowiem 269,15 mln pasażerów.

Jak informuje urząd, największy udział spośród przewoźników pod względem liczby pasażerów miały Przewozy Regionalne, które przewiozły 26,48 proc. pasażerów od stycznia do listopada tego roku. Na drugim miejscu z 20,38 proc. udziałem znalazły się Koleje Mazowieckie. Trzecie miejsce należy do PKP Intercity, ten przewoźnik miał 14,1 proc. pasażerskiego rynku.

Przeczytaj także: Polskie Koleje Linowe chcą wejść na giełdę. Każdy Polak będzie mógł kupić ich akcje

Źródło: PAP
ja

© Artykuł jest chroniony prawem autorskim. Wykorzystanie tylko pod warunkiem podania linkującego źródła.



Komentarze

Inne tematy w dziale Gospodarka