92 obserwujących
475 notek
317k odsłon
67 odsłon

tom TRAFFIC. Wieczór autorski cz. 1. Historia tomu.

Wykop Skomentuj

image

                                          okładka pudełka kubańskich cygar, za: images.fineartamerica.com/


W początkach grudnia 2018 roku ukazał się w Podkarpackim Instytucie Książki i Marketingu w Rzeszowie kierowanym przez znakomitego eseistę, prozaika i poetę Jerzego Janusza Fąfarę mój tom poezji „TRAFFIC”. Zawiera wyselekcjonowany zbiór 27 wierszy napisanych w latach 2008 – 2018.


Ponieważ ukazała się bardzo szybko recenzja blogerki Małgorzaty P. na jej blogu „Czytamy po polsku” autor niniejszego tekstu zupełnie zaskoczony tą błyskawiczną recenzją - zapowiadając na Facebook swoją odpowiedź na recenzję i mając wcześniej w zapasie prawie gotową już dokumentację tomu - postanowił połączyć te dwa pliki w jedną mini opowieść pod nazwą „Wieczór autorski”.


Ten wirtualny „Wieczór” akcentuje subiektywną wypowiedź na temat uwag zgłoszonych przez Małgorzatę P. Podaje jednocześnie obiektywną historię powstania tomu, i obiektywną jego dokumentację.


Historia powstania tomu nie płynie z megalomanii autora – której nie posiada, a z przywiązania do kwestii dokumentacyjnych ( tak jak postępuje się w nauce) i technicznych ( tak jak postępuje doświadczony bloger, tutaj na platformie blogerskiej Salon24.pl od września 2008).

„Wieczór” rozpoczyna niniejszy tekst jako część 1: historia powstania tomu, i informacje ogólne. Dla potrzeb aktualnych i przyszłych Czytelników tomu, oraz dla aktualnej Recenzentki. Oraz dla przyszłych recenzentów, o ile tacy będą.

Część 2 będzie zawierać dokumentację tomu – wiersz po wierszu.

Część 3: odpowiedź na uwagi zgłoszone w recenzji Małgorzaty P.


                          TRAFFIC: traffic, po polsku trafika – czyli sklep z tytoniem:)


W 2011/2012 rozpocząłem pisać tom wierszy TRAFFIC. Tytuł wziąłem z popularnej nazwy sklepów tytoniowych i z akcesoriami tytoniowymi: cygara, cygaretki, tabaki, popielniczki, cygarniczki, itp.

Pomysł wziął się z nie z nostalgii za dawnymi czasami, tylko z rozczarowania do współczesnych przemian po okrągłostołowych. Jako miłośnik dobrych tytoni i papierosów marzyłem w okresie komuny i krótko po komunie, że powstaną w każdym mieście specjalistyczne salony, sklepiki, trafiki wyłącznie z moimi ulubionymi gatunkami papierosów, tytoniu, akcesoriów, pięknych popielniczek z kryształu. Niestety nie doczekałem się. Postanowiłem wobec tego napisać tom o takim tytule, żeby zachować równowagę między mną i moim marzeniem / Dream / a światem. Pierwszy wiersz z tomu opublikowałem 13 lipca 2012, aktualnie ma 1087 odsłon

https://www.salon24.pl/u/prognozy2030/433764,z-tomu-traffic-2011-2012


I tutaj sensacyjna i oryginalna dla mnie parabola wieńcząca pomysł tytułu z roku 2011 i pisanie odpowiedzi na recenzję dla Małgorzaty P:

w nocy z 12/13 kwietnia 2019 szukając w galerii Google fotografii Walta Whitmana, którego nazwiska użyłem w odpowiedzi na recenzję, znalazłem wręcz sensacyjny dla TRAFFICu obraz: okładki pudełek cygar kubańskich z przełomu XIX i XX wieku z podobiznami słynnych poetów Walta Whitmana i Dante Alighieriego!!! 

W ten sposób zupełnie przypadkowo opis tomu, odpowiedź na recenzję i dokumentacja znalazły fascynujące w litograficznej pięknej robocie kolorowe domknięcie.  

Tak, kiedyś pudełka cygar ozdabiano podobiznami wybitnych poetów, Muzami greckimi, boginkami, etc.  

O tempora o mores… 

Tłumaczy to ozdobienie „Wieczoru autorskiego” Dantem, Whitmanem i innymi litografiami.  


            Historia powstania TRAFFIC: 20 miesięcy: sierpień 2017 – kwiecień 2019


                                                 projekt „OvidiAs” 2017-2020


Ponieważ latem 2017 mijała 40 rocznica mojego debiutu poetyckiego w lubelskiej „Kamenie” postanowiłem zrekapitulować moje doświadczenia i wiosną 2017 rozpocząłem składanie pierwszego tomu o nazwie roboczej „OvidiAs. 30-40 wierszy” z myślą o opublikowaniu go na blogu „Świat jako teatr”.


Rocznica ta zbiegła się z zakończeniem wspaniałej przygody jaką było redagowanie tutaj na Salon24.pl wraz ze wspaniałymi Kolegami czasopisma „Poetry&Parateatre” ( 2010-2016. Ponad 400.000 wejść ), zorganizowanie i prowadzenie pierwszego w świecie wirtualnego festiwalu poetyckiego pod nazwą *Th’Republic of Poets* ( 2013-2016, kontynuacja może być dalej), oraz sumą doświadczeń nazbieranych od 2010 do dzisiaj jako uczestnik klasycznego i super trudnego festiwalu – Przemyskiej Wiosny Poetyckiej ( 2010, 2012, 2014, 2015, 2018).

Na dzień 2 września 2017 w pliku ‘OvidiAs’ jest notatka: 22 wiersze, i dalej zalinkowane wraz z tytułami, wyselekcjonowane do dalszych prac 12 wierszy. 

”OvidiAs” był w zamyśle głębokim ukłonem w stosunku do Antyku.  

Ezra Pound - „najtęższy rzemieślnik” jak go określił Thomas Stearns Eliott w swoim noblowskim poemacie „Ziemia jałowa”- cytował w swoich esejach Owidiusza, który powiedział, że poeta ma w zasadzie jeden cel w życiu: napisać jakieś 30 wierszy. Zgadzam się z tym.  

Tutaj konieczna prawie główna uwaga: historia i dokumentacja tomu płynie też z zupełnie zasadniczych dwóch powodów.  

Pierwszy to ten, że nigdy po 2007 roku nie miałem w planach wydawania tomu poezji drukiem. A wyłącznie w sieci.  

Drugi - to fakt, że ze względów wydawniczych format A5 wymusił inną niż oryginalna wersję TRAFFICu. Dokumentacja – część 2 Wieczoru Autorskiego – poda wersję oryginalną, zmiany i wersję jaka ukazała się drukiem. Myślę, że Czytelnik tomu powinien znać wersję pierwotną, oryginalną.   

„Wieczór Autorski” chce więc pokazać różnicę między planami oryginalnymi z datą wiosna 2017, a realnym stanem jaki wynikł z przyjętych zmian od sierpnia 2017 do grudnia 2018 – tomem TRAFFIC. 


                                          projekt „Poezja jak Therapeia” 2017-2021


Jednocześnie postanowiłem zrekapitulować teoretyczne dociekania nad poezją trwające od 2010:

a/ od przedstawionego na przemyskim festiwalu 4-godzinnym Warsztacie Poetyckim, 2010 r.  

b/ poprzez esej „Poezja jako Therapeia” będącym rozwinięciem rozdziału 5.5 z eseju: Teoria Języka. O zasadzie (Arché, ἀρχή) poetyckiej, 2014  

https://www.salon24.pl/u/prognozy2030/585178,teoria-jezyka-o-zasadzie-arch-poetyckiej,4

Esej ten przerwałem jak i składanie „OvidiAsa” przenosząc ich publikacje na rok 2020 -2021. 

Okładki „OvidiAsa” i „Poezja jako Therapeia” wraz z projektowaną typografią przedstawię w następnych dwu notkach. Jako historyczny wstęp do TRAFFIC.  


                     Sierpień/ wrzesień 2017: telefon: „składaj tom do wydawnictwa” !


Pod koniec sierpnia zatelefonował do mnie jeden z najlepszych polskich poetów ( ze środowiska krakowskiego ) z informacją, że mam składać tom do druku „do Fąfary do Rzeszowa”. Mam nie martwić się o pieniądze (dotację), tylko szybko tom złożyć. Dzięki stary…:)

Ponieważ mam bardzo wysoką opinię o Jerzym Fąfarze, zwłaszcza po jego eseju na Sesji Szekspirowskiej przemyskiego festiwalu w 2014 ( esej ten powinien być IMHO nauczany powszechnie na poziomie licealnym, secondary), natychmiast przyjąłem propozycję.   

Wobec innych wymogów tomu drukowanego klasycznie - nie w sieci, wziąłem tytuł „Traffic” przerwałem pisanie „Ovidiasa” i rozpocząłem składanie nowego tomu od nowa.

Po ostrej harówie od początków września 2017 w dniu 8 stycznia 2018 wysłałem tom w pliku do wydawnictwa. Miał 46 stron A4, w edytorze New Times Roman 12.  

5 października 2018 otrzymałem informacje od JJ Fąfary, że tom w składzie jest gotowy.  

Około 10 października po wydruku składu komputerowego rozpocząłem korekty. Cztery ciężkie korekty trwały do 14 listopada. Ani jednej literówki! Trudność korekt polega na tym, że pisze się łatwo na qwerty, ale literówki są zawsze:). Może kogoś zaskoczę lub obrażę, ale powiem tak: diabła nie ma, ale literówki są zawsze:) Każdy wiersz przed publikacją tutaj na blogu sprawdzam minimum 100 do 200 razy.  

A teraz kolejne 100, 200 czytań – o bogowie :) Literówki, korekta gramatyczna, użycie prawidłowe wszystkich nazw, oraz czy używając nazwisk w tekście nie naruszam dóbr osobistych osób żyjących lub zmarłych, czy pisząc o Religiach nie naruszam Prawa, Sanathana Dharma i Buddha Dharma. I na końcu - czy nie naruszam dobrego obyczaju: Międzynarodowej Konwencji Praw Autorskich i polskiej Ustawy z 2000 roku o prawach własności intelektualnej i prawach pokrewnych. 14 listopada wysłałem tom zatwierdzając do druku, i akceptując świetny projekt okładki pani Sylwii Tulik.  


Okładkę: biała najprostsza okładka i czarne litery zaprojektowałem sam, wzorując się na swoich projektach: prospektach spektaklu parateatralnego z 1976 pt. „oddech i sen” /najtańszy offsetowy papier, czarne litery/, oraz projekty już z XX wieku : tom „Pieśni i tańce” i „Pan Słoni, Miasto Śmierci, Praise the Lord”. W II wersji zaproponowałem okładkę jasnogranatową z białym tytułem „TRAFFIC”.

Pani Sylwia Tulik szczęśliwie dodała do bieli i czerni elegancki żółty sznureczek:) I tak stanęło.

  

W dniu 12 stycznia 2019 otrzymałem z wydawnictwa przesyłkę egzemplarzy autorskich. I rozpocząłem wysyłkę, którą kończę dzisiaj 20. 4. 2019.. W ten sposób I etap pracy na tomem został zamknięty.  

Tutaj podkreślam, że Wydawnictwo dało mi bardzo porządne warunki: dużo egzemplarzy autorskich. Nie musiałem się liczyć z wysyłką i oszczędzać na stare lata kilku egzemplarzy. Tutaj podziękowania dla dyrektora Wydawnictwa.  

Na obecną chwilę jest 11 zewnętrznych udostępnień na Facebook na stronie wydawnictwa i na blogu tutaj, plus moich 11 udostępnień dokumentacyjnych na profilu Facebook. Oraz jedna merytoryczna recenzja napisana w bardzo krótkim okresie miesiąca czasu, co jest bardzo dla mnie korzystne.  


Info o TRAFFIC :

Strona wydawnictwa, link:

http://www.instytutksiazki.rzeszow.pl/ksiegarnia/karta,381,traffic_27_wierszy.html

blog „Świat jako teatr”  

https://www.salon24.pl/u/prognozy2030/924765,ukazal-sie-moj-tom-poezji-traffic-podstawowe-informacje

okładka TRAFFIC  

http://www.instytutksiazki.rzeszow.pl/ksiegarnia/karta,381,traffic_27_wierszy.html

               zapalimy : ))!?  Motorhead:  "Dead Men Tell No Tales" :

               „Martwi ludzie nie mówią żadnych opowieści” wersja z 2000 r.  

      



image

okładka opakowań na cygara, za: cigarlabelblog.files.wordpress.com. Litografia: Louis Wagner 

Wykop Skomentuj
Ciekawi nas Twoje zdanie! Napisz notkę Zgłoś nadużycie

Więcej na ten temat

Salon24 news

Co o tym sądzisz?

Inne tematy w dziale Kultura