To i owo
Przez poznanie do poznania...
46 obserwujących
1214 notek
810k odsłon
  551   1

Chiny wtopiły kasę na inwestycję widmo?

Chiny wtopiły kasę na inwestycję widmo?

Chiny są największym na świecie oficjalnym wierzycielem, ale podstawowe fakty dotyczące warunków udzielania przez nie pożyczek były do niedawna tajne.

Jaki wpływ na stabilność finansową krajów rozwijających się mają wyjątkowe postanowienia chińskich kontaktów kredytowych?

Bardzo niewiele umów między chińskimi pożyczkodawcami a pożyczkobiorcami rządowymi zostało kiedykolwiek opublikowanych lub zbadanych.

Trzy główne spostrzeżenia dotyczące tych umów.

Po pierwsze, chińskie umowy zawierają nietypowe klauzule poufności, które uniemożliwiają kredytobiorcom ujawnienie warunków, a nawet istnienia długu.

 Po drugie, chińscy pożyczkodawcy szukają przewagi nad innymi wierzycielami, stosując zabezpieczenia, takie jak rachunki dochodów kontrolowanych przez pożyczkodawców i obietnice uchronienia długu przed zbiorową restrukturyzacją (klauzule „braku Klubu Paryskiego”).

 Po trzecie, klauzule anulowania, przyspieszania i stabilizacji w chińskich kontraktach potencjalnie pozwalają pożyczkodawcom wpływać na politykę wewnętrzną i zagraniczną dłużników.

Chiny wydały bilion USD na rozszerzenie swoich wpływów w świecie poprzez program infrastrukturalny Pasa i Szlaku.

Aktualnie Pekin pracuje nad przeglądem problematycznej inicjatywy.

Spowalniająca gospodarka światowa, w połączeniu z rosnącymi stopami procentowymi i wyższą inflacją, sprawiły, że kraje objęte inwestycjami mają trudności ze spłatą długów wobec Chin.

 Dziesiątki miliardów USD pożyczek poszły w złym kierunku, a liczne projekty rozwojowe stanęły w martwym punkcie.

 Zachodni przywódcy skrytykowali chińskie praktyki kredytowe, które niektórzy nazwali "dyplomacją pułapki zadłużenia", żenującą Pekin. Wielu ekonomistów i inwestorów twierdzi, że praktyki kredytowe kraju przyczyniły się do kryzysów zadłużenia w świecie.

Chiński prezydent Xi Jinping nazwał kiedyś tę inicjatywę "projektem stulecia", ale przegląd ujawnia ograniczenia jego wizji przekształcenia globalnego porządku.

Jest bardzo dużo nietrafiony inwestycji…

Na spotkaniu z wyższymi urzędnikami Xi zauważył, że międzynarodowe środowisko Pasa i Szlaku staje się "coraz bardziej złożone" i podkreślił potrzebę wzmocnienia kontroli ryzyka i rozszerzenia współpracy, zgodnie z doniesieniami mediów państwowych ze spotkania.

Chińskie banki już znacznie ograniczyły akcję kredytową na nowe projekty w krajach o niskich dochodach, ponieważ koncentrują się na oczyszczeniu istniejących portfeli kredytowych.

Prawie 60% chińskich pożyczek zagranicznych znajduje się obecnie w posiadaniu krajów uważanych za znajdujące się w trudnej sytuacji finansowej, w porównaniu z 5% w 2010 r., według ekonomistów Sebastiana Horna, Carmen Reinhart i Christopha Trebescha, którzy pisali o długu międzynarodowym.

Chiny rozpoczęły współpracę z innymi wierzycielami w celu rozwiązania obecnych problemów z zadłużeniem. Aby to zrobić, Pekin musiał porzucić swój długotrwały opór wobec współpracy z instytucjami międzynarodowymi, takimi jak Klub Paryski, stowarzyszenie dużych suwerennych wierzycieli, w tym USA, Japonii i Francji. Koordynuje z członkami Grupy 20 zaawansowanych i rozwijających się gospodarek negocjacje w sprawie redukcji zadłużenia w niektórych krajach.

Proces ten może zmusić chińskie banki do zaakceptowania strat, czemu od dawna się sprzeciwiają….

Przez lata Pekin wolał przedłużać termin zapadalności kłopotliwych pożyczek, praktykę znaną w branży finansowej jako "przedłużanie i udawanie".

W ciągu zaledwie dekady, według Ministerstwa Spraw Zagranicznych, Chiny rozdały około 1 biliona dolarów pożyczek i innych funduszy na projekty rozwojowe w prawie 150 krajach, takich jak Ekwador i Angola. Chiny po raz pierwszy stały się największym na świecie oficjalnym wierzycielem.

Rząd USA i instytucje rządowe zapewniają obecnie mniej niż połowę tego, co Chiny robią w grantach i pożyczkach dla mniej zamożnych krajów.

Podczas gdy USA finansują prawie wszystkie swoje zagraniczne projekty rozwojowe z pomocą, Chiny działają bardziej jak bankier, powiedział Bradley Parks, dyrektor wykonawczy AidData i współautor "Banking on Beijing".

 Analiza AidData pokazuje, że na każdego dolara pomocy dla krajów o niskich i średnich dochodach Chiny dostarczyły 9 dolarów długu. Odwrotnie jest w przypadku Stanów Zjednoczonych: za każdego dolara długu, który dostarcza krajom o niskim i średnim dochodzie, zapewnia co najmniej 9 dolarów pomocy.

Pożyczki podsyciły obiekcje w Waszyngtonie i gdzie indziej, że Chiny przeciążają kraje kosztownym długiem, czemu Pekin regularnie zaprzeczał.

Do 2017 r. chińscy dyrektorzy bankowi skarżyli się Pekinowi, że zostali poproszeni o sfinansowanie projektów, które miały niewielkie szanse na zwrot. Niektórzy kredytodawcy zagrozili, że przestaną wspierać niektóre projekty, chyba że organy regulacyjne pozwolą im wyjaśnić, że te pożyczki były "poinstruowane przez politykę", powiedzieli dyrektorzy, więc banki nie będą pociągane do odpowiedzialności za niewypłacalność.

Lubię to! Skomentuj15 Napisz notkę Zgłoś nadużycie

Więcej na ten temat

Komentarze

Inne tematy w dziale Polityka