seafarer seafarer
1234
BLOG

Cerkiew w Polsce, Nowogród Wielki i Moskwa

seafarer seafarer Rosja Obserwuj temat Obserwuj notkę 56

image

I-sza Rzeczpospolita była państwem wielonarodowym i wielowyznaniowym. Dzisiaj niewiele nam z tego zostało. Niemniej czasami można jeszcze coś spotkać. Na zdjęciu jest cerkiew Aleksandra Newskiego, księcia Nowogrodu Wielkiego. Tego Nowogrodu Wielkiego, który potem Iwan Groźny zrównał z ziemią a jego ludność wymordował.

Kto zgadnie, gdzie ta cerkiew się uchowała? Trochę podpowiem, jest to duże polskie miasto, w centrum kraju. Jeżeli chodzi o mnie, to wiele razy przez to miasto przejeżdżałem, jadąc na południe w rodzinne strony. Ale dopiero dwa lata temu tak się zdarzyło, że do tego miasta pojechałem i przez chwilę w nim byłem. No i przechodząc obok tej cerkiewki zrobiłem zdjęcie. Cerkiewka jest malutka mimo tego, że na zdjęciu wygląda pokaźnie.

Jak wtedy wróciłem do domu to oczywiście ‘pochwaliłem’ się tym zdjęciem na facebook’u. A dzisiaj z kolei fb przypomniał to zdjęcie i 'zaproponował' aby wyświetlić swoje wspomnienie. Co też i zrobiłem.

I jeszcze refleksja o Nowogrodzie Wielkim. Przez długi czas swojej historii, Nowogród Wielki był stolicą potężnej republiki kupieckiej. Tatarzy w XIII w. podbili praktycznie wszystkie ziemie ruskie, z wyjątkiem Nowogrodu Wielkiego. Owszem Nowogród Wielki uznał tatarską zwierzchność i płacił trybut, ale przez Tatarów nigdy nie został podbity. Dzięki temu Nowogród zachował swoją odrębną kulturę polityczną, europejską nota bene. Dopiero Iwan Groźny, złamał potęgę Nowogrodu i wymordował jego ludność. I cywilizacja turańska zdominowała Nowogród Wielki.

Gdyby w rywalizacji Nowogrodu Wielkiego z Moskwą wygrał Nowogród, Rosja byłaby dzisiaj częścią Europy. Nie tylko geograficznie, ale również politycznie.  

Ps.: Hufce smoleńskie, w tym z Nowogrodu Wielkiego walczyły pod Grunwaldem ... po polskiej stronie.

seafarer
O mnie seafarer

Konserwatysta zatwardziały :) W czasach pędzących zmian - zarówno na lepsze jak i na gorsze - tylko konserwatysta potrafi odróżnić jedne od drugich, wybrać te lepsze i być naprawdę nowoczesnym!

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Polityka