Tramwaj bez drutu w Bordeaux
Tramwaj bez drutu w Bordeaux
Siukum Balala Siukum Balala
2993
BLOG

Tramwaj zwany pożądaniem Krzywonos Henryki

Siukum Balala Siukum Balala Podróże Obserwuj temat Obserwuj notkę 116

Tramwaj zwany pożądaniem Krzywonos Henryki

Poniższa notka to notka techniczna dotycząca tramwajów, więc osoby zwykle tu komentujące jeśli nie czują się na siłach komentować nie muszą. Dotyczy to również Julki Palmer, wprawdzie tramwaje w Olsztynie zlikwidowano w 1965 roku, więc w czasie kiedy Julka Palmer kończyła właśnie 20 lat i pewnie tramwaje pamięta, nie sądzę jednak by miała w sprawie tramwajów coś do powiedzenia. Może tylko to, że za fatalny stan tramwajów w Elblągu odpowiedzialny jest Kaczyński Jarosław z Warszawy. Oczywiście może komentować po uprzedniej konsultacji ze swoja idolką i alter ego Henryką Krzywonos.

Francuzi oprócz tego, że uważają się za ludzi reprezentujących najwyższą kulturę jedzenia, co po obejrzeniu filmu " Kapuśniaczek " wcale takie pewne nie jest, uważają również że mają najlepszy public transport w Europie. I tu trzeba im przyznać rację, bo bezsprzecznie  odnotowali Francuzi spore sukcesy w tej dziedzinie. Najpierwsi rozpoczęli  eksperymenty z TGV i dziś nikt ich dogonić nie może. Niemcy próbuja coś robić, jednak jakoś - jak na Niemców - słabiutko, skoro podczas prób ichniego TGV drzwi o mało co urwałyby rękę Helmutowi Kohlowi. Mieliby, więc komplet : obecnego kanclerza bez głowy i poprzedniego bez ręki. Anglicy jeszcze nieudolniej budują swoje TGV między Londynem a Birmingham, próbując wrócić do zarzuconego w latach 70 - tych projektu Advanced Passenger Train.

Tramwaj zwany pożądaniem Krzywonos HenrykiBrytyjski projekt TGV 

A Francuzi cały czas w awangardzie, jako pierwsi w świecie uruchomili w Lille całkowicie zautomatyzowane metro bez motorniczego... i kombinują dalej.

Bardzo interesujący tramwaj zbudowali w Bordeaux, a potem w Orleanie. Nie mogę tego systemu rozgryźć. Tramwaj zasilany jest prądem z gruntu ( Alimentation  par la Sol ) jak ten problem rozwiązano nie wiem, dotykałem trzeciej szyny prądowej i nie " kopie " A tramwaj jedzie mimo tego. Pomysł na tramwaj bez wiszących drutów został wymuszony przez francuskich estetów, których mierziły druty na Starówce w Bordeaux, minister kultury nie miał specjalnego wyboru i nakazał : żadnych wiszących drutów w Bordeaux. Tak powstał tramwaj typu APS. Inny mniej zaawansowany technologicznie tramwaj bez drutu zbudowali Hiszpanie w Sewilli. Choć tu pozbyto się przewodów z dwóch powodów : religijnych i estetycznych. Hiszpańskie miasta to miasta nieustannie odbywających się procesji i te drzewce, te chorągwie, te banderie i ci pikadorzy z pikami mogliby zostać poczęstowani napięciem z trakcji, co do przyjemnych rzeczy nie należałoby. Na trasie przejazdu tramwaju sewillskiego znajduje się i wspaniałe Archiwum Indii i jeszcze wspanialsza katedra i mury Alkazaru, więc pozbycie się drutów było koniecznością. Tramwaje w Sevilli to system Acumulador de carga rapida, czyli szybkie ładowanie akumulatorów. Tramwaj na ostatnim przystanku przed starówką łączy się przez pantograf ze specjalną szyną wiszącą nad przystankiem i przez 30 sekund ładuje akumulatory, tyle czasu ile zajmuje wyjście i wejście pasażerów. Tak naładowane akumulatory pozwalają na przejechanie ok 1,5 km bez zasilania zewnętrznego. To system prosty, ale tego w Bordeaux nie rozumiem. Może ktoś rozumie ?

Tramwaj zwany pożądaniem Krzywonos HenrykiTramwaj w Sewilli 

 

Zobacz galerię zdjęć:

Pomnik Dziewicy Orleańskiej Tramwaj APS przed katedrą w Orleanie Tramwaj w Sewilli Brytyjski Advanced Passenger Train

Nowości od blogera

Komentarze

Pokaż komentarze (116)

Inne tematy w dziale Rozmaitości