Siukum Balala Siukum Balala
648
BLOG

Opinogóra na niedzielę

Siukum Balala Siukum Balala Podróże Obserwuj temat Obserwuj notkę 26


image


Idą święta. Kolejna notka zaczynająca się tym samym zwrotem ? Bo rzeczywiście idą, czasu coraz mniej, a roboty przybywa. Zatem praca wre, choć trudno wszystko pogodzić. Z jednej strony trzeba się  przed Bożym Narodzeniem wyciszyć, a z drugiej strony atmosfera gonitwy temu nie sprzyja. Dlatego dziś notka wyciszająca, niepolityczna. Ja od powrotu z Zurichu tak się wyciszyłem, że trzeba użyć aparatu słuchowego, aby mnie usłyszeć. Jestem jeszcze bardziej cichy niż tajemnica bankowa. Do tego ta odnowa moralna. Powoli zapominam jak wygląda butelka. Pamiętam jeden główny szczegół : jest szeroka u dołu i zwęża się ku górze, kończy się korkiem bądź zakrętką. Tyle pamiętam. Butelka ma kształt odwrotny niż Arnold Schwarzenegger, który u dołu jest wąski, a rozszerza się ku górze. Wyciszamy się. Zalecają nam nawet pojednanie. Tako rzecze nowy premier. Tylko jak i z kim ? Z księdzem Sową, który w TVN mówi jak mamy świętować Boże Narodzenie ?  Ja nigdy przeciw ludziom uczciwym  i przyzwoitym  nie stawałem, a z łotrami, sprzedawczykami i szkodnikami nigdy ramię w ramię, bo to nie moje środowisko, więc z kim ? tym bardziej, że  termin ekspiacja występuje jedynie w słowniku i praktycznego zastosowania dla tego pięknego słowa na horyzoncie nie widać. Mimo tego wyciszamy się i idziemy prostym kursem w kierunku Wigilii.


image
Kapliczka przydrożna " przywieziona " przez Krasińskich, może z jakiejś Toskanii ? 



O Opinogórze ja już pisałem na tym blogu, tylko że ja jestem tam raz w roku i mnie się tam bardzo podoba. To najpiękniejsze miejsce na Mazowszu, no może poza rejonem graniczącym z Podlasiem, tam gdzieś nad Bugiem, Liwcem i Biebrzą.


image


Nie lubię monotonii Mazowsza, tam nawet w teorię Kopernika trudno uwierzyć. Tam wszystko jakieś płaskie. Choć nie wszystkim przyjezdnym się tam nie podoba. Gauleiter Prus Wschodnich, Erich Koch, tak sobie  północne Mazowsze i nowo utworzoną rejencję Zichenau upodobał, że aż w dobrach Krasinskich zażyczył sobie nowej willi i też się tam wyciszał.


image

Resztki willi gauleitera 


To jednak inna historia i  nic nie znaczący  epizod w 350 - letnim władaniu rodu Krasińskich dobrami i ordynacją opinogórską. Piękne miejsce i kawał naszej wspólnej historii.


image

Kościół w Pałukach 


image

Kościół w Krasnem 


image

Muzeum Krasińskich w majątku Krasne 


image

Opinogórski kościół 


image


image


image

Epitafium matki poety


image

Krypta grobowa Krasińskich 


image


image


image


Tablica poświęcona hr. Edwardowi Krasińskiemu, ostatniemu opinogórskiemu ordynatowi. Zamordowany przez Niemców w Dachau. Do Dachau trafił za obronę dworskiego fornala, bitego przez Niemców... i to jest ta drobna różnica między elitami formowanymi przez historię, a tymi przywiezionymi na tankietkach i mieszkających w rejonie Alei Przyjaciół, Alei Róż, Koszykowej i Natolińskiej. Jakoś trudno mi sobie wyobrazić, aby tow. Leon Kłonica, ordynat wszystkich PGR-ów, brał w obronę traktorzystę bitego przez UB -eka. 




Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Rozmaitości