Pomnik Matki Boskiej Zwycięskiej w Otmuchowie, fragment, fot. M.Sikorski
Pomnik Matki Boskiej Zwycięskiej w Otmuchowie, fragment, fot. M.Sikorski
Marek Sikorski. Marek Sikorski.
368
BLOG

Pomnik Matki Boskiej Zwycięskiej w Otmuchowie

Marek Sikorski. Marek Sikorski. Historia Obserwuj temat Obserwuj notkę 0

Pomniki maryjne należą do charakterystycznych składników pejzażu śląskich miejscowości.  W znaczniej ilości pochodzą one z czasów baroku – epoki, która w sposób szczególny eksponowała kult maryjny. Wystawiano je najczęściej jako dziękczynienie za doznane łaski lub jako znak wyznania wiary w pośrednictwo Maryi. Było to zjawisko typowe dla katolicyzmu, który w epoce nowożytnej dla odróżnienia się od postępowego protestantyzmu propagował  takie prawdy wiary jak wstawiennictwo świętych, świętych obcowanie lub pośrednictwo Maryi w bożym planie zbawienia.

Pomniki maryjne stawały się przedmiotem polemiki z protestantyzmem i służyły manifestowaniu katolickiej doktryny, dla propagowania której, wykorzystywano sztukę jako nośnik treści religijnych.

W celu podkreślenia znaczenia wizerunku Maryi wykorzystywano motyw kolumny. Co prawda pochodzi on ze sztuki starożytnej, ale w katolicyzmie dodano mu treści pochodzące z Biblii: „A na wierzchu tych kolumn był kształt lilii” (1Krl 7, 22).

Na rynku miejskim w Otmuchowie stoi kamienny pomnik maryjny, wykonany w 1734 roku przez znanego śląskiego rzeźbiarz Antoniego Joerga.

Z wielu powodów  jest to dzieło szczególne pod względem artystycznym i ideowy. Mamy tu bowiem do czynienia z ciekawym przedstawieniem Maryi.

Otóż jest to kompozycja rzeźbiarsko –architektoniczna złożona z balustrady, na której umieszczono  figurki aniołków oraz cokołu opatrzonego elementami architektonicznej dekoracji. Na nim znajdują sie płaskorzeźbione sceny biblijne związane z Maryją, która opatrzono łacińskimi inskrypcjami : Zwiastowanie, Nawiedzenie , Kuszenie Adama i Ewy . Sceny te służą za uzasadnienie biblijne dla podkreślenia znaczenia  Maryi.  Kuszenie Adama i Ewy jest aluzją do

teologicznego rozumienia Maryi jako drugiej Ewy. Przez pierwszą Ewę rozumiano  upadek i śmierć, a przez Maryję jako drugą Ewę, bo tak ją nazywa teologia, życie wieczne. Zwiastowanie zaś Jest podkreśleniem pozycji Maryi jako powołanej do Wcielenia Zbawiciela, a scena  Nawiedzenia jest świadectwem potwierdzającym świętość Maryi jako Matki Boga.

Na cokole zaś znajduje się figura przedstawiająca Maryję z wieńcem 12 gwiazd apokaliptycznych,  z Dzieciątkiem Jezus, który trzyma włócznie przebijającą głowę węża opleciona wokół kuli ziemskiej. Scena ta jest bardzo osobliwa.

Matkę Boską Zwycięską jako temat sztuce przedstawiano rzadko z Dzieciątkiem Jezus.  Pod wpływem polemik teologicznych z protestantami na temat roli Maryi wprowadzono wizerunek Jezusa jako tego dzięki któremu nastąpiło właściwe  i bezpośrednie pokonanie szatana.

Tego rodzaju przedstawienie należy do grupy ikonograficznej zwanej Immaculatą Zwycięską – alegorycznym przedstawieniem roli Maryi w procesie Zbawienia i zwycięstwa nad szatanem.

Sens tego przedstawienia jest znacznie głębszy, to nie tylko zwycięstwo nad złem, czy dyskusja z protestantami. To także wyraz nadziei pokładanej w Maryi w czasie największego zagrożenia całego chrześcijaństwa jakim był islam. To właśnie pod zwycięskiej bitwie pod Lepanto w 1571 roku, po pogromie wojsk tureckich przez oddziały chrześcijańskie, rozpowszechnił się kult Matki Boskiej Zwycięskiej. Nasilił się on w XVII  i XVIII wieku, kiedy to cała Europa stanęła  przed straszliwym unicestwieniem ze strony islamu, który porównywano największym złem. Zatem o otmuchowskim pomniku możemy mówić w szerszych kategoriach. Powinno się w nim widzieć znak wiary w zwycięstwo nad szatanem, który zostaje pokonany dzięki potędze Objawienia się Zbawiciela przez współudział Maryi. Tak przynajmniej rozumiał to pobożny człowiek epoki baroku.  

napisał Marek Sikorski

Na ten temat napisałem po raz pierwszy w mojej książce pt. Otmuchów. Szkice do portretu miasta, wydanej w 1995 roku (s.69-72).

Obecny tekst pochodzi z mojej  książki:

Marek Sikorski, Otmuchów w kręgu zabytków i historii, Wyd. Sativa Studio 2011, s. 51-53.

Na temat Otmuchowa zob. strony internetowe:

www.otmuchow-zabytki.blog.pl

www.ottmachau-geschichte-kunstwerke.blog.pl

www.otmuchow-przewodnik.blogspot.com

www.ottmachau-stadtfuehrer.blogspot.com

Na temat autora zob. strony internetowe:

www.marek-sikorski-autor.blog.pl

www.mareksikorskiksiazki.blogspot.com

 

 

 

 

 

 

Zobacz galerię zdjęć:

Marek Sikorski, Otmuchów w kręgu zabytków i historii, Wyd. Sativa Studio 2011.
Marek Sikorski, Otmuchów w kręgu zabytków i historii, Wyd. Sativa Studio 2011. Marek Sikorski, Otmuchów. Mały przewodnik po zabytkach, Wyd. Sativa Studio 2014 Marek Sikorski, Ottmachau. Kleiner Stadtfuehrer, Wyd. Sativa Studio 2014 "Smok wawelski w kręgu mitu i historii" - książka Marka Sikorskiego Wybrane przykłady książek Marka Sikorskiego

Tu publikuję artykuły "pro publico bono". Link mojego kanału na YouTube: Marek Sikorski  Link mojej strony internetowej:: Marek Sikorski i jego książki

Nowości od blogera

Komentarze

Pokaż komentarze

Inne tematy w dziale Kultura