3 obserwujących
244 notki
339k odsłon
386 odsłon

Od mistrza gokartów i gry komputerowej do Formuły 1 i DTM. Sylwetka Roberta Kubicy

Robert Kubica i prezes PKN ORLEN Daniel Obajtek. Fot. ORLEN Team
Robert Kubica i prezes PKN ORLEN Daniel Obajtek. Fot. ORLEN Team
Wykop Skomentuj12

Od dzieciństwa pasjonował się samochodami i wyścigami. Wygrywał z dużo starszymi kierowcami w mistrzostwach gokartów, a jako dorosły piął się w karierze rajdowej aż do Formuły 1. Robert Kubica osiągał sukcesy mimo poważnych wypadków. 

Początki kariery Kubicy

Najsłynniejszy polski rajdowiec urodził się w 1984 roku w Krakowie. Wszystko zaczęło się od gokartów - już w wieku sześciu lat ścigał się w małych pojazdach silnikowych i w pierwszych mistrzostwach Polski po ukończeniu wymaganego limitu 10 lat sięgnął po tytuł. Uzyskiwał lepszy czas na torach kartingowych od dużo starszych zawodników w kategorii juniorów.

Łącznie aż 6 razy był najlepszy w wyścigach kartingowych. Kubica szlifował swoje umiejętności na torze w Częstochowie. Uwielbiał też gry komputerowe z wyścigami samochodowymi - w 2005 roku zwyciężył w zawodach Colin McRae Rally, w której gracze wcielają się w role zawodników serii WRC. 

Do 13. roku życia mieszkał w Polsce. Po wyjeździe do Włoch rozpoczął starty w regionalnych zawodach. Tam zaczął zapowiadać się na świetnego kierowcę - wygrywał turnieje: mistrzostwo Italii i Niemiec, a do tego dołożył wicemistrzostwo Europy. Kubica odniósł sukces w prestiżowych zawodach Monako Kart Cup, gdzie ścigał się na fragmencie toru Formuły 1, a następnie nie miał sobie równych w turnieju Elf Masters. W 2000 roku Krakowianin rozpoczął profesjonalną karierę, zakończył tym samym z pasmem sukcesów etap w gokartach. 

Droga Kubicy do Formuły 1

Od 2001 roku Kubica startował w ramach Formuły Renault 2000 Eurocup. W Formule 3 zajął 4. miejsce w 2004 roku. Jego umiejętności nie przeszły niezauważone wśród najlepszych teamów najbardziej prestiżowych wyścigów. Rok później zadebiutował jako pierwszy kierowca Formuły World Series by Renault w baskijskim zespole Epsilon Euskadi. Na portugalskim torze Estoril zajął ostatecznie drugie miejsce i utrzymał pozycję lidera w klasyfikacji generalnej. Karierę rajdowca mogły przerwać fatalne wypadki. 

W 2003 roku Kubica uczestniczył w groźnym wypadku w Polsce, w wyniku którego złamał rękę. Lekarze nie dawali mu żadnych szans na powrót do wyścigów w najbliższych miesiącach po wydarzeniu. Kierowca na torach musi być w pełni sprawny, a siła i dynamika w rękach to podstawa zawodników tej dyscypliny sportu. Kubica doznał wielu złamań kości ramieniowej, musiał poruszać się z tytanową szyną i osiemnastoma śrubami. Rehabilitacja miała potrwać minimum pół roku, ale Polak już po pięciu tygodniach wrócił do rywalizacji w wyścigach na torze Norisring i ją wygrał.

W grudniu 2005 roku Kubica związał się kontraktem z BMW-Sauber jako kierowca testowy i rezerwowy. Jego marzenia o występach w najlepszych wyścigach na świecie zaczynały się spełniać - podczas treningów prezentował się bardzo dobrze. Szybko zadebiutował w Grand Prix Węgier w marcu 2006 roku, gdzie zajął co prawda 7. miejsce, ale został zdyskwalifikowany. Pierwszy raz na podium stanął już za trzecim podejściem na torze Monza (trzecia lokata). Przegrał tylko z legendami Formuły 1: Michaelem Schumacherem i Kimim Raikkonenem. W kolejnym sezonie został pełnoprawnym kierowcą BMW-Sauber, a dwuletni kontrakt z Kubicą opiewał na ok. 3 mln euro dla Polaka. 

Fatalne wypadki Kubicy 

Kolejny ciężki wypadek Kubica przeżył już w czasie wyścigów F1 w Grand Prix Kanady 10 czerwca 2007 roku. Jego bolid wypadł z łuku na torze i uderzył w betonowe bariery z zawrotną prędkością 230 km/h. Kubica wyszedł cało z kraksy, zmagał się jednak z wstrząśnieniem mózgu i skręconą kostką. W 2008 roku wygrał pierwsze zawody Formuły 1 w Grand Prix Kanady na torze Gilles Villeneuve w Montrealu, gdzie rok wcześniej doświadczył wypadku. Kubica zdołał objąć prowadzenie w klasyfikacji generalnej, sezon skończył na wysokim czwartym miejscu. Łącznie siedmiokrotnie stawał na podium w wyścigach F1. 

W 2009 roku BMW Sauber ogłosiło, że od sezonu 2010 wycofuje się z rywalizacji o Mistrzostwo Świata Formuły 1. Agent Kubicy Daniele Morelli poszukiwał nowego teamu. Polak znalazł zatrudnienie w zespole Renault F1, gdzie musiał zastąpić zasłużonego mistrza świata z Hiszpanii Fernando Alonso. Kubica w przerwie od startów w Formule 1 nie odpuszczał wyścigów samochodowych. 

6 lutego 2011 roku doszło do dramatycznego wypadku w rajdzie Ronde di Andora w Ligurii. Skoda Fabia S2000 z dużą prędkością uderzyła bariery. Służby musiały rozcinać karoserię, by dostać się do Kubicy. Niestety, obrażenia kierowcy okazały się poważne - odniósł liczne złamania w prawej ręce i nodze. Wypadek sprzed dziewięciu lat był najgorszym momentem w karierze Roberta Kubicy. Operacja rajdowca trwała aż 7 godzin, lekarze musieli zatrzymać krwotok i wykonać zabieg na kościach sportowca, by uzyskał szansę na powrót do sprawności. Rehabilitacja miała potrwać od 6 do 8 miesięcy. Kubica opuścił szpital pod koniec kwietnia 2011 roku - ponad 2 miesiące po groźnym wypadku w Skodzie. 

Wykop Skomentuj12
Ciekawi nas Twoje zdanie! Napisz notkę Zgłoś nadużycie

Więcej na ten temat

Salon24 news

Co o tym sądzisz?

Inne tematy w dziale Sport