20 maja 2009 roku w Radiu Plus odbyła się emitowana kilka dni później rozmowa dotycząca teorii spiskowych i ich kulturowej oraz społecznej funkcji. Wzięli w niej udział dziennikarz z „Polska The Times” Agaton Kozicki, Małgorzata Joanna Adamczyk reprezentująca Warsztaty Analiz Socjologicznych oraz redaktor Piotr Zworski.
Punktem wyjściowym dyskusji było wejście do kin ekranizacji Aniołów i demonów, słynnej książki Dana Browna. To pierwsza część trylogii, w której główną postacią jest Robert Langdon. Przygody bohatera, zwłaszcza te opisane w Kodzie Leonarda Da Vinci, zostały oprotestowane przez Kościół katolicki, negatywnie przedstawiony w powieści. Ponadto dla wielu ludzi książka stała się też inspiracją do podążania za wspomnianymi w niej wątkami dotyczącymi teorii spiskowych. Teorie te znane były już wcześniej dzięki na przykład takim pozycjom jak Święty Graal, święta krew Michaela Baigenta, Richarda Leigha i Henry’ego Lincolna. Swoją rosnącą popularność zawdzięczają jednak paradoksalnie nie tym książkom, które miały za zadanie je propagować, lecz właśnie kryminałom Browna. U powieściopisarza nie są bowiem czymś wymagającym dowodów, lecz elementem już wbudowanym w przedstawiony przez prozaika fikcyjny świat.
Dyskutanci starali się przyjrzeć bliżej fenomenowi popularności książek Browna i zjawisku poważnego traktowania wykorzystanych w jego powieściach teorii spiskowych. Pytaniem, jakie częściej zdają się zadawać czytelnicy i widzowie, nie jest bowiem „jak skonstruowana jest fabuła i jaką rolę odgrywa w niej ten spisek”, ale „to tak jest/było naprawdę?”. Czy dzieje się tak dlatego, że łatwiej nam wtłaczać skomplikowane zagadnienia w znacznie prostsze schematy, czy też przyczyny tego zjawiska są bardziej złożone?
Temu zagadnieniu wiele uwagi poświęca Witold Gombrowicz w swojej ostatniej powieści zatytułowanej Kosmos. Bohaterowie próbują w niej łączyć ze sobą przypadkowe zjawiska poprzez związki przyczynowo-skutkowe, szukając np. powiązań między pęknięciem farby na suficie, przypominającym kształtem strzałkę, a napotkanym po drodze patykiem zawieszonym na sznurku. Martwy wróbel czy inne podobne obiekty odbierane są jako część jakiegoś planu – znaki do odczytania. Ułożona z przypadkowych elementów rzeczywistość opleciona zostaje siatką interpretacji nadającą wszystkiemu znaczenie i sprawiającą, że najbłahszy gest urasta do rangi tajnej wskazówki.
Gombrowicz zdaje się sugerować, że ludzie potrzebują opowieści porządkujących ich chaotyczną rzeczywistość, że bez nich nie są w stanie sobie poradzić ze światem. Nasza świadomość ma charakter narracyjny. Tymczasem narracje tłumaczące skomplikowane zagadnienia przez „spisek cyklistów” wydają się prostsze i w związku z tym łatwiejsze do przyswojenia niż zawiłe wyjaśnienia mówiące o „złożonych przyczynach politycznych i socjoekonomicznych będących źródłem analizowanego zjawiska”. Dyskutanci doszli do wniosku, że właśnie ta tendencja może być przyczyną nagłego wzrostu popularności teorii spiskowych. Powieści Dana Browna dobrze się czyta: fabuła trzyma w napięciu i zaskakuje. Wplecione w nią teorie spiskowe łatwo przyswoić sobie „mimochodem” – w końcu tłumaczą świat w sposób o wiele bardziej zrozumiały niż stwierdzenie „to tylko seria przypadków”.
Małgorzata Joanna Adamczyk, WAS
Warsztaty Analiz Socjologicznych to nowoczesna instytucja oparta na wzajemnym zaufaniu. Unikamy zaszufladkowania organizacyjnego. Świadomi wyzwań, przed którymi stoją młodzi Polacy mający ambicję wpływać na rzeczywistość społeczną w kraju, nie zaś tylko być jej biernymi uczestnikami, stawiamy na ciągłe doskonalenie naszego Warsztatu.
Kontakt: warsztaty@warsztaty.org
warsztaty.org
Promote Your Page Too
Nowości od blogera
Inne tematy w dziale Kultura