Po królu wielkiego formatu Muwang, kolejnym monarchą środkowej fazy (956 – 866 r. p.n.e.) Zachodniej Dynastii Zhou (Xizhou 西周), szóstym z kolei od początku dynastii, był Gongwang (周共王, Zhou Gong Wang), z klanu Ji, pośmiertne imię Yihu, panował prawdopodobnie 922 – 900 r. p.n.e. lub 917/15 – 900 r. p.n.e.
Siódmym królem był Yiwang (周懿王, Zhou Yi Wang), szacunkowy okres panowania 899 – 892 r. p.n.e. lub 899 – 873 r. p.n.e. W pierwszym roku jego panowania potwierdza się zaćmienie słońca w dniu 21 kwietnia 899 r. p.n.e. Został odsunięty od władzy przez swojego wujka Xiaowang, przenosząc się ze stolicy do miejsca zwanego Huaili.
Panowania powyższych królów są słabo udokumentowane.
Ósmym królem był syn króla Mu i brat króla Gong (szóstego władcy), Xiaowang (周孝王, Zhou Xiao Wang) lub również Chou król Hsiao, szacunkowy okres panowania 891 – 886 r. p.n.e. lub 872 – 866 r. p.n.e. Panował po odsunięciu od władzy swego bratanka, jednak nie wiadomo, z jakich powodów.
Za czasów Xiaowang na karty historii wkroczył klan, który w przyszłości wyda na świat Pierwszego Cesarza Chin, Qin Shi Huangdi. Król Xiao, gdy dowiedział się o zaletach arystokraty Feizi (data ur. nieznana, zmarły 858 r. p.n.e.) natychmiast go zatrudnił. Znany w przyszłości pod imieniem Qin Ying (秦嬴), wykwalifikowany hodowca koni mieszkał w Xichui. Dzięki swym umiejętnościom został głównym hodowcą i trenerem koni dla armii Zhou. Xiaowang doceniając jego pracę chciał doprowadzić do uznania Feizi jako prawowitego spadkobiercy ojca Daluo (大骆), gdyż był faktycznie jego pierwszym synem, jednak urodzony przez konkubinę, a nie prawowitą małżonkę króla, która powiła w późniejszym czasie syna Cheng. Niestety nie udało się (sprzeciwił się dziadek Chenga, markiz Shen) i dlatego Feizi za swoją pracę otrzymał małe lenno w Qin (dzisiejsze ziemie Zhangjiachuan prowincji Gansu). Były to ziemie odrębne, niezależne od lenna ojca z Xichui. Od nazwy lenna i nazwiska klanowego nazwane Qin Ying.
Dziewiątym królem dynastii Zhou był Yiwang (周夷王, Zhou Yi Wang) szacunkowy okres panowania 885 – 878 r. p.n.e. lub 865 – 858 r. p.n.e. Dla odróżnienia od swego ojca Yiwang (周懿王) w literaturze nazywany był król Yi dynastii Zhou (Xie). Mimo, że poprzednikiem był stryj Xiaowang, możnowładztwo przywróciło dziedzictwo władzy, choć do końca sprawa nie jest jasna czy była to uzurpacja czy potrzeba chwili. W trzecim roku panowania król Yi rozstrzygając spór pomiędzy lennami Ji i Qi, nie wysłuchując racji drugiej strony stanął po stronie markiza z Ji, natomiast księcia Ai z Qi skazał na śmierć w męczarniach poprzez ugotowanie w kotle. Na miejsce księcia Ai został powołany młodszy przyrodni brat Jing, później znany jako książę Hu Qi. Z czasem okazało się, że król został wciągnięty w intrygę klanową, co jednak nie przywróciło życia zmarłemu. Kiedy książę Hu przeniósł stolice Qi z Yingqiu (營丘,późniejsze Linzi臨淄) do Bogu (薄姑), możnowładztwo pod przewodnictwem młodszego brata Ai, księcia Hu Shan, się zbuntowało zabijając knującego intrygi syna konkubiny.
Chiny u Europejczyka, który stara się poznać odrębność obyczajowości, bogactwo kultury i historii wywołują całkowity zawrót głowy.
POLECAM aplikację na Android "Odkryj Chiny" – poza Polską "Ancient China". Oprócz możliwości poznania pięknych okolic w Chinach, ściągnięcia na pulpit zdjęć w rozdzielczości HD, w formie gry sprawdzimy naszą wiedzę o tych miejscach.
Nagroda za rok 2014 „Poetry&Paratheatre” w kategorii: Popularyzacja Sztuki - Motywy przyrodnicze w poezji chińskiej
Nowości od blogera
Inne tematy w dziale Kultura