wzmianka wzmianka
3523
BLOG

Charakterystyki wiatraków o mocy 1 kW i 2 MW

wzmianka wzmianka Energetyka Obserwuj temat Obserwuj notkę 14

Wczoraj trafiłam w internecie na ulotkę producenta o wiatrakach małej mocy. Z tej ulotki wybrałam do opisu wiatrak najmniejszy, o mocy znamionowej 1 kW i porównałam jego teoretyczne możliwości produkowania energii z charakterystyką pracy wiatraka o mocy 2 MW. Zestawiłam je na jednym wykresie i proszę zrozumienie mojego uproszczenia, że oś Y dotyczy dwóch wartości mocy: kW i  MW. 

image

Z zestawienia tego widzimy, że zarówno mała jak i wielka turbina przy wiatrach przekraczających punkt startu (cut on) nazywany przeze mnie we wcześniejszych notkach pracą wejścia, ma po starcie słabe przyspieszenia (wzrosty) wydajności. Potem duża turbina ma szybszy przyrost mocy w funkcji prędkości wiatru i praktycznie obie przy prędkości optymalnej 12 m/s osiągają pełną moc przewidzianą przez konstruktorów. image

Dość liczna grupa zwiedzających moją wczorajszą notkę skłania mnie do dodania fragmentu opisu turbiny domowej z doskonale przygotowanej ulotki. Kto wie, jak liczono roczne produkcje przy średnich wiatrach 5 - 6 i 7 m/s? Moim zdaniem podawanie produkcji z taką dokładnością jest złą praktyką. Lepiej dla mnie wygląda produkcja 1,4 MWh dla 5 m/s itd. Gdybym miała zainwestować w mały wiatrak to szacowałabym spodziewaną produkcję na podstawie prostej łączącej punkty X, Y: 6, 0 i 12, 1 oraz gorączkowo szukała danych o średnich prędkościach wiatru w swojej okolicy. 

Konkluzja: Wszystkie wiatraki, małe i duże "furtają" ekonomicznie w furcie o prędkościach wiatru od co najmniej 6 do 25 m/s. Na wykresie po osiągnięciu 25 m obie linie powinny spaść mniej więcej pionowo na zerową linię mocy. 


Dane podstawowe dla turbin przemysłowych

działających w wiatrakach o mocy od 1 do 10 MW na lądzie i na morzach 

  • Punkt startu (cut on) - prędkość wiatru: zakres 3 - 5 m/s
  • Punkt prędkości znamionowej wiatru: zakres 11 - 16 m/s
  • Punkt prędkości wyłączenia turbiny (cut off): zakres 23 - 27 m/s

_______________

Fragment charakterystyk kilku wiatraków pobranego ze sklepu z płatnymi danymi dotyczącymi energetyki wiatrowej:

image

Dodano 8.10.2018 godz. 9:00


wzmianka
O mnie wzmianka

Wykształcenie techniczne, praca w zawodzie. Do pisania na S24 namówił mnie wnuk Jędrzej.

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Gospodarka