Zbigniew Kuźmiuk Zbigniew Kuźmiuk
428
BLOG

Budżet na 2021 rok jeszcze dużymi wydatkami na ratowanie gospodarki po COVID19

Zbigniew Kuźmiuk Zbigniew Kuźmiuk Budżet Obserwuj temat Obserwuj notkę 48

1. Rząd przyjął projekt budżetu na 2021 w oparciu o założenia, które zostały zaakceptowane przez Radę Ministrów pod koniec lipca i w najbliższy poniedziałek prześle go do Sejmu, a także przekaże do konsultacji społecznych.
Przypomnijmy, że założenia do budżetu na 2021 zostały określone jako ostrożne, o czym świadczy podstawowa wielkość czyli wzrost PKB, który jest prognozowany na poziomie 4%, po prognozowanym spadku na w roku obecnym w wynoszącym 4,6%.
Stopa bezrobocia jest prognozowana na poziomie 7,5% i będzie to oznaczało jej spadek z 8%, bowiem taki poziom stopy bezrobocia prognozuje ministerstwo finansów na koniec obecnego roku.
Z kolei inflacja jest prognozowana w roku 2021 na poziomie 1,8%, w sytuacji kiedy średnioroczna inflacja w tym roku ma wynieść 3,3%, co oznacza wyraźny spadek inflacji bazowej, głównie ze względu na mniejsze tempo wzrostu płac.
Zakłada się, że przeciętne wynagrodzenie w gospodarce narodowej wzrośnie w 2021 o 3,4%, podczas gdy w roku 2020 wzrost ten ma wynieść 3,5%, a w roku 2019 wzrost ten sięgnął aż 7,2%.
Ma się także poprawić sytuacja w handlu zagranicznym, w tym roku polski eksport ma spaść o 9,3%, a import o 10,2%, w roku przyszłym eksport ma wzrosnąć o 6,9%, natomiast import ma wzrosnąć o 7,3%.
2. Już projekt nowelizacji budżetu na 2020 rok przekazany do Sejmu unaocznia jakie spustoszenie po stronie dochodów budżetowych wywołała pandemia koronawirusa i jakich dodatkowych wydatków będzie wymagała gospodarka, aby gwałtownie nie wzrosło bezrobocie, a PKB spadło tylko do minus 4,6%.
W nowelizacji zmniejszono kwotę dochodów budżetowych na 2020 rok o 36,7 mld zł, po tej zmianie mają one wynieść 398,7 mld zł.
Z kolei wydatki budżetowe głównie w związku z koniecznością wsparcia gospodarki, którą dotknęły negatywne skutki pandemii COVID19 wzrosną o 72,6 mld zł wobec tych przewidywanych w ustawie budżetowej.
Jednoczesny spadek dochodów o wspomniane 36,7 mld zł i wzrost wydatków o 72,6 mld zł powodują, że z budżetu do tej pory zrównoważonego, przechodzimy do budżetu z deficytem w wysokości 109,3 mld zł.
Konsekwencją tego deficytu, a także dodatkowych wydatków wspierających gospodarkę i ochronę zdrowia z tzw. funduszu covidowego zarządzanego przez BGK szacowanego na 110 mld zł oraz Tarczy Finansowej zarządzanej przez PFR w wysokości 100 mld zł ma być deficyt sektora finansów publicznych szacowany na koniec 2020 roku na 12% PKB (ok.270 mld zł a relacja długu publicznego do PKB ma wynieść 62,7% - według metodologii unijnej).
3. Budżet na 2021 oparty o przedstawione wyżej założenia, przewiduje dochody na poziomie 403,7 mld zł (a więc o 5,1 mld zł wyższe niż te które maja być osiągnięte w tym roku po nowelizacji, a wydatki mają wynieść 486 mld zł.
W konsekwencji deficyt przyszłorocznego budżetu ma wynieść 82,3 mld zł, deficyt sektora finansów publicznych ma spaść do 6% PKB, a dług publiczny w relacji do PKB ma wzrosnąć do 64,7% PKB (według metodologii unijnej).
Po stronie wydatków budżetowych przewidziane pełna realizacja programu 500 plus (wydatki około 41 mld zł), wypłata 13 i 14 emerytury (wydatki około 21 mld zł), a także waloryzacja rent i emerytur wskaźnikiem 103,84% (na co przeznaczono w budżecie kwotę 9,6 mld zł), wzrost nakładów na ochronę zdrowia do 5,3% PKB (o około 12,9 mld zł) i wzrost nakładów na obronę narodową do 2,2% PKB.
Konsekwentnie wspierane będą także inwestycje publiczne (rządowe i samorządowe), bowiem to popyt konsumpcyjny i wzrost nakładów inwestycyjnych mają być głównymi motorami powrotu gospodarki na ścieżkę wzrostu.

Dr nauk ekonomicznych, Poseł na Sejm RP obecnej kadencji

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Gospodarka