12 obserwujących
646 notek
1398k odsłon
26033 odsłony

Ocet jabłkowy a odchudzanie - jak stosować? Dieta octowa i właściwości lecznicze octu jabł

Ocet jabłkowy w ostatnim czasie stał się bardzo popularny. Jak pić ocet jabłkowy?
Ocet jabłkowy w ostatnim czasie stał się bardzo popularny. Jak pić ocet jabłkowy?
Wykop Skomentuj11

Ocet jabłkowy to odmiana octu wytwarzana na bazie jabłek. Najczęściej stosowany jest jako dodatek do potraw oraz używany jako naturalny konserwant. Jest źródłem wielu bakterii probiotycznych służących zdrowiu. Popularyzuje się go również jako środek na odchudzanie.

Skąd się bierze ocet jabłkowy?

Ocet jabłkowy to roztwór kwasu octowego. Powstaje w wyniku fermentacji octowej alkoholu - jabłka fermentują pod wpływem bakterii.W procesie produkcji w pierwszej kolejności do zmiażdżonych owoców dodaje się drożdże, w wyniku czego następuje fermentacja cukrów i wytworzenie alkoholu. Następnie bakterie fermentacji octowej fermentują alkohol do postaci kwasu octowego, czyli głównego składnika octu jabłkowego.

Naturalny ocet powinien mieć barwę - złoto-bursztynową i charakterystyczny jabłkowy zapach. Dobry ocet jabłkowy powinien zawierać tzw. "matkę octu", czyli substancję złożoną z celulozy i bakterii kwasu octowego, która odpowiada za jego mętność. W jego składzie nie powinno być dodatkowych konserwantów, bo sam w sobie jest konserwantem.

Skład octu jabłkowego - czy ocet jabłkowy jest zdrowy?

Ocet jabłkowy zawiera składniki pozytywnie działające na organizm człowieka takie jak:

  • polifenole - kwas chlorogenowy, katechina, kwas galusowy, kwas kofeinowy, kwas kumarowy;
  • beta-karoten;
  • flawonoidy – florodzyna, kwercetyna;
  • składniki mineralne – wapń, potas, magnez, fosfor, miedź;
  • witaminy - A, C, E, z grupy B, kwas foliowy;
  • pektyny – rozpuszczalny błonnik;
  • kwas octowy;
  • kwas mlekowy;
  • kwas cytrynowy.

Ocet jabłkowy - działanie i właściwości

Jakie właściwości i działanie ma ocet jabłkowy? Wśród jego właściwości prozdrowotnych warto wymienić:

  • działanie antybakteryjne i antyseptyczne;
  • stymuluje wydzielanie enzymów trawiennych i pomaga w niestrawności;
  • sprzyja utrzymaniu odpowiedniego środowiska kwasowości żołądka;
  • ma działanie łagodzące i przeciwbólowe;
  • łagodzi objawy refluksu i zgagi;
  • może zapobiegać zaparciom;
  • wspomaga odchudzanie;
  • odgrzybia organizm, dezynfekuje skórę, leczy brodawki;
  • doskonały lek na przeziębienie i wsparcie odporności; 
  • może zmniejszać ryzyko chorób nowotworowych;
  • 2-procentowy roztwór kwasu octowego jest skuteczny w leczeniu zapalenia ucha środkowego.

Ocet jabłkowy pozytywnie wpływa również na układ krążenia:

  • obniża poziom cholesterolu i trójglicerydów;
  • obniża ciśnienie tętnicze krwi;
  • reguluje poziom glukozy we krwi;

Ocet jabłkowy stosowany jest również w kosmetyce. Przykładowe zastosowania to płukanki octowe do włosów i naturalne kosmetyki do twarzy. Ich korzyści są następujące:

  • płukanki octowe pozwalają wzmocnić włosy i nadać im blasku i świeżości;
  • rozcieńczony ocet jabłkowy może służyć jako naturalny dezodorant i tonik do twarzy;

image
Nie powinniśmy spożywać więcej niż 3 szklanki wody z octem jabłkowym.

Dieta octowa - na czym polega?

Ocet jabłkowy może przyczyniać się do utraty nadmiernej tkanki tłuszczowej, ponieważ reguluje poziom glukozy we krwi i zmniejsza wydzielanie insuliny, a to sprzyja zmniejszaniu masy ciała. Wpływa też na zwiększenie uczucia sytości, a tym samym zmniejszenie łaknienia. Ponadto wspomaga proces rozkładania tłuszczów (złego cholesterolu) oraz czynności trawienne. Reguluje przemianę materii poprzez pobudzenie perystaltyki jelit. Ma też zdolność do oczyszczania organizmu z toksyn.

Zobacz też: Imbir na odchudzanie

Główną zasadą diety octowej jest włączenie do codziennego jadłospisu szklanki wody z łyżką octu jabłkowego. W stołowej łyżce octu jabłkowego znajdują się około 3 kalorie. Taką miksturę należy wypijać 3 razy dziennie przed każdym posiłkiem. Ale samo picie octu nie spowoduje utraty nadwagi. Oprócz tego w ciągu dnia zaleca się spożywanie 5 posiłków oraz zwiększenie aktywności fizycznej. Przy spożywaniu octu zaleca się też zwiększenie ilości wypijanej wody do ok. 2 litrów dziennie.

W badaniach naukowych stwierdzono, że osoby, które regularnie piły ocet jabłkowy, miały mniejszy apetyt i spożywały średnio o 200 kcal kalorii mniej w danym dniu. Dowiodła też tego dziennikarka Kristin Canning z portalu Women's Health, która zdecydowała się na miesięczną kurację octem jabłkowym. Mieszankę octu z wodą spożywała każdego ranka. Po zakończeniu eksperymentu stwierdziła, że dieta octowa spowodowała, że odczuwała większe pragnienie i piła więcej wody, ale jej waga nie zmieniła się. 

Dietetycy w szczególności polecają picie octu jabłkowego osobom, które zjadały bardzo obfite posiłki i walczą z apetytem na słodycze i fast foody. Można też olej w sałatkach zastąpić octem jabłkowym. 100 gramów oleju, około pięciu łyżek, to prawie 900 kcal., tyle samo octu to tylko 50 kcal.

Jak stosować ocet jabłkowy? 

Nigdy nie należy pić samego octu, ponieważ może on podrażnić jamę ustną i przełyk lub osłabić szkliwo zębów. Jak więc należy pić ocet jabłkowy? Przede wszystkim, należy rozcieńczyć go w wodzie, w proporcjach: jedna szklanka wody lub więcej i jedna łyżka octu. Pamiętajmy, że pity w nadmiarze wypłukuje minerały, osłabia zęby i kości, może zbyt mocno obniżyć poziom cukru we krwi. Nie jest też zalecane picie octu przed aktywnością fizyczną. Może bowiem wystąpić uczucie refluksu i pieczenia w przełyku po occie.

Wykop Skomentuj11
Ciekawi nas Twoje zdanie! Napisz notkę Zgłoś nadużycie
Współpracujemy z portalem Medme

Więcej na ten temat

Salon24 news

Co o tym sądzisz?

Inne tematy w dziale Rozmaitości