Korupcja w Rosji - to może być główna przyczyna zatonięcia krążownika "Moskwa"

"Moskwa" w 2012 roku, fot. Wikipedia
"Moskwa" w 2012 roku, fot. Wikipedia
Kluczową rolę w najbardziej żenującej jak dotąd porażce prezydenta Władimira Putina - zatonięciu krążownika rakietowego Moskwa - mogła pełnić korupcja. Taką teorię przedstawiają australijskie media. W tym konkretnym przypadku chodzi o kontrakt na remont okrętu i oficera, który postanowił powierzyć to zadanie mało znanej firmie bez doświadczenia w tego typu pracach - pisze australijski portal news.com.au.

To miał być flagowy okręt bojowy ZSRR

Budowę "Moskwy", krążownika klasy Slava ukończono w roku 1983 w portowym mieście Mikołajowie, na południu Ukrainy - około 300 kilometrów od miejsca, w którym został zatopiony.

Jako część zimnowojennej marynarki wojennej Związku Radzieckiego, "Moskwa" miała konkretne zadanie: odnaleźć i zniszczyć amerykańskie lotniskowce o napędzie atomowym za pomocą 16 potężnych pocisków ponaddźwiękowych przymocowanych do jego kadłuba. Jego długość wynosiła 186 metrów, a wyporność około 12 490 ton. Według oficjalnych danych mógł pomieścić 510 członków załogi.

Oprócz pocisków zdolnych do niszczenia lotniskowców krążownik był wyposażony w rozbudowany, trójpoziomowy system przeciwlotniczy. W jego skład wchodziły 64 rakiety przeciwlotnicze dalekiego zasięgu, 40 rakiet przeciwlotniczych średniego zasięgu, podwójne działo 130 mm oraz sześć przeciwrakietowych systemów obrony bliskiego zasięgu AK-630.

Pozostałe uzbrojenie stanowiły dwa moździerze przeciw okrętom podwodnym RBU-6000 oraz dwa zestawy pięciu wyrzutni torpedowych.

Polecamy:

Dlaczego "Moskwa" zatonęła

W chwili zatonięcia "Moskwa" miała już 39 lat, ale to nie powinno stanowić problemu. Kreml nietypowo szybko potwierdził utratę okrętu wojennego. Ale nie wyjaśnił, jak i dlaczego. Według oficjalnej wersji okręt uległ "przypadkowej" eksplozji amunicji w pobliżu ukraińskiego portu w Odessie. Następnie zatonął przy ciężkiej pogodzie, gdy był holowany do domu. Ukraina ze swojej strony twierdzi, że dron "odwrócił uwagę" krążownika, przez co był on narażony na atak z zaskoczenia pociskami lądowymi. To wymaga szczegółowej analizy, w jaki sposób nowoczesny okręt wojenny - zwłaszcza taki, który kładzie nacisk na walkę powietrzną - został zaskoczony.

Ale za tym kryje się coś jeszcze...

Okręt miał być tykającą bombą

Krążownik przeszedł znaczącą modernizację w latach 1990-1998. Prace znacznie się opóźniły z powodu zamieszania, jakie nastąpiło po rozpadzie Związku Radzieckiego. W końcu jednak "Moskwa" powróciła na morze jako okręt flagowy floty w 2000 roku i pozostawała w służbie do 2016 roku.

Opóźnienia kolejnej modernizacji ponownie spowodowały, że okręt przez dłuższy czas stał w dokach. Ostatecznie "Moskwa" wznowiła swoją służbę jako okręt flagowy Floty Czarnomorskiej w 2021 roku.

Jednak w Rosji wyrażano poważne wątpliwości co do stanu okrętu. Niewielu uważało, że "Moskwa" jest w pełnej formie bojowej. Analitycy wojskowi kwestionowali stan radarów okrętu wojennego i jakość szkolenia załogi, a według rosyjskiej gazety "Kommiersant" okręt miał być tykającą bombą. W marcu bieżącego roku aresztowano kilku kluczowych oficerów i dyrektorów biorących udział w ostatniej modernizacji okrętu wojennego. Postawiono im zarzuty w związku ze skandalem, który ma swój początek w 2012 roku.

Otóż ówczesne kierownictwo rosyjskiej marynarki wojennej dążyło do odnowienia systemu rakietowego dalekiego zasięgu S300 oraz pocisków średniego zasięgu 4K33 Oca-M. Były to dwa przeciwlotnicze systemy rakietowe "Moskwy".

Nieznana firma wygrała kontrakt na remont "Moskwy"

Rosyjskie źródła podają, że dowódca odpowiedzialny za projekt otrzymał listę sześciu certyfikowanych wykonawców wojskowych zdolnych do podjęcia się wysoce specjalistycznej pracy. Jednak pierwszy kapitan Igor Supranowicz miał rzekomo dopisać na dole listy nazwę innej firmy - Electropribor.

Firma ta była stosunkowo nieznana. Nie miała żadnej historii współpracy z rosyjską marynarką wojenną. Nie posiadała licencji na wykonywanie zaawansowanych prac elektrycznych. Mimo to firma wygrała kontrakt.

W kolejnej edycji przetargu na modernizację pocisków rakietowych w 2014 roku, (suma kontraktu wyniosła miliard rubli), również firma Electropribor okazała się zwycięzcą, a kapitan Supranowicz miał otrzymać 16 milionów rubli za swoją rolę w przyznawaniu kontraktów.

Prac nie wykonano, pieniądze zniknęły

Według rosyjskich mediów około 692 miliony rubli zaginęło, a znaczna część prac modernizacyjnych nie została wykonana. Stwierdzono, że stare elementy nie zostały wymienione. Nowe elementy nie spełniają wymogów specyfikacji. Materiały pędne prawdopodobnie były niestabilne.

Jedynie pociski przeznaczone do testów zostały całkowicie odnowione.

W marcu tego roku, tuż po rozpoczęciu wojny z Ukrainą, rosyjska żandarmeria wojskowa rozpoczęła aresztowania w związku ze skandalem. Nastąpiło to po wielu doniesieniach o awarii pocisków, gdy "Moskwa" próbowała wypełnić swoje zadanie - ochronę powietrzną nad południowo-zachodnią Ukrainą.

Korupcja przyczyną porażek rosyjskiego wojska

Skutki powszechnej korupcji dla zdolności bojowych Rosji w zeszłym miesiącu skłoniły ukraińskiego ministra ds. walki z korupcją do "wyrażenia szczerej wdzięczności" najwyższym urzędnikom resortu obrony w Moskwie. Jego zdaniem ich chciwość zmusiła rosyjskich żołnierzy do porzucenia bezużytecznego sprzętu i poddania się.

W liście z 9 marca skierowanym do ministra obrony Rosji Siergieja Szojgu stwierdził, że sprzeniewierzenie środków publicznych wniosło "nieoceniony wkład" w obronę Ukrainy.

"Rosyjskie środki i zasoby niezbędne do ataku na Ukrainę zostały skradzione jeszcze zanim zgromadzono je na granicy obu państw" - napisał szef ukraińskiej Narodowej Agencji ds. Zapobiegania Korupcji Aleksander Nowikow.

Wyliczał, że na linii frontu znaleziono rosyjskie opakowania z racjami żywnościowymi "gotowymi do spożycia", których termin ważności upłynął w 2015 r. "Z powodu braku żywności rosyjskie wojska okupacyjne porzucają sprzęt wojskowy i poddają się lokalnym mieszkańcom ukraińskich wiosek, aby się posilić" - napisał.

Inne doniesienia mówią o zniszczonych oponach, spleśniałych pancerzach i rzekomo zaawansowanych dronach wojskowych, które korzystały z powszechnie dostępnych zachodnich części komercyjnych - takich jak lustrzanki.

Podobno zaszyfrowane radia zostały zastąpione markami komercyjnymi po tym, jak sprzedano je na czarnym rynku. Zapasy paliwa również okazały się niespodziewanie niskie, ponieważ żołnierze sprzedawali olej napędowy na terenie Białorusi, aby podnieść swoje zarobki.

Czytaj także:


ja

Lubię to! Skomentuj68 Napisz notkę Zgłoś nadużycie

Więcej na ten temat

Komentarze

Inne tematy w dziale Polityka