Broadway'owskie teatry w Nowym Jorku. fot. UpstateNYer - Own work, CC BY-SA 3.0
Broadway'owskie teatry w Nowym Jorku. fot. UpstateNYer - Own work, CC BY-SA 3.0

Polska sztuka triumfuje w USA. Norwid hitem Broadway'u

Redakcja Redakcja Sztuka Obserwuj temat Obserwuj notkę 16
Nie ma przesady w stwierdzeniu, że amerykańscy krytycy i publiczność teatralna doceniają polską sztukę i to tę historyczną. Najpierw monodram o Witoldzie Pileckim, a ostatnio o Cyprianie Kamilu Norwidzie otrzymały najwyższe wyróżnienie na Broadwayu. W obu przypadkach ojcem sukcesu był polski aktor Marek Probosz.

Wielki sukces Marka Probosza. Norwid hitem Broadway'u

- Przez osiem miesięcy pracowałem sam nad tekstem, który napisał dla mnie wybitny norwidolog, pisarz, profesor Kazimierz Braun z Buffalo. Tak zaczęła się moja niezwykła podróż, fascynacja bez końca pielgrzymem. Norwid wraca do Nowego Jorku po prawie 200 latach od swojej rozpaczliwej podróży do Ameryki gdzie żył w nędzy i ubóstwie - opowiadał Probosz przed festiwalem „United Solo” na Broadwayu.

Opłacało się ciężko pracować, gdyż końcówkę roku zakończył otrzymaniem nagrody głównej.

- Dla mnie ta nagroda, to wielki sukces i ogromna satysfakcja po całorocznym wysiłku, aby z aktora stać się Norwidem i przemówić jego głosem w XXI wieku, poruszyć serca i umysły międzynarodowej publiczności największego Festiwalu jednego aktora na świecie. Zwyciężyć na Broadway’u! - ekscytował się aktor i dodał: - Mam wrażenie, że jego zagubiony duch odnalazł swój dom w sercu współczesnego Nowego Jorku, i teraz jako pielgrzym zwycięzca powraca na sceny Ameryki, Polski, całego świata.

Marek Probosz już wcześniej był nagradzany

Co ciekawe cztery lata wcześniej pan Marek też został doceniony i również ze sztuką patriotyczną. Pokazał monodram pod tytułem „The Auschwitz Volunteer: Captain Witold Pilecki”.

- Na festiwalu „United Solo” gościłem wielu polskich artystów. Za każdym razem przedstawienia przyjmowane były z entuzjazmem. Sukces Polaków jest dla mnie ważny, to sukces moich rodaków – podkreśla z dumą Omar Sangare, urodzony w Polsce wpływowy twórca współczesnego teatru i pomysłodawca festiwalu, na co dzień mieszkający w USA. 

Salonik

Czytaj dalej:

Komentarze

Inne tematy w dziale Kultura