Jarosław Kaczyński na otwarciu tunelu pod Świną w Świnoujściu. Fot. PAP/Marcin Bielecki
Jarosław Kaczyński na otwarciu tunelu pod Świną w Świnoujściu. Fot. PAP/Marcin Bielecki

Otwarcie tunelu pod Świną. Kaczyński z mocnym wystąpieniem w Świnoujściu

Redakcja Redakcja Transport Obserwuj temat Obserwuj notkę 178
Otwarcie tunelu pod Świną, który połączył wyspy Uznam i Wolin, odbyło się w piątek. Dotychczas, aby dostać się do kurortu, konieczne było przeprawianie się promami, co powodowało często duże kolejki i opóźnienia. „Polska racja stanu, to jedność naszego państwa, jego siła, sprawność, jego gotowość do wykonywania wszelkich zadań” - mówił w piątek wicepremier Jarosław Kaczyński podczas uroczystości otwarcia tunelu pod Świną.

Kaczyński: Polska racja stanu, to jedność naszego państwa, jego siła, sprawność

Wicepremier Jarosław Kaczyński podczas wystąpienia nawiązywał do słów b. prezydenta Lecha Kaczyńskiego, że Pomorze Zachodnie, to polska racja stanu.

– Polska racja stanu to jedność naszego państwa, jego siła, jego sprawność, jego gotowość do wykonywania wszelkich zadań. Jego gotowość do kierowania tym wielkim i ważnym, decydującym dla naszej przyszłości procesem doganiania przez Polaków, przez nasz naród poziomu życia, poziomu gospodarczego, kulturalnego tych wszystkich, którzy mieli na zachodzie Europy więcej historycznego szczęścia niż my – mówił wicepremier.

– Ten proces trwa i to co dzisiaj się staje, otwarcie tego tunelu, a przedtem jego budowa, jest aktem, który odnosi się do Świnoujścia, do komfortu życia w tym mieście, do łączności z całym Pomorzem Zachodnim i całą Polską, ale odnosi się także do tych największych spraw naszego narodu – dodał Kaczyński.


"Tunel pod Świną powstał dzięki determinacji samorządu Świnoujścia"

Tunel pod Świną powstał dzięki determinacji samorządu Świnoujścia - wskazał w piątek podczas uroczystego otwarcia przeprawy minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

– Dzisiejsze wydarzenie kończy etap marzeń, a przenosi w realną, bezpieczną, od dawna wyczekiwaną rzeczywistość – stwierdził Adamczyk. – Wszędzie tam, gdzie samorząd chce współpracować z rządem Prawa i Sprawiedliwości, te zadania się udają. Bez względu na poglądy samorządów, mimo trudności i kłopotów, te zadania się udają – powiedział minister infrastruktury.


Prezydent Świnoujścia: Dzisiejszy dzień to dzień historyczny

Oddając tę inwestycję do eksploatacji, przyłączyliśmy Świnoujście do Polski - powiedział prezydent Świnoujścia Janusz Żmurkiewicz podczas uroczystego otwarcia tunelu pod Świną, który połączył wyspy Uznam i Wolin.

– Dzisiejszy dzień, 30 czerwca 2023 r. to dzień historyczny, kiedy nasze wyspy Uznam i Wolin w sposób trwały uzyskały stałe połączenie. Oddając tę inwestycję do eksploatacji, przyłączyliśmy Świnoujście do Polski, jak to w 2007 r. powiedział pan premier Kaczyński, uznając, że budowa tunelu pod Świną to polska racja stanu – podkreślił Żmurkiewicz.

Wspomniał, że „realna szansa na budowę stałej przeprawy po raz pierwszy miała miejsce w lipcu 2007 r.”, kiedy Świnoujście odwiedzili premier Jarosław Kaczyński oraz minister Joachim Brudziński. – Podczas krótkiej wizyty premier stwierdził, że Świnoujście należy przyłączyć do Polski – oznajmił prezydent miasta.


"Podjęta została decyzja"

W trakcie uroczystości odtworzono film z wizyty premiera Kaczyńskiego w Świnoujściu. – Wtedy się to zaczęło – powiedział.

Na wielkim ekranie wyświetlono materiał wideo, na którym Jarosław Kaczyński zapowiadał budowę tunelu. – Świnoujście, część polska wyspy Uznam, to początek naszego kraju, to początek Polski – można powiedzieć – licząc od północnego zachodu. Ta część była przez wiele lat i ciągle jest niepołączona drogami (...). Postanowiliśmy tę niewłaściwą sytuację zmienić. Podjęta została decyzja i zaczyna się proces jej realizacji. (...) W końcu zostanie tutaj wybudowany tunel” – mówił wówczas Jarosław Kaczyński.


Tunel pod Świną - co trzeba wiedzieć

Tunel ma długość blisko 1,5 km, będzie w nim obowiązywać ograniczenie prędkości do 50 km/h. Przestrzeganie przepisów będzie sprawdzane przez odcinkowy pomiar prędkości. Tunel wraz z dojazdami będzie monitorowany przez 143 kamery.

Świnoujście zapewni też komunikację autobusową pomiędzy prawo- a lewobrzeżną częścią miasta. Miejskim autobusem będzie można dotrzeć z wyspy Uznam przez tunel do dworca PKP na Warszowie. Komunikacją miejską do centrum bez przesiadek dojadą mieszkańcy Karsiboru, Ognicy i Przytoru.

Po otwarciu tunelu pod Świną przestanie funkcjonować przeprawa promowa „Centrum” obsługiwana przez promy Karsibór. Przewóz pieszych i rowerzystów bez zmian będzie odbywał się przez przeprawę „Warszów” promami Bielik. Przeprawa pozostanie bezpłatna, zarówno dla mieszkańców, jak i turystów odwiedzających Świnoujście.


Co dalej z promami w Świnoujściu?

Przez następne dwa tygodnie promy będą kursowały jak dotychczas, co 20 minut. Później będą odpływać jednocześnie z wyspy Uznam i Wolin co pół godziny. Nocne kursy ma zabezpieczyć jeden prom Bielik.

Na przeprawie Karsibór jeden prom będzie przeznaczony wyłącznie do przewozu materiałów niebezpiecznych w eksploatacji codziennie w godzinach 8 - 16.

Tunel pod cieśniną Świny jest jednorurowy. W każdym kierunku zaplanowano po jednym pasie ruchu o szerokości 3,5 metra oraz pasy awaryjne po około 2 metry szerokości. Łączna szacunkowa długość inwestycji to 3,2 tys. m, długość tunelu drążonego maszyną TBM to 1483,80 m. Najgłębsze miejsce tunelu pod dnem cieśniny Świny wynosi ok. 38 m p.p.m.

Inwestorem jest Świnoujście, a inwestorem zastępczym - szczeciński oddział GDDKiA. Wykonawcą jest konsorcjum firm PORR/Gülermak. Koszt budowy to ponad 900 mln zł, z czego prawie 775,7 mln zł pochodzi ze środków unijnych. Pozostałą część Świnoujście dokłada z własnego budżetu.

KW

Jarosław Kaczyński na otwarciu tunelu pod Świną w Świnoujściu. Fot. PAP/Marcin Bielecki

Czytaj dalej:

Komentarze

Inne tematy w dziale Gospodarka