Zdjęcie ilustracyjne, źródło: Canva
Zdjęcie ilustracyjne, źródło: Canva

Tak rodzi się przedsiębiorczość w Polsce. Wzorców nie odnotowano

Redakcja Redakcja Biznes Obserwuj temat Obserwuj notkę 10
Choć polska popkultura nie oferuje pozytywnych wzorców przedsiębiorczości, aż dwie trzecie dorosłych Polek i Polaków uważa się za osoby przedsiębiorcze. Co ich motywuje? Nie narodowa tradycja, lecz… otoczenie.

Brakuje polskich „mitów przedsiębiorczości”

W filmach, serialach czy książkach rzadko pokazuje się przedsiębiorczość w pozytywnym świetle. W odróżnieniu od amerykańskiej popkultury, gdzie przedsiębiorca to bohater, w Polsce często jawi się jako cwaniak lub ofiara systemu.

– W polskim kinie brak docenienia postawy przedsiębiorczej, mówi ono właściwie albo o cwaniakach, albo instytucjach państwa krzywdzących przedsiębiorców. Patrząc szerzej na polską popkulturę, przedsiębiorczość ma tylko dwa wymiary: kombinatorstwo i pracowitość – mówi prof. Jacek Wasilewski.


Polacy wierzą, że są przedsiębiorczy

Pomimo braku pozytywnych wzorców w kulturze, trzy czwarte respondentów uważa, że Polacy jako naród są przedsiębiorczy. Dwie trzecie deklaruje, że sami posiadają tę cechę. Co ciekawe, tylko 20 proc. osób rzeczywiście prowadzi własną firmę, a kolejne 25 proc. rozważa jej założenie.

Najczęściej wymieniane cechy osób przedsiębiorczych to:

  • pracowitość (33 proc.)
  • zaradność (32 proc.)
  • umiejętność podejmowania ryzyka i pomysłowość (po 25 proc.)
  • strategiczne myślenie (21 proc.)
  • ambicja (20 proc.)


Przedsiębiorczość przydaje się w życiu codziennym

Z badania wynika, że przedsiębiorczość najczęściej kojarzy się z umiejętnością planowania i zarządzania – nie tylko w pracy, ale i w domu. Aż 42 proc. osób wskazało planowanie budżetu domowego jako sytuację, w której bycie przedsiębiorczym jest kluczowe. W pracy najczęściej chodzi o planowanie działań (41 proc.) i ustalanie obowiązków (33 proc.).

Kto jest przedsiębiorczy według Polaków?

Pięć najczęstszych opisów osoby przedsiębiorczej to:

  • umie działać tak, by osiągnąć zysk finansowy (31 proc.)
  • jest twórczy i realizuje własne pomysły (28 proc.)
  • potrafi zadbać o swoje interesy (27 proc.)
  • charakteryzuje się ciężką pracą i wytrwałością (22 proc.)
  • pracuje na własnych warunkach (21 proc.)

Tylko 9 proc. uznało, że przedsiębiorczy to „cwaniak, który umie kombinować”.


Rodzina i znajomi mają większy wpływ niż się wydaje

Z badania wynika, że osoby zakładające firmy często otoczone są innymi przedsiębiorcami – choć nie zawsze są tego świadome.

– To, co wyróżnia osoby zakładające firmy, to częstsza obecność wśród ich bliskich takich osób, które już są przedsiębiorcami. Może właśnie ten czynnik sprawia, że zbierają się na odwagę i zakładają własne firmy – mówi Marcin Kościński, wiceprezes ING Banku Śląskiego.

Połowa przedsiębiorców twierdzi, że nikt nie miał wpływu na ich decyzję, ale tylko 29 proc. z nich nie miało wśród bliskich osób prowadzących działalność. Dla porównania, aż 57 proc. osób, które nie planują założenia firmy, nie zna żadnego przedsiębiorcy w najbliższym otoczeniu.


Najwięcej w Polsce Rodzinnych Liderów i Niezależnych

Badanie analizowało też siedem typów przedsiębiorczości, wyróżnionych przez zespół prof. Jacka Wasilewskiego. Najczęściej występujące to Rodzinny lider_ka oraz Niezależny_a – każda z tych grup obejmuje ponad 23 proc. respondentów.

Na kolejnych miejscach znaleźli się:Wizjonerzy_ki i Innowatorzy_ki (po ok. 10 proc.), Gracze i Rzecznicy_czki Lepszego Świata (po ponad 5 proc.) oraz Managerowie_ki Wzrostu – najmniej liczna grupa (zaledwie 4 proc.).


Tomasz Wypych

Zdjęcie ilustracyjne, źródło: Canva

Udostępnij Udostępnij Lubię to! Skomentuj10 Obserwuj notkę

Komentarze

Pokaż komentarze (10)

Inne tematy w dziale Gospodarka