To były kultowe telefony komórkowe. Wielka marka znika z rynku

Redakcja Redakcja Telefony Obserwuj temat Obserwuj notkę 2
Któż nie miał w XXI wieku Nokii 3310? Albo Nokii 3510i z pomarańczowymi bokami? To już koniec słynnej marki telefonów. HMD Global, obecny licencjobiorca, traci prawa do jej używania, a koncern Nokia nie planuje przekazania licencji kolejnemu producentowi.

Nokia znika z rynku  

HMD Global, firma założona przez byłych pracowników Nokii, która od 2016 roku produkowała urządzenia pod tym szyldem, oficjalnie poinformowała o zakończeniu współpracy z marką Nokia. Do końca 2026 r. firma miała prawa do korzystania z legendarnego logotypu, jednak już teraz znikają one ze strony internetowej i materiałów marketingowych. Wszystkie urządzenia oznaczono jako "wycofane z oferty".

HMD posiadała w swoim portfolio łącznie 19 urządzeń marki Nokia: 16 smartfonów i 3 tablety. Ostatnim z nich był model Nokia XR21. Resztki magazynowych zapasów sprzedawane są obecnie w dziale "Feature Phones". 


Koniec legendy – Nokia 3310 i inne ikony epoki

W czasach przed erą smartfonów Nokia była synonimem jakości i niezawodności. Modele takie jak Nokia 3310 z 2000 roku zdobyły status kultowych – zarówno za sprawą swojej trwałości, jak i prostoty użytkowania. Marka zyskała ogromną popularność – w szczytowym momencie posiadała ponad 40% udziału w światowym rynku telefonów komórkowych.

Kult Nokii przetrwał dekady. Użytkownicy chwalili niezniszczalne obudowy, kultowe dzwonki, proste gry, takie jak "Snake” i długą żywotność baterii. Przez lata 3310 stała się bohaterką internetowych memów i symbolem niezawodnej elektroniki. 


Nokia nie wróci. HMD Global rezygnuje z legendy

Po przejęciu marki od Microsoftu, HMD Global przez kilka lat próbowała wskrzesić dawną chwałę Nokii. Niestety – mimo początkowego zainteresowania, smartfony z tym logiem nie były w stanie konkurować z gigantami pokroju Apple czy Samsunga. Teraz, gdy licencja wygasa, firma rezygnuje z dalszego rozwoju marki Nokia, skupiając się na własnych projektach.

Zgodnie z oficjalną decyzją koncernu, Nokia nie planuje się przekazania licencji żadnemu innemu partnerowi. Tym samym, logo Nokii zniknie z urządzeń mobilnych raz na zawsze.

W drugim kwartale 2025 roku HMD Global odnotowała drastyczny spadek zysku operacyjnego o 81 proc., do poziomu 81 mln euro. Choć przychody firmy wzrosły symbolicznie o 2 proc. do 4,55 mld euro, wynik nie spełnił oczekiwań analityków.

Wpływ na słabe wyniki miały m.in. niekorzystne kursy walut oraz ryzyko wprowadzenia ceł przez USA. Jak przekazał nowy prezes Nokii, Justin Hotard, każdy cent różnicy w kursie dolara oznacza dla firmy stratę rzędu 10–15 mln euro.   


Fot. Nokia/PAP arch. 

Red.

Udostępnij Udostępnij Lubię to! Skomentuj2 Obserwuj notkę

Komentarze

Pokaż komentarze (2)

Inne tematy w dziale Technologie