PiS stawia na budowę Centralnego Portu Komunikacyjnego. Fot. Flickr/BriYYZ/CC BY-SA 2.0
PiS stawia na budowę Centralnego Portu Komunikacyjnego. Fot. Flickr/BriYYZ/CC BY-SA 2.0

Andrzej Duda podpisał specustawę o Centralnym Porcie Komunikacyjnym

Redakcja Redakcja Centralny Port Komunikacyjny Obserwuj temat Obserwuj notkę 130

Nowe lotnisko ma docelowo obsługiwać nawet 100 mln pasażerów rocznie i być gotowe w 2027 r. Projekt zakłada, że do CPK będzie można dojechać z największych polskich miast (z wyłączeniem Szczecina) w czasie 2-2,5 godziny. 

Specustawa określa m.in. zasady i warunki przygotowania, finansowania i realizacji inwestycji w zakresie budowy CPK oraz infrastruktury mu towarzyszącej. W tym również zasady i warunki rezerwacji terenu, wydania decyzji lokalizacyjnej oraz nabywania nieruchomości, a także organów właściwych w tych sprawach. 

Polecamy: CPK będzie wzorowany na lotnisku w Singapurze? Azjaci są zainteresowani współpracą

Nowe lotnisko ma powstać między Łodzią a Warszawą i ma być jednym z największych przesiadkowych portów lotniczych w Europie. Na jego lokalizację wskazywana jest miejscowość Stanisławów w gminie Baranów. Po pierwszym etapie budowy port ma obsługiwać do 45 mln pasażerów rocznie, a docelowo nawet ok. 100 mln. Ma on powstać na ok. 3 tys. ha gruntów. Do końca 2019 r. mają trwać prace przygotowawcze, a sam port ma być budowany przez kolejnych 8 lat, czyli do końca 2027 r.

image
Andrzej Duda podpisał specustawę o Centralnym Porcie Komunikacyjnym. Fot. PAP/Wojciech Pacewicz
Rząd w rozporządzeniu określić ma maksymalny teren, na którym mają być prowadzone inwestycje.  Teren inwestycji, wyznaczony przez doradcę technicznego obejmujący łącznie 66,2 km kwadratowych przeznaczonych pod budowę Centralnego Portu Komunikacyjnego, znajduje się na obszarze gmin: Baranów (pow. grodziski), Teresin (pow. sochaczewski) i Wiskitki ( pow. żyrardowski).

Czytaj: Spór o Centralny Port Komunikacyjny. „Na miarę COP” czy „PiS-owska gigantomania”?

Mieszkańcy tamtejszych okolic obawiający się o swą przyszłość podczas spotkania z pełnomocnikiem rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego Mikołajem Wildem, pod koniec maja dopytywali m.in. o wykup ziemi, ceny gruntu, odszkodowanie, gwarancję pieniędzy na koncie, prowadzenie działalności rolniczej. Mówili, że będą zmuszeni do sprzedaży swoich nieruchomości. Jeszcze w kwietniu Rada Gminy Baranów podjęła uchwałę o referendum ws. CPK. Termin jego przeprowadzenia został wyznaczony na 17 czerwca. 

Wild zapewniał mieszkańców, że nieruchomości potrzebne pod budowę CPK nie będą wyceniane według wartości gruntów rolnych; zostanie wypłacona "godziwa cena" bądź będzie możliwość kontynuowania działalności rolniczej w nowej lokalizacji. Wild przekazał, że cały proces inwestycyjny będzie miał trzy etapy. 

Zobacz: "CPK to będzie nasze okno na świat"

Etap I, czyli 2018 r., to przygotowanie obszaru inwestycji: wskazanie maksymalnego obszaru, jaki będzie mógł zająć CPK. Tutaj mają nastąpić konsultacje społeczne, publikacja raportu. Inwestor rozpoczyna półtoraroczne negocjacje z mieszkańcami obszaru inwestycji. Etap II, rok 2019, to rezerwacja obszaru inwestycji: oficjalne wyznaczenie docelowego obszaru i rezerwacja terenu dla dwóch wariantów lokalizacji CPK. W tym etapie zakończone zostaną negocjacje z mieszkańcami do końca 2019 roku. Etap III, 2020 r., to decyzja lokalizacyjna, czyli wskazanie ostatecznej lokalizacji CPK, grunty stają się własnością Skarbu Państwa. 


Źródło: PAP 

KW 

© Artykuł jest chroniony prawem autorskim. Wykorzystanie tylko pod warunkiem podania linkującego źródła.

Komentarze

Inne tematy w dziale Gospodarka