Niespodziewany zwrot w sprawie Okęcia. Rząd nie zamknie Lotniska Chopina po powstaniu CPK?

Samolot LOT-u na lotnisku Okęcie, fot. Wikimedia Commons
Samolot LOT-u na lotnisku Okęcie, fot. Wikimedia Commons

Rząd zleci jeszcze raz ekspertyzę, czy wchodzi w grę pozostawienie ruchu cywilnego w porcie Chopina po wybudowaniu Centralnego Portu Komunikacyjnego. Sprawa przyszłości Okęcia stała się bowiem kwestią polityczną, o którą spierają się kandydaci na prezydenta Warszawy.

Rząd chce wygasić lotnisko Chopina

Do tej pory rząd stał na stanowisku, by warszawskie lotnisko wygasić. W połowie maja pełnomocnik rządu ds. CPK Mikołaj Wild mówił, że pomysł pozostawienia niemal w centrum Warszawy lotniska jest nie tylko pomysłem aspołecznym, ale także antyrozwojowym, ponieważ blokuje to rozwój miasta. Wild wskazał wówczas, że Lotnisko Chopina jest u progu swojej przepustowości i już dziś stwarza problemy dla mieszkających w jego okolicy warszawiaków.

image

Także prezes LOT-u Rafał Milczarski mówił zdecydowanie: – Jeżeli mamy nie zamykać Okęcia, to nie ma sensu budowa CPK. Powiem więcej – moim zdaniem Okęcie powinno się zamknąć nie tylko dla lotów cywilnych, ale także wojskowych. Te tereny trzeba przeznaczyć na rozwojowe z perspektywy Polski projekty – dodał.

Porty Lotnicze: Po uruchomieniu CPK Lotnisko Chopina będzie zamknięte

Jeszcze w poniedziałek rano potwierdzał to Jacek Sasin, przewodniczący Komitetu Stałego Rady Ministrów. Jego zdaniem funkcjonowanie portu Okęcie, ze względu na hałas, jaki generuje, uniemożliwia rozwój okolicznych dzielnic.

Jaki: Zostawić Okęcie jako port lokalny

Tymczasem kandydat Zjednoczonej Prawicy na prezydenta Warszawy Patryk Jaki zapewniał, że po zbudowaniu CPK lotnisko na Okęciu będzie dalej funkcjonowało. Jaki mówił w ostatnich dniach, że jeśli Warszawa chce się rozwijać przez następne 100 lat, to potrzebuje Centralnego Portu Komunikacyjnego. Jednocześnie ocenił, że lotnisko na Okęciu może pozostać jako port lokalny, a mieszkańcy sami wybiorą, z którego portu lotniczego wolą korzystać.

- Nie da się rozwijać gospodarczo Warszawy z Okęciem, które za chwilę będzie kompletnie zakorkowane. - Nie widzę żadnych przeszkód, aby funkcjonował Centralny Port Komunikacyjny i Okęcie, ale jako lotnisko mniejsze, lokalne - takie, jak było wiele lat temu - dodał.

image

Patryk Jaki mówił inaczej niż ministrowie, fot. PAP/Marcin Obara

Sasin tego samego dnia po południu tłumaczył na Twitterze, że został źle zrozumiany, a wygaszenie Okęcia dotyczy jego dotychczasowej formuły jako największego lotniska. Powstawanie CPK nie wyklucza funkcji lokalnej Okęcia - napisał.

Na ten dwugłos w PiS zareagowała natychmiast PO. Kandydat PO i Nowoczesnej na prezydenta Warszawy Rafał Trzaskowski zażądał  jasnej deklaracji rządu ws. wygaszania lotniska na Okęciu oraz informacji, dlaczego woli budować port lotniczy od zera zamiast rozbudować lotnisko w Modlinie. - Jeśli Warszawa chce się rozwijać, Okęcie musi zostać; będziemy się o to bili do samego końca - oświadczył Rafał Trzaskowski.

Niespodziewana decyzja premiera

Komentatorzy mówią, że deklaracja o wygaszeniu lotniska obniża szanse Jakiego w wyścigu o fotel prezydenta Warszawy. Stąd zmiana stanowiska. O niespodziewanej wolcie miał zdecydować premier Mateusz Morawiecki. – Nie ma mowy o likwidacji Okęcia. Będzie ważnym i wygodnym dla warszawiaków uzupełnieniem Centralnego Portu Lotniczego. Taka jest wola i decyzja premiera Morawieckiego – mówił w TVN24 europoseł PiS Ryszard Czarnecki.

- Zlecimy jeszcze raz ekspertyzę, czy wchodzi w grę pozostawienie ruchu cywilnego w porcie Chopina - oświadczył  pełnomocnik rządu ds. budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego Mikołaj Wild.

image

Mikołaj Wild na spotkaniu z mieszkańcami Wiskitek, fot. PAP/Leszek Szymański

Jego zdaniem pozostawienie ruchu cywilnego w porcie Chopina "jest obecnie kwestią polityczną, jest tematem kampanii wyborczej". Dlatego to, czy wchodzi w grę pozostawienie ruchu cywilnego w Porcie Chopina po powstaniu CPK, rozstrzygnięte zostanie przez ekspertów. - Zamierzamy zlecić ekspertyzę, która rozstrzygnie raz na zawsze, czy wchodzi w grę takie rozwiązanie - zaznaczył.

Dodał, że "wszystkie ekspertyzy, do których mieliśmy dostęp, pokazały, że wyprowadzenie ruchu cywilnego z portu Chopina jest dobre tak dla Warszawy, jak i dla podróżujących".

CPK będzie wzorowany na lotnisku w Singapurze? Azjaci są zainteresowani współpracą

Rząd zlecił kolejne ekspertyzy

Minister infrastruktury Andrzej Adamczyk powiedział z kolei, że analizy już są prowadzone. - Trwają analizy, trwają analizy wielopoziomowe, wielopłaszczyznowe, wieloaspektowe i to jest dokładnie tak, jak, nie przymierzając, z pacjentem, kiedy chcemy postawić diagnozę, musimy dokonać pełnej analizy stanu - mówił Adamczyk w Radiu Zet, pytany o przyszłość Okęcia. Jak zaznaczył, dopiero te analizy mają wykazać, czy Okęcie będzie funkcjonować po otwarciu Centralnego Portu Komunikacyjnego. Budowa CPK "jest poza wszelką wątpliwością" - zaznaczył.

Lubię to! Skomentuj135 Napisz notkę Zgłoś nadużycie

Więcej na ten temat

Komentarze

Inne tematy w dziale Gospodarka