Polskie szkoły ograniczają kreatywność dzieci.
Polskie szkoły ograniczają kreatywność dzieci.

Smutny raport o polskiej szkole. Zabijana jest kreatywność i samodzielne myślenie

Redakcja Redakcja Edukacja Obserwuj temat Obserwuj notkę 194

Promowanie powierzchownego uczenia, zabijanie spontaniczności i samodzielnego myślenia, stawianie na grzecznych uczniów - takie wnioski płyną z raportu o polskich szkołach zleconego przez resort przedsiębiorczości.

MPiT razem z MEN chcą przekazać 10 mln zł polskim szkołom, żeby nauczyły się uczyć innowacyjności.

Raport "Szkoła dla innowatora"

Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu na zlecenie Ministerstwa Rozwoju prowadził projekt badawczy „Szkoła dla innowatora”.

Autorzy raportu zdiagnozowali główne przeszkody, które są hamulcem rozwoju uczniów. "Polska szkoła nie kształtuje w uczniach w wystarczającym stopniu kompetencji wychodzenia poza schematy, uczniowie boją się myśleć kreatywnie, nie umieją współpracować - piszą autorzy raportu "Szkoła dla innowatora".

Jako jedną z głównych przyczyn wymieniają podstawę programową . "Sami nauczyciele przyznają, że obecny program nauczania nie sprzyja umiejętności krytycznego myślenia (tylko co trzeci uważa inaczej)" - czytamy. Głównym grzechem polskiej edukacji jest też promowanie powierzchownej nauki. "To powoduje, że 90 proc. wiedzy zostaje wkute na pamięć i szybko zapomniane" - mówi raport.

Według raportu "szkoła zabija spontaniczność, m.in. przez zakazywanie uczniom prób rozwiązania problemu, zanim poznają, jaka jest metoda jego rozwiązania". "W życiu codziennym zazwyczaj jest na odwrót. Tymczasem takie próby - jak podkreślają autorzy raportu - są brutalnie amputowane z procesu dydaktycznego".

Autorzy raportu "zwracają uwagę, że kolejnym błędem, wpisanym w szkolną rzeczywistość, jest nagradzanie tych uczniów, którzy nie przekroczyli żadnych reguł". "A, jak wskazują eksperci, to, kto jest nagradzany w szkole, ma dużą siłę wychowawczą i motywującą. Sposób, w jaki szkoła kreuje bohaterów pozytywnych i bohaterów negatywnych ma fundamentalne znaczenie dla kształtowania kompetencji proinnowacyjnych" - czytamy.

dzieci, nauka, szkoła
Dzieci powinny uczyć się samodzielnego myślenia.

Rekomendacje dla polskich szkół

Autorzy raportu "Szkoła dla innowatora" zalecają, aby do programu nauczania w szkołach wprowadzić kilka nowych reguł:

  • afirmację kreatywności nad inteligencją
  • rozróżnienie pomiędzy inteligencją a kreatywnością
  • nacisk na sam proces uczenia się
  • promowanie kształcenia międzyprzedmiotowego
  • uczenie dzieci współpracy
  • zwiększenie jakości kształcenia nauczycieli
  • polepszenie metod nauczania i organizacji szkoły

Autorzy raportu zalecają wdrażanie programów upowszechniających nowe metody nauczania. Dlatego MED we współpracy z resortem przedsiębiorczości planuje pilotaż w 16 szkołach, podczas którego za unijne pieniądze chce nauczyć nauczycieli, jak zmienić program kształcenia.

Całość raportu "Szkoła dla innowatora" można przeczytać na stronie internetowej Ministerstwa Przedsiębiorczości i Technologii.

KJ

szkoła, dzieci rysunek
Jak poprawić sytuację w szkole?

Udostępnij Udostępnij Lubię to! Skomentuj194 Obserwuj notkę

Komentarze

Pokaż komentarze (194)

Inne tematy w dziale Społeczeństwo