Bazyli1969 Bazyli1969
801
BLOG

„Tradycja jest mniej ważna niż życie”. Czy na pewno, panie Premierze?

Bazyli1969 Bazyli1969 Obyczaje Obserwuj temat Obserwuj notkę 63

Cóż warte prawa bez obyczajów?

image

Byłem dziś rano na cmentarzu. A właściwie przed nim. Dla pradziadków, dziadków, ojca, teściów, stryja, wujów  i kuzynki. Pustka. Prócz policjantów i żandarmerii nikogo. Prawie, bo spotkałem kilku dzielnych ludzi, kwestujących na rzecz przeprowadzenia ekshumacji żołnierzy wyklętych. Zapaliłem znicz i pomodliłem się za dusze bliskich mi osób. Czułem się przy tym bardzo nieswojo, tak jakbym znalazł się nagle w samym środku apokalipsy.

Stojąc przed zamkniętą na cztery spusty bramą cmentarza przypomniałem sobie słowa premiera polskiego rządu o zasadzie nadrzędności zachowania życia nad kultywowaniem tradycji. No tak… Niby sprawa oczywista, ale czy bezdyskusyjnie? Nie chcę wchodzić na wysokie tony i nie będę wspominał powstańców styczniowych, śląskich, wielkopolskich, warszawskich… To byłoby nadużyciem. Ludzie ci wiedzieli, że ryzykują życiem występując przeciw obcej opresji. Natomiast przykład chłopaków z Lubina i kopalni „Wujek” pasuje jak ulał. Czy gdyby nie ich odwaga i świadoma obrona obyczajów i tradycji bylibyśmy w tym miejscu, w którym jesteśmy? Czy idąc na manifestację i szychtę, a potem walcząc z MO oraz SB nie mieli świadomości, że ryzykują życiem? W imię czego podejmowali ryzyko? Przecież mogli siedzieć w domach i przyklasnąć komunistycznym propagandzistom żądającym podkulenia ogona i nie wychodzenia na ulice. A jednak uczynili inaczej… Co motywowało ich do podjęcia ryzyka. Wbrew rządowi, żonom, dzieciom, krewnym.

Tak sobie myślę, że decyzja rządu RP odnośnie zamknięcia cmentarzy była niezbyt fortunną. Można było zaapelować o umiar i rozwagę. Tymczasem urzędowo spacyfikowano wielowiekowy obyczaj i  to w sytuacji, gdy tłumy lewackich demonstrantów maszerowały po polskich miastach w tę i z powrotem, mając za nic obowiązujące prawo. To prawna i moralna dysharmonia. Bardzo bolesna i z pewnością bardzo brzemienna w konsekwencje…

I na koniec. W kontekście wypowiedzi M. Morawieckiego warto zapoznać się z mało znanymi przykładami z Pratulina i Drelowa dowodzącymi, że człowiek to dziwna i wyjątkowa istota. Potrafi bowiem  przedłożyć tradycję nad własne zdrowie i życie. Czy to głupota? Dla niektórych tak, a dla mnie…

image

image

Link:
https://pl.wikipedia.org/wiki/Wincenty_Lewoniuk_i_12_towarzyszy

----------------------------------------

Obrazy wykorzystywane wyłącznie jako prawo cytatu w myśl art. 29. Ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych.





Bazyli1969
O mnie Bazyli1969

Jestem stąd...

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Rozmaitości