brat Damian brat Damian
3373
BLOG

Kto mieczem wojuje, od miecza ginie

brat Damian brat Damian Religia Obserwuj temat Obserwuj notkę 76

„No to musieli ich ci muzułmanie doprowadzić do ostateczności” – tak prześladowania Rohindżów w buddyjskiej Birmie podsumował mój pracownik, zresztą muzułmanin. Oczywiście mordowanych dzieci i kobiet mu żal, ale uważa, że to muzułmańscy terroryści sami sprowokowali prześladowania. Oczywiście zacząłem tłumaczyć, że prześladowania wyznawców Birmie mają długą historię i nieobowiązkowo zasłużyli oni na takie traktowanie. Jednak jego wypowiedź mnie zafrapowała i skłoniła do refleksji.

Otóż żyjąc sobie wśród muzułmanów staram się ciągle uzupełniać moją wiedzę na temat islamu. Czytam obecnie wywiad z jezuitą, profesorem na Instytucie Wschodnim w Rzymie, O. Samirem Khali Samir: „Islam - sto pytań”. Książkę tę uważam za jedną z lepszych na temat islamu. Spokojna, obiektywna, opartą na dogłębnej wiedzy historycznej i teologicznej autora, a także na własnym doświadczeniu chrześcijanina, który wyrósł w kraju muzułmańskim. Przede wszystkim książka pozbawiona jest politycznej poprawności, którą grzeszą inne publikacje na ten temat. Autor na podstawie Koranu, hadisów (domniemanych wypowiedzi Mahometa zebranych po oficjalnym opublikowaniu Koranu) i historii założyciela islamu udowadnia, że zabijanie niewiernych z przyczyn religijnych nie tylko jest dla muzułmanina dozwolone, ale nawet jest on do tego zobowiązany. Terytoria znajdujące się pod władzą niewiernych to „ dar al-harb - terytoria wojny”, przeciwko którym musi być prowadzona wojna aż do skutku, czyli podporządkowania ich muzułmańskiej władzy. Poganie, czyli politeiści albo mają się nawrócić na islam, albo będą wymordowani. A takimi politeistami są dla muzułmanów naśladowcy Buddy. Tak np. o poganach mówi sura Krowa ajat 191: „Zabijajcie ich, gdziekolwiek ich spotkacie”. „Aslim, taslam – przyjmij islam, a ocalisz życie!” – tak mówi jedno z arabskich przysłów. Dużo do myślenia daje tytuł pierwszych biografii Mahometa: „Kitab al-maghazi – księga napadów” nawiązujący do wypraw przeciw poganom organizowanym przez proroka. Dlaczego o tym piszę? Otóż gorliwi muzułmanie protestujący przeciw prześladowaniom swoich muzułmańskich braci w Birmie, mogliby się na chwilę uspokoić i zastanowić czy ich protest ma sens? Jeżeli islam przyznaje sobie prawo to zabijania wyznawców innych religii, to dlaczego np. buddyści nie mogliby tego robić z takich samych pobudek? Jak wiemy to właśnie buddyjscy mnisi są ideologami tych prześladowań. Dla buddystów muzułmanie mogą być tak samo wstrętni jak buddyści dla muzułmanów. Nie ma możliwości odmówić innym prawa do zabijania w imię religii, jeśli sami sobie takie przyznaliśmy. Kto mieczem wojuje od miecza ginie.

I jeszcze na koniec mała refleksja na temat buddyzmu. We współczesnej laickiej kulturze buddyzm jest często traktowany jako jedyna religia, której obca jest przemoc i ksenofobia religijna. Jak wiadomo buddysta w odróżnieniu od chrześcijanina nawet mrówki nie zabije. Buddyzm to jedyna religia godna oświeconego Europejczyka czy Amerykanina. Oczywiście historia podaje mnóstwo faktów, kiedy to buddyzm pokazywał swoją nietolerancyjną twarz (np. wobec pierwszych jezuickich misjonarzy na Dalekim Wschodzie) i dlatego podżeganie przez buddyjskich mnichów do prześladowania muzułmanów nie powinny nikogo dziwić. Ten fakt po prostu obala jeden z wielu mitów poprawnościowej religii. 

brat Damian
O mnie brat Damian

br. Damian TJ. Urodzony 1968 Lublin, uczęszczał do liceum Zamoyskiego. Należał do związanego z „Solidarnością” Niezależnego Ruchu Harcerskiego, potem do podziemnego Stowarzyszenia Harcerstwa Katolickiego „Zawisza”. W 1987 wstąpił do nowicjatu Towarzystwa Jezusowego w Gdyni. Zakończył filozofię w Krakowie na Wydziale Filozoficznym TJ (specjalizacja „kultura, estetyka, mass-media, kino”). Praca dyplomowa u bp. Jana Chrapka. Od 1991 pracował w TVP, jako dziennikarz i producent. Przechodzi szkolenie telewizyjne w Kuangchi Program Service – Tajwan. W 1996 wyjechał na Syberię, gdzie organizuje Studio Telewizyjne „Kana” w Nowosybirsku. Korespondent TVP i Radia Watykańskiego. Pomaga w szkolenia dziennikarzy z Europy Wschodniej w „European Center for Communication and Culture” w Falenicy. W 1999 rozpoczyna studia podyplomowe w szkole filmowej w Moskwie. W tym samym roku składa śluby wieczyste. Studia kończy w 2004 filmem dyplomowym „Wybacz mi Siergiej”, który uzyskał liczne nagrody na międzynarodowych festiwalach http://www.forgivemesergei.com. Wyjeżdża do Kirgizji - praca charytatywna Kościoła Katolickiego (więzienia, domy inwalidów) i prowadzi Klub Filmowy przy Ambasadzie Watykanu w Biszkeku. W 2006 wyjeżdża na południe Kirgizji, pomaga przy zakładaniu nowych parafii w Dżalalabadzie i Oszu www.kyrgyzstan-sj.org . Buduje i kieruje Domem Rekolekcyjnym nad jeziorem Issyk Kul, gdzie co roku przebywa ponad 1000 dzieci (sieroty, inwalidzi, dzieci z ubogich rodzin, dzieci i młodzież katolicka, studenci muzułmańscy) www.issykcenter.kg . Zakłada Fundacje Charytatywną “Meerim Bulak – Źródło Miłosierdzia” i społeczną „Meerim nuru”. Kapelan więzienia - w tym zajęcia w grupie AA. 2012 w Pawłodarze (Kazachstan). 2012-13 w Domu rekolekcyjnym w Gdyni i w portalu Deon w Krakowie. 2013-14 w Moskwie – odpowiada za sprawy finansowe, prawne, organizacyjne i budowlane Instytutu Teologicznego św. Tomasza. Od 2014 pracuje w Radiu Watykańskim w Rzymie. Od IV 2016 pracuje w TVP przy przygotowaniu transmisji z ŚDM. Obecnie współpracuje z różnymi stacjami telewizyjnymi i redakcjami jako reżyser i dziennikarz. Pisze artykuły między innymi do „Poznaj Świat”, „Góry”, „Gość niedzielny” i „Opoka”. Od 2017 ekonom Apostolskiej Administratury w Kirgistanie, ekonom jezuitów w Kirgistanie, ekonom Fundacji "Meerim Nuru" i Centrum Dziecięcego nad j. Issyk-kul. Przewodnik wysokogórski: organizował wyprawy w Ałtaj, Sajany, Tuwę, Chakasję, na Bajkał, Zabajkale, Kamczatkę, Ałaj, Pamir i Tienszan, Półwysep Kolski. www.tienszan.jezuici.pl

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Społeczeństwo