31 obserwujących
5246 notek
1878k odsłon
1339 odsłon

Cała prawda o "elektrykach" ?

Wykop Skomentuj18

W przypadku silnika elektrycznego - pobiera on prąd z akumulatora jedynie w chwili ruszania z miejsca. Nowoczesne rozwiązania pozwalają na doładowanie baterii w chwili swobodnego toczenia się pojazdu, zanim trzeba będzie go całkowicie zatrzymać. Wydaje się, że taki właśnie tryb jest najwłaściwszy w chwili, gdy pojazd uczestniczy w ruchu w tzw. "korku drogowym".


Wstępne wnioski

Porównanie tych ekstremalnie różnych warunków jazdy pozwala na uznanie, że do normalnej eksploatacji pojazdu najlepszym rozwiązaniem jest silnik spalinowy, jeżeli ograniczeniem jest pojemność baterii akumulatorów. Jeżeli jednak  pojazd uczestniczy w ruchu ograniczonym, gdzie prędkość przejazdu jest mała i wymagane jest częste ruszanie z miejsca i zatrzymanie by niewielki silnik elektryczny potrzebny do przemieszczenia pojazdu na kilka metrów dalej, by znowu czekać na miejsce pozwalające na dalsze przemieszczenie pojazdu na drodze.

Sugestie dla producentów pojazdów


Wydaje się celowym modernizacja obudowy sprzęgła tak, aby zamontować w niej silnik elektryczny napędzający wał z mechanizmem różnicowym, uruchamiany z baterii akumulatorów i wystarcza tutaj przejazd z prędkością rzędu 20-30 km/h Wyższe prędkości byłyby uzyskiwane już z pomocą tradycyjnego napędu spalinowego.  


Alternatywne paliwa silnikowe

Silnik spalinowy jest konstrukcją komory spalania zasilanej mieszanką paliwową kropli paliwa z powietrzem. Ten sam warunek spełnia gaz kierowany do komory spalania. Po zapłonie mieszanki ruch tłoka jest przenoszony na układ korbowy i poprzez sprzęgło oraz skrzynię biegów przekazywany na koła napędzające pojazd.

Rolę mieszanki paliwowej może pełnić również gaz o parametrach spalania podobnych jak przy spalaniu benzyny. Może to być na przykład tlenek węgla - uzyskiwany ze specjalnego generatora wytwarzającego tlenek węgla przy zgazowaniu drobno mielonego drewna.

Podobnym rozwiązaniem może też być wytwornica wodoru. Kiedyś takie wytwornice wodoru stosowano w lotnictwie a właściwie w aeronautyce przy napełnianiu balonów unoszących kosz z załogą balonu lub sterowca. Ponieważ wodór jest substancją wybuchową, jego wytwarzanie musi być ograniczone jedynie do ilości niezbędnej do zasilania silnika w czasie jego pracy.

Podobnie zachowuje się silnik parowy. Tu para wodna jest wytwarzana w ilości niezbędnej do poruszenia tłoka. Technicznym ograniczeniem jest sposób wytwarzania pary wodnej w tak małej jednostce, jak samochód osobowy. Są jednak technologie zamkniętego obwodu wytwarzania pary a jej wytwarzanie może odbywać się także w układzie bezogniowym.

https://youtu.be/BCAbgLkD_Ro


Silnik parowy pracuje wyłącznie w chwili przemieszczania pojazdu a taki silnik w zasadzie nie wymaga już ani sprzęgła, ani skrzyni biegów...

Być może taka konstrukcja zawojuje rynek komunikacyjny, bowiem w zamkniętym układzie wytwarzania pary wodnej i bezogniowym wytwarzaniu pary jest to rozwiązanie najbardziej konkurencyjne dla przemysłu rafinacji ropy naftowej. Ale, jeżeli mamy odejść od stosowania węgla, to przyjdzie także czas na odejście od ropy naftowej...



Wykop Skomentuj18
Ciekawi nas Twoje zdanie! Napisz notkę Zgłoś nadużycie

Więcej na ten temat

Salon24 news

Co o tym sądzisz?

Inne tematy w dziale Gospodarka