Trzecie przykazanie Dekalogu, nakazujące święcenie dnia Pańskiego, jest nie tylko wezwaniem do odpoczynku, ale przede wszystkim przypomnieniem o prymacie Boga w ludzkim życiu. Papież Jan Paweł II, w swojej encyklice Dies Domini (1998), poświęcił temu zagadnieniu szczególnie głęboką refleksję, ukazując niedzielę jako dzień szczególnej łaski, dzień spotkania z Bogiem i wspólnotą Kościoła.
W Dies Domini Jan Paweł II pisze:
"Dzień Pański jest dniem Zmartwychwstałego. To dzień Kościoła i dzień człowieka” (Dies Domini, 1).
Niedziela jawi się tu jako cotygodniowa Pascha, święto zwycięstwa Chrystusa nad śmiercią i grzechem. Papież przypomina, że dla chrześcijan to nie tylko dzień wolny od pracy, ale czas odnowienia duchowego, uczestnictwa w Eucharystii i umocnienia więzi rodzinnych i wspólnotowych.
Chrześcijańskie "pamiętanie” to nie tylko akt umysłowy, lecz miłosna wierność. Jan Paweł II podkreśla, że święcenie niedzieli to odpowiedź na miłość Boga, który nas stworzył i odkupił. W tym kontekście pisał:
"Zachowanie dnia Pańskiego jest sercem tożsamości chrześcijańskiej” (Dies Domini, 30).
Dla Papieża-Polaka, wyrosłego w kraju o głębokich tradycjach religijnych, niedziela miała wymiar nie tylko liturgiczny, ale i kulturowy – była "dniem duszy narodu”. Była ona przestrzenią, w której chrześcijanin odnajduje swoje źródło i cel – Boga.
W kontekście współczesnego świata, w którym rytm pracy i konsumpcji nie zna granic, Jan Paweł II apelował, by nie zatracić sensu odpoczynku. Trzecie przykazanie to nie archaiczny nakaz, ale wyraz troski Boga o człowieka. W Dies Domini podkreśla:
"W dzień święty człowiek ma prawo do odpoczynku i do świętowania Boga” (Dies Domini, 64).
Niedziela, jako dzień wolny, nie jest luksusem, lecz wyrazem wolności – zarówno duchowej, jak i społecznej. To dzień, w którym człowiek na nowo odkrywa swoje człowieczeństwo przez relację z Bogiem, rodziną i wspólnotą.
Najgłębszy sens trzeciego przykazania objawia się w uczestnictwie w Eucharystii. Jan Paweł II przypomina, że:
"Nie ma niedzieli bez Eucharystii!” (Dies Domini, 81).
Msza święta jest sercem niedzieli. To w niej chrześcijanin nie tylko wspomina zbawcze dzieła Boga, ale je aktualizuje, karmiąc się Ciałem Chrystusa i przyjmując Jego pokój. Brak udziału w Eucharystii nie jest tylko zaniedbaniem obowiązku, ale utratą życiodajnego źródła.
Trzecie przykazanie Dekalogu, w świetle nauczania Jana Pawła II, staje się nie tylko przepisem moralnym, ale duchową drogą do pełni człowieczeństwa. To zaproszenie do życia rytmem Bożej miłości, do zatrzymania się w świecie pośpiechu, by wsłuchać się w głos Boga i serca. Jak pisał Papież:
"Niech dzień Pański stanie się również dniem człowieka” (Dies Domini, 2).
Wierność temu przykazaniu to wierność samemu sobie – jako istocie stworzonej na obraz Boga, powołanej do świętości i wspólnoty.
Źródła
- Jan Paweł II Dies Domini. O uświęcaniu niedzieli, Watykan 1998.
- Pismo Święte Starego i Nowego Testamentu, Wj 20,8–11.
- Jan Paweł II Ecclesia de Eucharistia, Watykan 2003.
- Benedykt XVI Sacramentum Caritatis, Watykan 2007 – dla pogłębienia tematu Eucharystii.
- Zdjęcie Google
Inne tematy w dziale Rozmaitości