EdithKulpienski68 EdithKulpienski68
142
BLOG

"Pamiętaj, abyś dzień święty święcił.”

EdithKulpienski68 EdithKulpienski68 Rozmaitości Obserwuj notkę 48


Trzecie przykazanie Dekalogu, nakazujące święcenie dnia Pańskiego, jest nie tylko wezwaniem do odpoczynku, ale przede wszystkim przypomnieniem o prymacie Boga w ludzkim życiu. Papież Jan Paweł II, w swojej encyklice Dies Domini (1998), poświęcił temu zagadnieniu szczególnie głęboką refleksję, ukazując niedzielę jako dzień szczególnej łaski, dzień spotkania z Bogiem i wspólnotą Kościoła.

W Dies Domini Jan Paweł II pisze:

"Dzień Pański jest dniem Zmartwychwstałego. To dzień Kościoła i dzień człowieka” (Dies Domini, 1).

Niedziela jawi się tu jako cotygodniowa Pascha, święto zwycięstwa Chrystusa nad śmiercią i grzechem. Papież przypomina, że dla chrześcijan to nie tylko dzień wolny od pracy, ale czas odnowienia duchowego, uczestnictwa w Eucharystii i umocnienia więzi rodzinnych i wspólnotowych.

Chrześcijańskie "pamiętanie” to nie tylko akt umysłowy, lecz miłosna wierność. Jan Paweł II podkreśla, że święcenie niedzieli to odpowiedź na miłość Boga, który nas stworzył i odkupił. W tym kontekście pisał:

"Zachowanie dnia Pańskiego jest sercem tożsamości chrześcijańskiej” (Dies Domini, 30).

Dla Papieża-Polaka, wyrosłego w kraju o głębokich tradycjach religijnych, niedziela miała wymiar nie tylko liturgiczny, ale i kulturowy – była "dniem duszy narodu”. Była ona przestrzenią, w której chrześcijanin odnajduje swoje źródło i cel – Boga.

W kontekście współczesnego świata, w którym rytm pracy i konsumpcji nie zna granic, Jan Paweł II apelował, by nie zatracić sensu odpoczynku. Trzecie przykazanie to nie archaiczny nakaz, ale wyraz troski Boga o człowieka. W Dies Domini podkreśla:

"W dzień święty człowiek ma prawo do odpoczynku i do świętowania Boga” (Dies Domini, 64).

Niedziela, jako dzień wolny, nie jest luksusem, lecz wyrazem wolności – zarówno duchowej, jak i społecznej. To dzień, w którym człowiek na nowo odkrywa swoje człowieczeństwo przez relację z Bogiem, rodziną i wspólnotą.

Najgłębszy sens trzeciego przykazania objawia się w uczestnictwie w Eucharystii. Jan Paweł II przypomina, że:

"Nie ma niedzieli bez Eucharystii!” (Dies Domini, 81).

Msza święta jest sercem niedzieli. To w niej chrześcijanin nie tylko wspomina zbawcze dzieła Boga, ale je aktualizuje, karmiąc się Ciałem Chrystusa i przyjmując Jego pokój. Brak udziału w Eucharystii nie jest tylko zaniedbaniem obowiązku, ale utratą życiodajnego źródła.


Trzecie przykazanie Dekalogu, w świetle nauczania Jana Pawła II, staje się nie tylko przepisem moralnym, ale duchową drogą do pełni człowieczeństwa. To zaproszenie do życia rytmem Bożej miłości, do zatrzymania się w świecie pośpiechu, by wsłuchać się w głos Boga i serca. Jak pisał Papież:

"Niech dzień Pański stanie się również dniem człowieka” (Dies Domini, 2).

Wierność temu przykazaniu to wierność samemu sobie – jako istocie stworzonej na obraz Boga, powołanej do świętości i wspólnoty.



Źródła 


- Jan Paweł II Dies Domini. O uświęcaniu niedzieli, Watykan 1998.  

- Pismo Święte Starego i Nowego Testamentu, Wj 20,8–11.  

- Jan Paweł II Ecclesia de Eucharistia, Watykan 2003.  

- Benedykt XVI Sacramentum Caritatis, Watykan 2007 – dla pogłębienia tematu Eucharystii.

- Zdjęcie Google 

Kobieta

Nowości od blogera

Komentarze

Pokaż komentarze (48)

Inne tematy w dziale Rozmaitości