Sprzedaż węgla przez Internet. fot. pgg.pl
Sprzedaż węgla przez Internet. fot. pgg.pl

Aaaaby kupić węgiel - przez Internet i bez pośrednika

Redakcja Redakcja Górnictwo Obserwuj temat Obserwuj notkę 13

Polska Grupa Górnicza uruchomiła sprzedaż detaliczną węgla w sklepie internetowym. Takie same plany ma Katowicki Holding Węglowy. Firmy wydobywcze chcą ominąć łańcuszek pośredników i dotrzeć bezpośrednio do klienta.

W sklepie internetowym Polskiej Grupy Górniczej można kupić ekogroszek w paletach o wadze 1 tony, zapakowany w worki po 25 kg. PGG zapowiada, że w tym roku zamierza zwiększyć o połowę produkcję ekogroszku pochodzącego z kopalni Piast Ziemowit. Na rynek ma trafić 285 tys. ton tego paliwa. Cena węgla sprzedawanego w sklepie internetowym jest taka sama dla wszystkich odbiorców w całym kraju. Dostawa jest już zawarta w cenie. Przygotowania do uruchomienia pierwszego w Polsce sklepu z ekogroszkiem trwały kilka miesięcy.

Węgiel w paczkach prosto pod drzwi

W połowie sierpnia sklep internetowy z węglem dla odbiorców detalicznych może uruchomić również Katowicki Holding Węglowy. Obecnie możliwość bezpośredniego kupowania kwalifikowanych paliw węglowych mają przede wszystkim składy węgla należące do sieci autoryzowanych sprzedawców KHW. Klienci detaliczni Katowickiego Holdingu Węglowego mogą drogą elektroniczną zamawiać niektóre gatunki węgla, ale dotąd ograniczało się to jedynie do użycia poczty elektronicznej i dokumentów zamieszczonych na stronie internetowej.

Sklep internetowy KHW będzie sprzedawał węgiel w paletach o wadze 750 kg, pakowany w 25 kilogramowe worki. Po uruchomieniu drugiej linii do paczkowania holding będzie mógł produkować 300 ton paczkowanego węgla na dobę, to jest około 100 tys. ton rocznie. 

Spółka Węglokoks Kraj, która w ub. roku kupiła od Kompanii Węglowej kopalnie Bobrek i Piekary, niedawno uruchomiła linię paczkowania w Bytomiu, a kolejna jest planowana w Piekarach Śląskich. Docelowo również węgiel z Węglokoksu ma być dostępny w sieciach handlowych i w Internecie.

Obecny kryzys na rynku węgla, przejawiający się spadkiem cen oraz słabnącym popytem na ten surowiec jest znacznie mniej odczuwalny w segmencie krajowych odbiorców indywidualnych, którzy kupują węgiel do ogrzewania domów. Osiąga on dużo wyższe od średnich ceny, obłożony jest większą marżą, i jest poszukiwany na rynku.

Wysoka cena przez pośredników

Największe polskie firmy wydobywcze od dawna twierdziły, że duże różnice w cenach węgla w kopalniach i u sprzedawców detalicznych wynikały z obsługiwania sprzedaży przez łańcuch pośredników. Uruchamiając sprzedaż internetową firmy będą mogły ich obejść i zachować znaczną część marży dla siebie.

Sprzedaż węgla online to na razie kropla w morzu

Kilkaset tysięcy ton planowanej sprzedaży węgla konfekcjonowanego jest jednak jak na razie niewielka nie tylko w odniesieniu do całkowitego wydobycia największych polskich firm, ale również zużycia przez gospodarstwa domowe. Jeżeli węgiel sprzedawany bezpośrednio odbiorcom detalicznym ma odgrywać bardziej niż symboliczną rolę w działalności firm wydobywczych, skala tej sprzedaży powinna być wielokrotnie większa od przyjętych na najbliższy rok założeń. Roczne wydobycie węgla w Polsce wynosi ponad 70 mln ton, a zużycie w kraju jest na zbliżonym poziomie. Gospodarstwa domowe w Polsce zużywają rocznie około 10 mln ton w ciągu roku i jak dotąd znaczna część ich popytu jest zaspokajana przez firmy sprowadzające węgiel z zagranicy.

źródło: PAP, GUS
AB

© Artykuł jest chroniony prawem autorskim. Wykorzystanie tylko pod warunkiem podania linkującego źródła.


 Zobacz też: 



Komentarze

Inne tematy w dziale Gospodarka