Polacy narzekają na nieprzejrzyste rachunki za prąd. Fot. Pixabay
Polacy narzekają na nieprzejrzyste rachunki za prąd. Fot. Pixabay

Nieprzejrzyste faktury za prąd i gaz. Nie wiemy, jak zmienić dostawcę

Redakcja Redakcja Energetyka Obserwuj temat Obserwuj notkę 15

Większość Polaków wie, że może wybrać lub zmienić dostawcę energii elektrycznej i gazu, ale jednocześnie nie wie, jak to zrobić lub uważa, że jest to skomplikowane. Nie rozumiemy faktur, które dostajemy.

Z raportu „Rynek energii elektrycznej w Polsce – co Polacy wiedzą o zmianie sprzedawcy?” sporządzonego na podstawie badania ankietowego zleconego przez firmę Fortum, 90 proc. Polaków ma świadomość możliwości zmiany dostawcy energii elektrycznej i gazu. Jednocześnie ponad połowa nie wie, jak to zrobić lub uważa, że jest to skomplikowane.

Uczestnicy badania chcieliby otrzymywać bardziej przejrzyste i zrozumiałe faktury za prąd i gaz. Oczekiwaliby też większej transparentności oferty poszczególnych dostawców.

– Zmiana sprzedawcy energii elektrycznej i gazu jest bardzo prosta. Co do zasady cały proces wygląda podobnie jak w przypadku zmiany operatora sieci komórkowej, a ten mechanizm jest nam przecież doskonale znany. Wraz z postępującą liberalizacją rynku dostawcy usług energetycznych oferują klientom coraz bardziej atrakcyjne rozwiązania w przystępnych cenach. Warto poświęcić chwilę i pochylić się nad dostępnymi na rynku ofertami, ponieważ mogą przynieść znaczne oszczędności dla domowego budżetu - mówi Mariusz Caliński z Fortum.

Z badania wynika też, że prawie cztery piąte badanych przyznaje, że niższe ceny energii mogłyby skłonić ich do zmiany sprzedawcy. Dla ponad 60 proc. ankietowanych obniżenie rachunku za energię o kwotę w przedziale od 20 do 100 złotych byłoby decydujące przy podjęciu tego rodzaju decyzji.

Badanie zostało przeprowadzone za pośrednictwem Internetu. Wzięło w nim udział 239 respondentów, dobranych tak, żeby odzwierciedlali oni strukturę wiekową odbiorców energii elektrycznej i gazu.

Z danych Urzędu Regulacji Energetyki wynika, że od momentu kiedy istnieje możliwość zmiany dostawców energii i gazu, czyli od 2007 roku, w Polsce dostawcę zmieniło nieco ponad pół miliona odbiorców na przeszło 14 mln gospodarstw domowych. W lipcu tego roku z takiej możliwości skorzystało ponad 6,4 tys. klientów. W przypadku sieci komórkowych w ciągu jednego miesiąca na zmianę operatora decyduje się kilkadziesiąt tysięcy osób.

AB

© Artykuł jest chroniony prawem autorskim. Wykorzystanie tylko pod warunkiem podania linkującego źródła.


Komentarze

Inne tematy w dziale Gospodarka