33 obserwujących
825 notek
1098k odsłon
  340   0

Stosunki polsko-chińskie a III wojna światowa

Kolaż: Romuald Kałwa
Kolaż: Romuald Kałwa

Polska była atakowana za dobre stosunki z Chinami. Dobre relacje z Chinami to szansa dla Polski.

W tym tekście trochę opowiem o tym, o czym mówi się niewiele: długoletnich stosunkach polsko-chińskich, kuriozalnych pretensjach do Chin za ich rozwój, oraz o tym, dlaczego Chiny zachowują się dziwnie w sprawie ataku Rosji na Ukrainę.

Wielu zdziwiłoby się, że relacje polsko-chińskie począwszy od powstania Chińskiej Republiki Ludowej w 1949 r. są bardzo intensywne. Polska, była drugim państwem po ZSRR, które z Chinami zawarło stosunki dyplomatyczne w randze ambasadora.

To Zhou Enlai, Premier Chińskiej Republiki Ludowej w latach 1949-1976, gdy Chruszczow i marszałek Żukow planowali atak wojska radzieckich na Warszawę w związku z polskim październikiem w 1956 r., dał sygnał do Moskwy, że Pekin nie zgadza się na agresję militarną ZSRR na Polskę, co stało się głównie dzięki zabiegom i wizytom w Chinach głównie Edwarda Ochaba.

Stosunki polsko-chińskie zostały odnowione w latach 70-tych i 80-tych, uaktywnione za prezydenta Aleksandra Kwaśniewskiego, podtrzymywane za Bronisława Komorowskiego, czy Andrzeja Dudy. Od 1949 roku, do chwili obecnej Polska podpisała szereg umów na temat współpracy gospodarczej i kulturalnej z Chinami. Np. w 1971 roku Polska uroczyście obchodziła dwudziestą rocznicę powstania Chińsko-Polskiego Towarzystwa Okrętowego Spółki Akcyjnej. Ciekawostka: na uniwersytecie w Pekinie była polonistyka, jako kierunek studiów, ale studia polonistyczne w 2017 r. uruchomił również Uniwersytet w Szanghaju.

Kluczową cechą licznych porozumień z Chinami, także tych zawartych w latach 90-tych i XXI w. było nie wtrącanie się do swoich systemów politycznych.

Poniżej przydługi cytat, ale jest konieczny dla zrozumienia polsko-chińskich relacji w okresie III RP:

Od maja 2004 r. relacje polsko-chińskie zyskały przy tym nowy wymiar, ponieważ od chwili wstąpienia do Unii Europejskiej Polska aktywnie uczestniczy także w kształtowaniu polityki UE wobec Chin.

Dynamiczny rozwój relacji polsko-chińskich przyniosło drugie dziesięciolecie XXI w. Kluczowe znaczenie odegrało w tym względzie ustanowienie polsko-chińskiego partnerstwa strategicznego w 2011 r. oraz późniejsze podniesienie relacji na poziom wszechstronnego partnerstwa strategicznego w 2016 r. Dzięki temu w latach 2011-2016 ukształtował się mechanizm stosunków dwustronnych opartych o wielopłaszczyznową współpracę na wszystkich poziomach, uwzględniający m.in. regularne posiedzenia komitetu międzyrządowego oraz wizyty na najwyższym szczeblu. We wspomnianym okresie z wizytami w ChRL przebywali m.in. prezydent Bronisław Komorowski (2011), prezydent Andrzej Duda (2015) oraz premier Beata Szydło (2017). W 2012 r. wizytę w Polsce złożył premier Wen Jiabao, w 2016 r. przewodniczący Xi Jinping. Znaczący wzrost wzajemnego zainteresowania po 2011 r. skutkował także nawiązaniem współpracy w szeregu nowych dziedzin oraz pogłębianiem już istniejących kontaktów. Na znaczeniu zyskał wówczas m.in. wymiar regionalny relacji dwustronnych, co było wynikiem dynamicznego rozwoju współpracy pomiędzy polskimi województwami i miastami a ich chińskimi partnerami. Dla podkreślenia wagi tego formatu współpracy, przy udziale rządów obydwu państw od 2013 r. organizowane jest Forum Regionów Polska-Chiny. Wraz z rozwojem lądowych połączeń kolejowych łączących Chiny z Europą, wzrosło także polskie zainteresowanie Chinami Zachodnimi, dynamicznie rozwijającym się regionem ChRL, w którym zlokalizowane są główne stacje docelowe wspomnianych połączeń. W celu wsparcia współpracy z tą częścią Chin, w 2015 r. utworzono Konsulat Generalny RP w Chengdu.

Dwustronne relacje, mające dla Polski priorytetowy charakter, uzupełniają wielostronne formaty współpracy zaproponowane przez Chiny. W 2012 r. w Warszawie, podczas pierwszej od ćwierćwiecza wizyty chińskiego szefa rządu w Polsce, premier Chin Wen Jiabao zainicjował współpracę Chin z Europą Środkowo-Wschodnią (tzw. format „17+1”; przed przyłączeniem się Grecji w 2019 r. określany jako „16+1”). Obejmuje ona współpracę w szeregu dziedzin, w jej ramach funkcjonują sekretariaty koordynujące współpracę sektorową, a centralne miejsce zajmuje doroczny szczyt szefów rządów podczas którego przyjmowane są tzw. wytyczne współpracy na kolejny rok. Polska jako jedno z pierwszych państw europejskich wyraziła także zainteresowanie współpracą z Chinami w ramach Pasa Gospodarczego Nowego Szlaku Jedwabnego oraz Morskiego Szlaku Jedwabnego XXI w. (tzw. inicjatywa „Pasa i Szlaku”). Należy podkreślić, iż poza podpisaniem w 2015 r. memorandum o porozumieniu dotyczącego wspólnego wspierania tej inicjatywy, Polska została w tym samym roku członkiem założycielem Azjatyckiego Banku Inwestycji Infrastrukturalnych, a w I Międzynarodowym Forum „Pasa i Szlaku” w Pekinie w 2017 r. wzięła udział premier Beata Szydło.

Lubię to! Skomentuj7 Napisz notkę Zgłoś nadużycie

Więcej na ten temat

Komentarze

Inne tematy w dziale