Jan Bodakowski
Kolejka - światowy sukces gry edukacyjnej z IPN
Już od dwóch lat świeci świeci trumfy „Kolejka” - planszowa gra edukacyjna wydana przez Instytut Pamięci Narodowej. Ma ona, poprzez zabawę, przybliżyć wiedzę o ponurych realiach życia w PRL, powszechnym niedoborze wszelkich artykułów niezbędnych do życia.
W „Kolejkę” może grać od dwóch do pięciu graczy. Każdy z graczy ma pięć pionków – pięciu członków rodziny, których wysyła z wylosowaną listą zakupów do sklepów. Problem polega na tym, że jak to w PRL nic w tych sklepach nie ma. I nie wiadomo do którego sklepu będzie dostawa. Jak to w PRL bywało stanie w kolejce nie gwarantuje możliwości zakupu – tylko dla kilku pierwszych szczęśliwców starczy towaru. Lepsze miejsce w kolejce można zdobyć dzięki kartom „Matka z dzieckiem na ręku”, „Pan tu nie stał” czy „Towar spod lady”. Utrata możliwości zakupu wiąże się z takimi kartami jak „Remanent” czy „Pomyłkę w dostawie”, a także z pionkami spekulantów. Kolejnym etapem gry jest możliwość wymiany towarów na bazarze. Pożądane towary to sześćdziesiąt znanych produktów z czasów PRL. Reguły gry trafnie przybliżają uczestnikom patologiczne reguły rządzące handlem w PRL.
Gra składa się z: dwu tekturowych plansz do gry, 32 drewnianych pionków w 8 kolorach, 50 kart kolejki w 5 kolorach, 5 kart listy zakupów, 60 kart towarów w 5 kolorach, 15 kart dostawy towaru w 5 kolorach, 5 kart pomocy graczy w 5 kolorach, plastikowego ustrojstwa do segregowania elementów, 6 broszur z instrukcją i opracowaniem historycznym w językach: polskim, angielskim, niemieckim, francuskim, rosyjskim i japońskim. Gra prócz tego zawiera materiały edukacyjne ukazujące przyczyny niedoboru w gospodarce socjalistycznej.
„Kolejka” okazała się hitem nie tylko w Polsce. O grze donosiły media w ponad 150 krajach świata,
kilkadziesiąt tysięcy witryn internetowych, stacji radiowych i telewizyjnych. Zagraniczne media podkreślały innowacyjność takiej formy edukacji historycznej. Recenzenci gry podkreślali jej doskonałą edycje, rozsądną cenę, i niezwykle rodzinny charakter – konstrukcja gry skłania starszych jej uczestników do dzielenia się z młodszymi swoimi wspomnieniami o realiach życia w socjalizmie.
IPN wydał także uzupełnienie do „Kolejki” - „Ogonek” zawiera: 5 pionków w kolorze białym, 10 kart kolejki w kolorze białym, 24 dodatkowe kart kolejki w 6 kolorach, 1 kartę listy zakupów, 10 kart Trybuny Ludu, 10 kart pola do popisu, 10 kart towarów w 5 kolorach, 5 kart dostawy towarów w 5 kolorach, 1 kartę pomocy gracza w kolorze białym, 8 kart wódki, broszurę z instrukcją i opracowaniem historycznym.
Jan Bodakowski

Inne tematy w dziale Kultura