kameleon kameleon
414
BLOG

Awaria FMS-1- pierwszego pilota o 8:32:12 ? - CVR - Tu154m101

kameleon kameleon Katastrofa smoleńska Obserwuj temat Obserwuj notkę 21

Spójrzmy na dalszą część odczytu biegłych PW -najnowszy stenogram:

8:32:11.905 - "Na razie" - Dowódca

8:32:12.600 - "Wiara, biedna" - nieokreślony rozmówca


Po odszumieniu tego krótkiego fragmentu, okazuje się że jest tam więcej wypowiedzi i nie ma tego co odsłuchali biegli.

Odczyt moim zdaniem powinien wyglądać tak(wypowiedzi  częściowo nakładają się na siebie):

- "UENES"-(UNS)

- "BŁĘDY W JEDEN"- (FMS 1?)

-"PIERWSZY"

-(bip) - krótki , wysoki sygnał dżwiękowy 

- "NIESPRAWNY"

-" ZAPISZ"

- (niezrozumiałe)-podniesiony głos kobiety z dalszego tła /za drzwiami kokpitu

-("CO TAM SIĘ DZIEJE?!") - głos młodej kobiety dochodzący z  dalszego tła/ za drzwiami kokpitu


Tu ten odszumiony fragment, plik w wav, nie trzeba pobierać:

http://wrzucplik.pl/pokaz/1773288---vhin.html


Na samolocie Tu154m101 zamontowany był system nawigacyjny FMS -UNS-1D, w jego skład wchodziły dwa FMS-y:

-FMS 1- pierwszego pilota

-FMS 2 - drugiego pilota

FMS-y wymieniały się danymi.

UNS(FMS) wyprodukowany był przez  firmę Avionics System Corporation(UASC) w Stanach Zjednoczonych.

UNS współpracował z systemem TAWS - również wyprodukowanym przez UASC.

Z raportów wiemy, że danych z FMS-1 -pierwszego pilota nie odczytano, ponieważ został tak uszkodzony podczas katastrofy, iż było to niemożliwe(?), odczytano tylko dane z FMS-2 drugiego pilota.

Co nam jeszcze wiadomo o FMS? O godz.8:41:05  doszło do zaniku zasilania pokładowego systemu kierowania lotem FMS("zamrożenie pamięci"), co nastąpiło na wysokości barometrycznej(do poziomu lotniska) wynoszącej ok.15 metrów.

Z zapisu z CVR wynika moim zdaniem, że o godz. 8:32:12 doszło do awarii systemu UNS-1D, a dokładniej FMS-1 pierwszego pilota (dowódcy).

I zostało to odnotowane w książce usterek statku powietrznego(po wypowiedzi- "niesprawny"- jest kolejna-"zapisz").

W książce usterek z Tu154m101 znalezionej na miejscu katastrofy, brakowało stron z dni od 7 do 10.04.2010.

Podobno uległy zniszczeniu podczas katastrofy(?).Może ktoś je zniszczył specjalnie, aby usunąć informacje o awariach?

Co ciekawe, w alarmach wygenerowanych przez system TAWS w locie 10.04.2010 brak jest  alarmu "TERRAIN, TERRAIN", który powinien się odezwać przed "TERRAIN AHEAD", zaś alarm "BANK ANGLE" odezwał się dużo wcześniej -8:40:18,4-

(moja notka na ten temat):

https://www.salon24.pl/u/kameleon/920322,bank-angle-alarm-tawsa-8-40-18-4-cvr-tu154m101

Alarmu tego brakuje w momencie przechyłu samolotu na jedno ze skrzydeł w momencie katastrofy.

Kolejną ciekawostką jest niedokończona w zapisie z CVR komenda "Pull up!", na co uwagę zwrócono w oficjalnych stenogramach-„Pull...”(?).

System TAWS prawidłowo działający, zawsze kończy komendę i nie urywa jej.

Pierwszy alarm TAWSA- "TERRAIN AHEAD"(ziemia przed tobą)- odzywa się zaledwie 3 sekundy po godz.10:39:57,1(.8:39:57,1), kiedy pada komunikat , że samolot znajduje się na wys.400 metrów.

Czy w takim razie urządzenia firmy UASC działały prawidłowo podczas lotu Tu154m101 dnia 10.04.2010?

Jaki wpływ mogła mieć niesprawność FMS-1 na ostatnie minuty lotu?


Tu ciekawe informacje na ten temat, warto przeczytać:

https://yurigagarinblog.files.wordpress.com/2014/02/fym_taws_i_jego_oszukiwanie-1.pdfat:


I notki naszych blogerów:

https://www.salon24.pl/u/almanzor/381561,powod-upadku-naszego-tupolewa-w-smolensku-cz-2-3,2

https://www.salon24.pl/u/noweczasy/714275,katastrofa-jaki-byl-przebieg-wydarzen,2

.

Może Wy odczytacie ten fragment jeszcze inaczej?


Ps.Proszę Adminów o zamieszczenie notki w temacie "Katastrofa smoleńska".

kameleon
O mnie kameleon

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Polityka