Karolina Nowicka Karolina Nowicka
321
BLOG

Jak światowe marki mamią zwykłych ludzi, czyli o kompleksach mentalnej biedoty

Karolina Nowicka Karolina Nowicka Socjologia Obserwuj temat Obserwuj notkę 82


Czy masz mentalność biednego człowieka? Czy pragniesz wyższego statusu społecznego? Czy zazdrościsz zamożnym ich pieniędzy? Jeśli choć na jedno pytanie odpowiedziałeś/aś twierdząco, obejrzyj ten filmik:


Tak właśnie światowe marki, czyli de facto wielkie korporacje, zarabiają na kompleksach, aspiracjach i obsesjach mentalnej biedoty. Kto jest mentalnym biedakiem? To może być nawet osoba z klasy średniej, która marzy o tym, by być jeszcze wyżej na społecznej drabinie. Dla takiej osoby normą jest branie na kredyt, zapożyczanie się, zaciąganie długów – a wszystko po to, żeby się POKAZAĆ. Na takich ludziach zarabia się najlepiej. Mylą logo znanej marki z wysoką jakością produktu i dlatego są tak znakomitymi konsumentami: co roku wymieniają garderobę, buty, torebki, sprzęt elektroniczny – raz, że te szybko się psują, dwa, że wychodzą z mody. Epidemia narcyzmu, powierzchowności i „wieśniactwa” toczy pierwszy świat.

Takie podejście do rzeczy nie jest dobre ani dla naszej psychiki, ani dla naszego portfela, ani dla środowiska naturalnego, które jest coraz bardziej zaśmiecone niechcianymi przedmiotami, przedmiotami, na które wydaliśmy często kupę forsy. Nie da się temu zaradzić inaczej niż poprzez radykalną odnowę duchową, która pozwoli nam spojrzeć z dystansem na to, co wcześniej stanowiło dla nas obiekt pożądania tylko dlatego, że miało upragnioną metkę czy znak firmowy. Warto zadawać sobie pytanie, czy dany zakup naprawdę nas uszczęśliwi. I na jak długo.


Haniebny powrót po wcześniejszym zadeklarowaniu się, że nigdy tu już nie wrócę. :/

Nowości od blogera

Komentarze

Pokaż komentarze (82)

Inne tematy w dziale Społeczeństwo