Jesienny sezon kongresowy czas zacząć – i tradycyjnie zaczął się od Forum Ekonomicznego w Karpaczu. W tym roku z aktywnym zaznaczeniem obecności Fundacji „Teraz Polska”: podczas wydarzenia nie tylko miałem przyjemność wziąć udział w debacie poświęconej wartości marek, lecz również wręczyć tytuły „Promotor Polski” wybitnym osobom z Dolnego Śląska.
Marka ma kluczowe znaczenie przy wyborach konsumentów
W debacie „Marka jako wartość: jak budować silne i autentyczne marki w erze cyfrowej” wzięli udział również: Anna Kamińska z Zarządu Grupy PSB Handel S.A.; Andrzej Stec, Redaktor Naczelny Bankier.pl; Michał Fertała z Zarządu Lidl Polska; prof. Clemens Renker, HS Zittau/Görlitz; Radosław Groblewski, Prezes Zarządu WARS S.A. Spotkanie moderowała Daria Widerowska z Brandnew i Neurostrategia.pl.
Na początek kilka liczb: w 2025 roku wartość największych światowych marek wzrosła o 10% rok do roku, znacznie przewyższając globalny wzrost gospodarczy wynoszący 3%. Ta istotna dysproporcja podkreśla fundamentalną zmianę w gospodarce światowej – marki stały się najcenniejszymi aktywami przedsiębiorstw. Z badań wynika, że 81% konsumentów zanim dokona zakupu, musi mieć zaufanie do marki, a 87% jest skłonnych płacić więcej za produkty marek, którym ufają.
I tu dochodzimy do Godła „Teraz Polska”, które od ponad trzech dekad pełni w oczach przeważającej większości (90%) polskich konsumentów rolę gwaranta jakości produktów i usług, oznaczonych tym biało-czerwonym logiem. Z cyklicznie prowadzonych badań wynika, iż Polacy wybierają produkty i usługi nagrodzone Godłem, kojarząc je ze stabilną jakością (82,2% respondentów), uznając je za rozpoznawalne (84,8%) oraz przypisując im krajowe pochodzenie (87,5%).
Jak budować rozpoznawalność polskiej jakości na świecie?
Natomiast w dzisiejszych czasach wyzwaniem jest budowanie rozpoznawalności rodzimych marek w skali globalnej. Niestety, polskie firmy często przyjmują świadomą strategię podwykonawcy dla zagranicznych brandów, zamiast rozwijać własne marki międzynarodowe. To „syndrom niewidzialnej Polski” – nasze produkty są świetne, ale bez polskiej tożsamości. Dobry przykład to sektor meblarski. Polska odpowiada za 4% globalnej produkcji mebli, ale czy ktoś za granicą kojarzy pojęcie „polskie meble” i zna ich wysoką jakość?
Żeby to zmienić, należy wykorzystywać współczesne narzędzia i kanały komunikacji pamiętając, że w erze transformacji cyfrowej ulegają one radykalnej ewolucji, natomiast fundamentalne zasady budowania marki pozostają niezmienne.
Promotorzy Polski z Dolnego Śląska – literatura i sport
Drugiego dnia Forum, 3 września, miałem zaszczyt wręczać wyróżnienia „Promotor Polski” dla wybitnych osobistości związanych z regionem dolnośląskim. To pierwsza edycja nagrody dla Promotorów z Dolnego Śląska. W uroczystej ceremonii uczestniczyli również: Renata Granowska, wiceprezydent Wrocławia oraz Paweł Gancarz, Marszałek Województwa Dolnośląskiego (i patron główny Forum Ekonomicznego).
Laureatami zostali: pochodzący z Wrocławia wybitny pisarz Marek Krajewski, twórca cykli powieści kryminalnych o Eberhardzie Mocku i komisarzu Edwardzie Popielskim – tłumaczonych również na kilkanaście języków obcych – a także reprezentant Polski w piłce nożnej, jeden z najbardziej rozpoznawalnych (także poza Polską) piłkarzy ostatnich lat Piotr Zieliński.
Laureatom gratuluję i mam nadzieję, że przy okazji następnych edycji Forum Ekonomicznego odbędą się kolejne takie ceremonie – bowiem dolnośląskich osobistości, którzy swoimi sukcesami i talentem budują Markę Polska, jest naprawdę sporo!
Krzysztof Przybył jest prezesem Fundacji Polskiego Godła Promocyjnego, znanej od ponad trzydziestu lat jako organizator konkursu „Teraz Polska”. W ramach tej inicjatywy wyróżniono setki polskich firm, oferujących najlepsze produkty i usługi, które dzięki swoim walorom jakościowym, technologicznym i użytkowym wyróżniają się na rynku oraz mogą być wzorem dla innych. Cel Fundacji to promocja dobrych, polskich marek, a jednocześnie przyczynianie się do wzmacniania marki Polska w Europie i na świecie.
Nowości od blogera
Inne tematy w dziale Gospodarka