W tym tygodniu będę uprawiał kompletną bieżączkę tzn. poszukam punktów wspólnych między wydarzeniami aktualnymi i tymi w PRL.
Polacy postrzegają siebie jako sielankowych pacyfistów od wielu lat. Z tym stereotypem rozprawiał się Waldemar Łysiak już dawno temu, pisząc o podstawowym rekwizycie weselnym – sztachecie z płotu. O zamachowcach w PRL publikowano już sporo, najwięcej o braciach Kowalczykach, mniej o zamachowcu ze Śląska. Dzisiaj zamach na samolot LOT-u:
Warszawa, dnia 14 czerwca 1974 r.
Tajne – specjalnego znaczenia
Egz. Nr 3
I N F O R M A C J A
z realizacji czynności operacyjno-technicznych w sprawie operacyjnego rozpracowania krypt. „Latawiec” dotyczącej aktu dywersji w samolocie PLL „LOT” IŁ-62 „Chopin”
I W dniu 21.05.1974r. o godz. 9,30 z CPK [CPL?] Warszawa Okęcie otrzymano telefoniczną informację o wykryciu ładunku zapalającego z mechanizmem zegarowym w samolocie IŁ-62 „Chopin” przez pirotechnika por. L. Cydejkę w czasie przeprowadzonej kontroli samolotu.
W toku oględzin i przeprowadzonych czynności operacyjno-śledczych ustalono, że ładunek zapalający wraz z mechanizmem zegarowym znajdował się w bagażniku nr 1 pod pokładem pasażerskim.
Po wykryciu ładunku zapalającego pirotechnik por. L. Cydejko wyniósł go z pokładu samolotu na odległość ok. 60 m, gdzie nastąpiło zapalenie ładunku.
Wstępne badanie przeprowadzone przez Zakład Kryminalistyki KGMO zabezpieczonego materiału dowodowego wykazały, że ładunek zapalający został sporządzony z mieszanki saletry z cukrem, a do mechanizmu zegarowego użyto zegarka marki „MIR”.
Wymieniony samolot PLL „LOT” IŁ-62 „Chopin” wylądował w Warszawie w dniu 20.05.1974 r. o godz. 9,15 po odbyciu rejsu powrotnego z Nowego Jorku i był przygotowywany przez ekipę techniczną do odbycia kolejnego rejsu przez Atlantyk w dniu 21.05.1974 r. o godz. 10,30. Kontrola pirotechniczna przeprowadzona została na ok. 1,5 godziny przed oddaniem samolotu personelowi latającemu przed załadunkiem bagażu i wprowadzeniem pasażerów. Wstępna analiza uzyskanych operacyjnie informacji i materiałów wskazywała, że ładunek zapalający został wniesiony na pokład samolotu IŁ-62 „Chopin” w godzinach rannych dnia 21.05.1974 r.
II W związku z powyższym Decyzją Dyrektora Departamentu II MSW płk mgr Wł. Pożogę w dniu 21.05.74 r. powołano Grupę Operacyjną /25 osób/ nadzorowaną przez Z-cę Dyrektora Dep. II MSW płk R. Michniewicza, w skład której weszli pracownicy Departamentu II MSW, KSMO Warszawa, Zwiadu WOP i WSW JW MSW, której zadaniem było ustalenie sprawcy dywersji.
W ramach Grupy Operacyjnej wyodrębniono zespoły: Rozpracowań, Rozpoznawczo-informacyjny i Analityczny.
Dokonywane działania operacyjno-techniczne synchronizowano z działaniami Biura Śledczego MSW.
Grupa operacyjna wykorzystując dostępne środki operacyjno-techniczne skoncentrowała działania na ustaleniu faktów mających związek z przestępstwem i rozpoznanie osób, które w dniu 21.05.74 r. miały dostęp do samolotu IŁ-62 „Chopin”:
- obsługiwały go, przebywały na jego pokładzie lub w pobliżu. Rozpoznaniem i kontrolą operacyjną objęto łącznie 52 osoby.
W toku podjętych działań dokonano:
1 przeszukania 153 szafek pracowników PLL „LOT” z udziałem eksperta Zakładu Kryminalistyki KGMO pod kątem uzyskania dowodów rzeczowych i materiałów porównawczych mogących mieć związek z aktem dywersji w samolocie „Chopin”;
2 uruchomiono spotkania z aktualną i byłą siecią osobowych źródeł informacji dla zebrania danych mających związek z aktem dywersji i ukierunkowywanie ich na uzyskiwanie informacji o osobach:
- przebywających na pokładzie samolotu lub w pobliżu niego;
- zajmujących się naprawą zegarków;
- wykazujących zaburzenie psychiczne;
- mających zainteresowanie i wiedzę pirotechniczną lub dostęp do materiałów wybuchowych itp.;
3 wspólnie z Biurem Śledczym MSW dokonano przeszukań w miejscu zamieszkania u 14 wytypowanych osób, co jednocześnie wykorzystano do operacyjnego rozpoznania możliwości zastosowania środków techniki operacyjnej;
4 dokonano konfrontacji wykazu osób obsługujących samolot „Chopin” z osobami występującymi w materiałach sprawy dot. przecięcia przewodów w samolocie IŁ-62 „Kopernik”;
5 założono sprawę operacyjnego rozpracowania krypt. „Latawiec”, w ramach której:
- wykorzystywano 54 osobowe źródła informacji, z którymi odbyto 292 spotkania uzyskując 238 informacji o znaczeniu operacyjnym;
- przeprowadzono 44 rozmowy operacyjne;
- zastosowano środki techniki operacyjnej /4 – „PP”, 13 – „PT”/;
- poddano 3 osoby obserwacji zewnętrznej;
- przeprowadzono 2 tajne przeszukania;
- zrealizowano 1 kombinację operacyjną;
- 46 informacji przekazano do Biura Śledczego MSW do wykorzystania w przesłuchaniach lub sugerujących inne czynności;
- dokonano czynności zmierzających [sic] do ustalenia właściciela zegarka „MIR”;
- sprawdzono alibi ob. „M.J.” – podejrzanego o dokonanie przecięć przewodów na samolocie IŁ-62 „Kopernik”;
- pobrano z terenu CPL próbki materiałów /kleju, papieru, przewodów elektrycznych itp./;
6 czynności operacyjnych zmierzających do ustaleń właściciela zegarka marki „Mir”, który ujawniono przy ładunku zapalającym.
W tym zakresie po ustaleniu zakładów zegarmistrzowskich, przeprowadzono rozmowy z wytypowanymi zegarmistrzami oraz pobrano 225 wzorów stosowanych przez zegarmistrzów na naprawianych przez nich zegarkach. Wzory te przekazano do Zakładu Kryminalistyki KGMO do przeprowadzenia badań porównawczych z wzorami występującymi na dowodowym zegarku.
W wyniku powyższych działań i uzyskanych informacji oraz szczegółowej analizy, spośród 52 wstępnie rozpracowywanych osób, 45 wyeliminowano z kręgu podejrzeń, a 7 wytypowano do aktywnego rozpracowania, w tym również osobę „C.L.”.
W stosunku do wytypowanych 7 figurantów w ramach prowadzonych rozpracowań dokonano:
- szczegółowego rozliczenia czasowego z ich pobytu na samolocie „Chopin”;
- rozpoznano i zebrano dane charakteryzujące ich osobowość, kontakty, rodzinę;
- ukierunkowano osobowe źródła na zbieranie szczegółowych informacji o figurantach oraz przepracowano rozpoznane kontakty pod kątem ich operacyjnego wykorzystania;
- w stosunku do trzech osób /DZIUGIEŁ, WYSŁOWSKI, STACHYRA/ Prokuratura zastosowała środek zapobiegawczy w postaci aresztu tymczasowego za niedopełnienie obowiązków służbowych.
Prowadzona na bieżąco analiza uzyskanych informacji i materiałów techniki operacyjnej wskazywała na ścisły związek figuranta „C.L” z aktem dywersji.
W związku z powyższym u figuranta „C.L.” poza stosowanymi środkami techniki operacyjnej i obserwacji zewnętrznej, w miejscu pracy i zamieszkania dokonano tajnych przeszukań oraz zrealizowano kombinację operacyjną z wykorzystaniem osobowego źródła informacji.
W wyniku przeprowadzonych działań operacyjno-technicznych uzyskano informacje, z których wynikało, że sprawcą zdarzenia jest ob. „C.L.”.
Informacje te wykorzystano do intensywnych działań śledczych, na skutek których „C.L.” w dniu 31.05.74 r. na przesłuchaniu w Biurze Śledczym MSW przyznał się, że jest sprawcą wymienionego zdarzenia.
NACZELNIK WYDZIAŁU VI DEP. II MSW
/PŁK – ZB. MUSZYŃSKI/
Wykonano w 4 egz. DG
Oprac. RP/TJ
Osoby zadowolone i niezadowolone z lektury proszę o klikanie na poniższe reklamy.
Nowości od blogera
Inne tematy w dziale Kultura