Malgor Malgor
405
BLOG

Patrz! jaki tam krzyż, Krzyż niebezpieczny – Maszt się niesie w z-wyż... (adminom polecam)

Malgor Malgor Sztuka Obserwuj temat Obserwuj notkę 15

uparty jesteś (to do admina), mleka nie wypiłaś (to do @marleny11), Norwida nie przeczytaliście (to do obojga)...

ale od początku, konkretnie, spróbuję bez gadulstwa...

======

wczoraj Salon dał notkę o "ostrym spięciu" między Marczułajtis a Klepacką, a okazją do sporu był "satyryczny" rysunek (wklejam niżej), punktujący światopoglądowe credo drugiej z Pan;

ja, jak zwykłam, bom czepialska, czepiłam się nie tylko tego, że wymiana ćwierkań nie była ostra, ale i tego, że rysunek z krzyżem-masztem-żaglem nie musi być satyryczny; napisałam:

Kurczę, znów - inaczej widzę, inaczej czytam. Jaki ostry spór?? Jaki rysunek wyśmiewający??? Ps. Wskazałabym szlachetny kontekst, łódź + krzyż, ale: tylu na Salonie znawców kontekstu, że może drzwi otwarte wyważałabym?

niejaka @marlena11 na to:

Idiota? Widzący inaczej

Ja na to:

Norwid idiota? no, skoro @marlena tak twierdzi; niech @marlena sprawdzi, mleka się napije, jeśli chce pogadać

i tu nasza intelektualnie i stylistycznie wysmakowana pogawędka się zakończyła, mleka @marlena widać nie wypiła, a i do źródła nie sięgnęła, bo nie odpowiedziała;

zresztą: nikt tematu nie podjął... a ja - cóż, nie ujawniłam kontekstu, bo jest tak oczywisty, zapamiętany, że wstyd go przed oczy podsuwać...

... i byłoby po sprawie, bo temat sportowych orientacji mało lotny (oczywiście, zanim Klepacka medal zgarnie i temat ożyje), awanturka goni awanturkę, więc Salon ma czym oddychać i co jeść, ale - oto dziś - notka kolejna, a w niej coś o uroczym, bo wspólnym zdjęciu Zillmann (lesbijki) z Klepacką (nielesbijką), coś o emotkach, o tolerancji-nie afirmacji...

pomijam, że zdjęcie + emotki słabiutko mnie przekonują; pomijam i to, że to Klepacka zdjęcie (tolerancyjne) wrzuciła, więc sobie dobrze chciała zrobić, ale nie pominę, że według mnie rysunek jest bardzo poważny, nie wyśmiewa...

widzę, co zostało narysowane:

image

ale i czytam, co zostało napisane w mądrym, odważnym i dziedziczonym przez następców wierszu;

druga notka adminowa sprawiła, że ze wstydem, ale przed oczy kładę oczywisty kontekst; to LXVII. fragment Vade-mecum Norwida, mistrza paraboli i alegorii (cytuję całość utworu):

1

– Ojcze mój! twa łódź

Wprost na most płynie –

Maszt uderzy!... wróć...

Lub wszystko zginie.

2

Patrz! jaki tam krzyż,

Krzyż niebezpieczny –

Maszt się niesie w z-wyż,

Most mu poprzeczny –

3

– Synku! trwogi zbądź:

To znak-zbawienia;

Płyńmy! bądź co bądź –

Patrz, jak? się zmienia...

*

Oto – wszerz i w z-wyż

Wszystko – toż samo.

*

– Gdzież się podział krzyż?

*

– Stał się nam b r a m ą.

Powiem więcej: Marczułajtis też nieźle widzi, a może i pamięta? Nic żenującego nie napisała, a i rysunek nie jest kontrowersyjny, o ile widz-czytelnik (śmiem twierdzić, że uczynił to i grafik) odniesie go do tego arcydzielnego wiersza.

=====

Wiem o tym wierszu, a i Norwidzie-artyście-realiście chyba sporo; powtórzę najkrócej, jak potrafię, co dla mnie ważne:

To jeden z najbardziej cenionych z alegorycznych wierszy Norwida; ojciec-pocieszyciel mówi o „znaku-zbawienia” jako finalnym sensie ewangelicznej teleologii, ale zarazem mówi i o sensie realiów, zidentyfikowanych i mających określone cechy: substancjalną gęstość, a zwłaszcza położenie (na wprost, tam, wzwyż, wszerz, w poprzek). Zachowanie w przestrzeni świata przedstawionego wzajemnego usytuowania materialnych obiektów – płynącej łodzi, wzniesionego nazbyt wysoko masztu, zbyt nisko posadowionego mostu – przy równoczesnym zachowaniu w przestrzeni symbolicznej odwiecznych wektorów krzyża-bramy, zapewni i martwym przedmiotom świata, i jego mieszkańcom orientację najpierw w przestrzeni realnej, potem religijnej, a w konsekwencji – finalnie zapewni ocalenie. Świat tego utworu jest tożsamościowo wypełniony.

=====

To chyba tyle. Kopiujcie z mediów, admini, co chcecie; ale może z odrobiną refleksji? Refleksja ponad wszystko!

Zasłużyliśmy na nią. No, tak. Szklanka mleka czeka i na mnie:)


notki adminowe:

https://www.salon24.pl/newsroom/1154247,spor-klepackiej-z-marczulajtis-swiatopoglad-wygral-ze-sportem#comment-21141651

https://www.salon24.pl/newsroom/1154419,klepacka-i-zillmann-na-wspolnym-zdjeciu-sport-ponad-wszystko

rysunek nie-kontrowersyjny:

https://wdolnymslasku.com/2021/07/28/zenujace-poslanka-po-wysmiewa-zofie-klepacka-za-jej-wiare/


Malgor
O mnie Malgor

nie obrażam, czasem coś za szybko napiszę; albo - emerytką jeszcze nie jestem, więc nie hejtuję:)

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Kultura