marek.w marek.w
1255
BLOG

Aktualny stan biznesów Elona Muska

marek.w marek.w Badania i rozwój Obserwuj temat Obserwuj notkę 35

Musk posiada 4 zasadnicze firmy, w których prowadzi działania w 8 dziedzinach, w części z nich jest światowym liderem, w reszcie nad tym usilnie pracuje. Trzy z tych firm są jego prywatną własnością, tylko Tesla jest na giełdzie. Przypomnijmy, że już teraz jest drugim co bogactwa człowiekiem na świecie, a dopiero się rozkręca.

Zacznijmy od Tesli -  obecnie jej kapitalizacja sięga 600 mld $  i to przed wejściem do S&P 500, z czym wiąże sie bardzo ciekawa historia. Jak wiadomo, Tesla była najbardziej "shortowaną " firmą na giełdzie, w grę na spadek cen jej  akcji macherzy wpakowali grube mld $, właśnie kolejny raz podliczono, jak wielkie. W ciągu całego 2020 r. "shorty", jak ich w skrócie będę nazywał stracili na tym interesie 35 mld $ ! Przy czym, co najzabawniejsze ogromna większość tej fortuny ( a przypomnę, ze to nie jakieś papierowe pieniążki, tylko najprawdziwszy "kesz" ) zasiliła konta akcjonariuszy Tesli no i samą firmę przy okazji. Dzięki staraniom bidnych macherów giełdowych Tesla ostatnio sprzedała dodatkowe akcje za 5 mld $ na dalsze inwestycje. Ponieważ te stracone mld $ to właściwie abstrakcja, przypomnę, że wystarczyły by do zbudowania 10 Gigafactory typu Berlin czy Texas !

Tesla prowadzi biznes w 4 oddzielnych dziedzinach - samochody elektryczne, akumulatory, panele słoneczne no i autonomiczne prowadzenie. Omówimy je po kolei -

Samochody - w tym roku, który okazał sie mimo Epidemii najlepszym powinno powstać 500 tys. szt, zaś w przyszłym zaś planują co najmniej 2 razy tyle także w nowo budowanych zakładach. Zbyt jest ogromny, a Musk prowadzi negocjacje w sprawie budowy nowych Giga w Indiach oraz Indonezji. Jak dobrze pójdzie, ich budowa ruszy w przyszłym roku.

Akumulatory - Tesla planuje budowę największej fabryki baterii na świecie , ma mieć ok. połowy obecnej mocy produkcyjnej na świecie, wchodzi w sojusze z największymi producentami z Chin oraz Japonii a także nabywa nowe złoża litu i niklu, który ma zastąpić drogi i niebezpieczny kobalt. Przy czym nadal czekamy na obiecana rewolucję w produkcji, ma być w ciągu 2 lat, ano zobaczymy...

Panele słoneczne - to jest najsłabiej sie rozwijająca dziedzina w Tesli, aby wreszcie przełamać zastój, w Tesli stworzono "słoneczną dachówkę ", pełniącą rolę i dachu i paneli. Plany rozwoju są potężne, jednak trzeba poczekać na realizację. W USA jest to gwałtownie rozwijający się biznes, w b.r zainstalowano już ponad 8 tys. GW,  co dało słonecznej energetyce pierwsze miejsce przed gazową i wiatrową. Węgiel już całkiem wypadł z planów nowych elektrowni.

Samochody autonomiczne - Tesla jest znów liderem we wdrażaniu samochodów kierowanych rozbudowanym SI, które ma zastąpić człowieka we wszystkich warunkach drogowych i pogodowych. Obecnie testuje się system beta w pełni autonomicznego kierowania, przy czym WSZYSTKIE SI w Teslach komunikują się za sobą, przekazując doświadczenia. Celem jest stworzenie systemu jazdy, który będzie zapewniał co najmniej 10 razy większe bezpieczeństwo niż kierowca człowiek. Oczywiście będzie po drodze masę problemów technicznych i prawnych, ale postęp jest widoczny i stały.

SpaceX prowadzi działanie w dwóch głównych dziedzinach - loty kosmiczne oraz budowa sieci satelitarnego internetu zwana Starlinkiem. W lotach kosmicznych nadchodzi największa rewolucja od czasów Pierwszego sputnika,  czyli stworzenie prawdziwego statku kosmicznego zwanego Starshipem, o czym szeroko pisałem. Pierwsze testowe loty orbitalne inżynierowie przewidują na 2021 r., oczywiście bezzałogowe, a także ustawienie taśmowej produkcji samych Starshipów jak i silników Raptor do nich, najnowocześniejszych na świecie. Wiadomo jest jedno na pewno - z chwilą komercyjnej eksploatacji Starshipów wszystkie, dosłownie wszystkie zwykłe jednorazowe rakiety przejdą do muzeum i ich dalsze używanie będzie tylko gestem rozpaczy.

Starlink rozbudowuje się bardzo szybko,  firma szeroko prowadzi beta testy z udziałem tysięcy abonentów, jednak nadal ma sporo problemów, które trzeba rozwiązać, aby w pełni wszedł do powszechnego użytku. Same  terminale podręczne są o wiele za drogie i do każdego z nich firma musi dopłacać ponad 1 tys. $, co oczywiście przy masówce jest nie do akceptacji, stąd usilne prace przy ich potanieniu. Jak na razie, połączenie laserowe między satelitami jest dopiero testowane, a bez niego cały system nie spełnia obiecanej roli powszechnego dostępu na całej kuli ziemskiej. No i jednak tempo wynoszenia nowych zestawów po 60 szt. przy pomocy Falcona 9 jest o wiele za niskie, tylko Starship ze swoimi możliwościami 400 szt na raz może rozwiązać problem. Dlatego Musk obiecuje, że  Starlink zostanie wyodrębniony z Tesli i skierowany na giełdę, ale dopiero po rozwiązaniu tych kłopotów.  No, ale wtedy dochód roczny będzie liczyć się w dziesiątkach mld $, a kapitalizacja pewnie poszybuje na orbitę :-)

Boring Company  zajmuje się borowaniem i obudową tuneli dla transportu miejskiego, własnie kończy pierwszy komercyjny projekt w Las Vegas, dalsze czekają w kolejce. Przy poprzednich wygląda dość mizernie, ale cały czas prowadzone sa intensywne prace nad potanieniem i ułatwieniem drążenia tuneli, choć nie jest to proste.

  Neuralink  bada sposób połączenia ludzkiego mózgu z komputerem przy pomocy wszczepionych przewodów, pokazano robota do takich prac chirurgicznych oraz świnię z założonymi przewodami. Potencjał w przypadku powodzenia jest ogromny i to w wielu dziedzinach, pozostaje mieć nadzieję na pomyślne testy na człowieku. Jest to trudny i skomplikowany temat, wart osobnego omówienia, przy okazji kolejnych postępów.

marek.w
O mnie marek.w

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Technologie