modus in actu modus in actu
60
BLOG

Święta religijne i święta świeckie

modus in actu modus in actu Społeczeństwo Obserwuj notkę 6
Dwa różne sposoby, w jakie czas „znaczy”

Klucz porównania

Nie chodzi o to, co świętujemy, lecz jakim znakiem staje się czas.

święta religijne → czas jako znak transcendencji

święta świeckie → czas jako znak umowy społecznej

To dwie nieredukowalne semiotyki czasu.

I. Święta religijne

Czas, który uobecnia to, co poza czasem

image

Jak działa znak?

Święto religijne:

nie jest rocznicą,

nie jest konwencją,

nie jest „dniem wolnym”.

Jest znakiem uobecniającym:

to, co wydarzyło się raz,

dzieje się teraz,

ponieważ jego sens nie należy do przeszłości.

Semiotyczne cechy

znak otwarty (nie wyczerpuje się w obrzędzie),

odniesienie do transcendencji,

czas fundacyjny (nie linearny),

sens niezależny od decyzji wspólnoty.

Przykłady sensu

Wielkanoc → pustka jako obecność

Boże Narodzenie → transcendencja w ciele

Wniebowstąpienie → odejście jako sens

Pięćdziesiątnica → działanie bez obrazu

II. Święta świeckie

Czas, który organizuje wspólnotę

image

Jak działa znak?

Święto świeckie:

ustanawia się decyzją,

obowiązuje w granicach kultury lub państwa,

jego sens zależy od pamięci i uznania.

Nie uobecnia tego, co poza czasem,

lecz porządkuje czas wspólny.

Semiotyczne cechy

znak domknięty (znaczenie = forma święta),

odniesienie immanentne (społeczne, historyczne),

czas linearny (rocznicowy),

sens odwoływalny i negocjowalny.

Przykłady sensu

Nowy Rok → umowny początek

Święto państwowe → tożsamość zbiorowa

Dzień Pracy → narracja społeczna

Dzień Ziemi → mobilizacja symboliczna

III. Porównanie syntetyczne

image

IV. Kluczowa różnica (najważniejsza)

Święto religijne znaczy nawet wtedy,

gdy nie jest obchodzone.

Święto świeckie znaczy tylko wtedy,

gdy jest praktykowane i uznane.

To różnica ontologiczna, nie kulturowa.

V. Dlaczego święta religijne „przeżywają” sekularyzację?

Ponieważ:

nie potrzebują większości,

nie potrzebują państwa,

nie potrzebują nawet wiary wszystkich uczestników.

Ich znak:

nie produkuje sensu,

odnosi się do sensu, który już jest.

Święta świeckie są silne społecznie.

Święta religijne są trwałe ontologicznie.


Nowoczesność zmieniła kalendarz,

ale nie zlikwidowała różnicy między czasem umownym

a czasem, który znaczy więcej, niż można z nim zrobić.








To co jest, jest in actu, natomiast to, co jest inaczej niż w akcie - naprawdę nie jest.

Nowości od blogera

Komentarze

Pokaż komentarze (6)

Inne tematy w dziale Społeczeństwo