Oficjalnie strona rosyjska stwierdziła , że takowego rejestratora, który był na pokładzie samolotu Tu-154 " nie odnaleziono".
https://www.salon24.pl/u/niegracz/992288,znikniecie-i-odnalezienie-rejestatora-k3-63-kompromituje-mak-i-komisje-laska
Tymczasem w zamachu na Prezydenta Mozambiku , który leciał samolotem Tu-134 a samolot zderzył się z podłożem przy z większej prędkości niż Tu-154 taki sam rejestrator - ocalał !!
- i to w dobrym stanie !!!
samolot uderzył o zbocze wzgórza na wysokości ok 668 m; przy prędkości grubo powyżej 300 km/h ponieważ samolot dopiero zniżał się dla rozpoczęcia podejścia do lądowania i znajdował się w odległości ok 15-16 km od lotniska.
Samolot uderzył w twarde, kamieniste podłoże wzgórza w konfiguracji do lotu: podwozie schowane, klapy schowane, stabilizator w pozycji do lotu.
stopień zniszczenia porównywalny do tego w Smoleńsku( raczej większy) tu zdjęcia:
https://clubofmozambique.com/wp-content/uploads/2016/10/Mhoje_mbuzini_photo_jpg.jpg
samolot jest w barwach biało-czerwonych !!!
tylko końcówka kadłuba przed ogonem w lepszym stanie
( 10 osób przeżyło katastrofę)
http://www.caa.co.za/resource center/accidents & incid/reports/OldReports/C9-CAA.pdf
1.11.1
Flight recorders.
C9-CAA was equipped witha total of four recorders as follows:
Flight Data Recorder (FDR) K-3-63
..
1.11.2 Location
The FDR was mounted in the fuselage of the aircraft in line with the trailing edge of the wings.
11.1.3. Condition:
The recorders show evidence of surface demage caused by the impact
p. 1.11.4.1
Flight data recorder K-3-63.
( ..) This data was not analyzed for the purpose of investigation as all necessary information was obtained from the DFDR.
(Nie odczytywano rejestratora K-3-63 ponieważ uznano , że wszystkie niezbędne informację odczytano z rejestratora DFDR.)
Rosjanie zakwestionowali proponowaną treść raportu , który stwierdzał , że wine ponoszą piloci.
Strona rosyjska twierdziła, że załoga została zmylona fałszywym sygnałem radiolatarni
- i dlatego doszło do katastrofy.
***
https://af1461.livejournal.com/167285.html
O 19:11:10 nawigator, bez informowania pilota dowódcy, zmienił kurs lotu samolotu o 38 ' w kierunku terenu górzystego. Najwyraźniej dowódca statku powietrznego nie spodziewał się tego, ponieważ jego reakcja nastąpiła o 19 :11:28 „ Jakie to wiraże wyczyniasz? Nie możesz na prostą b…”, na co nawigator odpowiedział: „VOR tak pokazuje. Nie podjęto żadnych dalszych działań.
***
w 2016 tak pisano o tej "katastrofie"
https://www.gazeta.ru/science/2016/10/19_a_10258391.shtml
ZSRR odrzucił wersję błędu pilotów i twierdził , że samolot zszedł z kursu w wyniku sabotażu.
Mechanik lotniczy Wladimir Nowosiełow, jedyny ocalały członek załogi, tak powiedział o tym zdarzeniu:
„Jestem pewien, że to nie wypadek - to sabotaż.