propatrian propatrian
674
BLOG

„NAWIGATOR”

propatrian propatrian Katastrofa smoleńska Obserwuj temat Obserwuj notkę 2

 

I. OBSADZENIE NAWIGATORA
Artymowicz: Polskie MSZ zrezygnowało z obecności rosyjskiego nawigatora w samolocie.
 
„Polecenie służbowe” nakazało  por. Arturowi Ziętkowi - tragicznego 10 kwietnia 2010 r. -  pełnić funkcję nawigatora tu-154M  
– funkcję,  NA KTÓRĄ NIE MIAŁ UPRAWNIEŃ*
Wg  planu pierwotnego - nawigatorem miał być Piotr Gawłowski – ten sam, który był nawigatorem podczas lotu z 7 kwietnia 2010  (informacja za: . Osiecki, T. Białoszewski, R. Latkowski, M. Prószyński: Ostatni lot. Raport o przyczynach katastrofy. Warszawa: Prószyński i S-ka, 2011, s. 60.)
Nie była to jednak zwykła zmiana obsady, bo poleciał wprawdzie doskonały pilot jaków (pilot-Instruktor!), ale… przypadkowy nawigator!!! Jego ogólny nalot na tupolewie wynosił zaledwie 60 godz.:
Z tego na stanowisku takim jak na Tu-154M nr 101: 30 godz.(…)
Przed katastrofą w Smoleńsku załoga Tu-154M nr 101 wykonała w takim samym składzie skomplikowaną misję z pomocą humanitarną dla Haiti, podczas której przeprowadziła po sześć startów i lądowań, w tym w trudnej sytuacji na lotnisku w Port-au-Prince, stolicy Haiti[5]. 4 lutego 2010 roku Arkadiusz Protasiuk, Robert Grzywna, Artur Ziętek i Andrzej Michalak zostali za to wyróżnieni przez dowódcę Sił Powietrznych RP
Misja ta przeprowadzona została w dwóch lotach 30-godzinnych:
Środa, 20 stycznia 2010
Prezydent Lech Kaczyński chce wysłać kolejny samolot z pomocą humanitarną dla Haiti. Nie może jednak tego zrobić z powodu awarii rządowych maszyn. Jeden Tupolew leci na wyspę już dziś, drugi TU-154 jest zepsuty. (to nie była prawda: drugi wyleciał 12 stycznia do Samary na remont – p.pr.)
skompletowano – nie bez trudu dwie załogi:
Lot może trwać około 14-15 godzin. Przewidziane są dwa międzylądowania – na Islandii i w USA. Do lotu wydzielono dwie załogi (jedna w niepełnym składzie).

Byliśmy razem w USA i na Haiti. Andrzej dopiero zaczynał, wszystko było przed nim– wspominał chor. Artur Kowalski. http://polska-zbrojna.pl/home/articleshow/7295?t=Pamietamy-

Z powyższych ustaleń wynika niezbicie, że por. Ziętek poleciał na Haiti AWARYJNIE –
NIE MIAŁ UPRAWNIEŃ (I - jakiegokolwiek NALOTU!) JAKO NAWIGATOR.
Co więcej: do 10 kwietnia ani tych uprawnień, ani większego nalotu nie zdobył.
 
II. GŁOS NAWIGATORA
Prof. Anna Gruszczyńska-Ziółkowska (Uniw. Warszawski): W części materiału związanej ze Smoleńskiem nie tylko wypowiedzi kontrolera z Korsarza całkowicie maskują nagranie równoległe. Niemal wszystkie wypowiedzi innych osób są słabo czytelne lub nieczytelne w ogóle, zakryte gęstym szumem nawet w czasie, gdy Korsarz milczy.
Wcześniej czytamy: do momentu rozpoczęcia komunikacji załogi z obsługą Siewiernego dźwięki z kabiny są o wiele lepszej jakości. W końcowej fazie to się radykalnie zmienia.
(„wSieci”, nr 43, 2014, s.17)
 
Analiza zapisu CVR lotu PLF 101 z dn. 10.04.2010 wykazuje, że od chwili tuż przed nawiązaniem łączności radiowej z „wieżą Siewiernego” – nawigator tego samolotu ani razu się nie odezwał
(nie ma lepszego dowodu - poza jeszcze sprawą TAWS#33 - na sfałszowanie tych taśm);
o czym to może świadczyć? Że Go w tym samolocie nie było?
 
Bo tego, co się z Nim stało nie wie nawet Jego Rodzina, nie wie jego Ojciec:
 
(odsłuchajcie koniecznie do końca – trwa niecałe 2,5’ – tę dramatyczną wypowiedź)
 
Czy dowiedzą się chociaż jego córeczki?
 
Cześć pamięci  kapitana Artura Ziętka – Pilota-Instruktora jaków-40!
 
 
 
 
 
*”W związku z zamiarem wyszkolenia pilota w charakterze nawigatora pokładowego,w dniu 31.03.2009 r. ukazał się rozkaz dzienny dowódcy 36 splt”„W dniu 3.10.2009 r. pilot rozpoczął praktyczne szkolenie
„brakuje potwierdzenia nadania pilotowi stosownych uprawnień dowykonywania lotów. Nie ma również żadnych dowodów nadania pilotowi uprawnień dowykonywania lotów oznaczonych statusem HEAD."
„dokumentacja pułkowa i osobista pilota/nawigatora nie zawiera wpisu o zdaniu egzaminu i zakończeniu szkolenia praktycznego nawigatora na samolocie Tu-154Mw powietrzu,
w dniu 10.04.2010 r. pilot nie miał nadanych uprawnień zgodnie z RL-2006§ 13 ust. 6 do wykonywania lotów w charakterze nawigatora na samolocie Tu-154M."

http://mswia.datacenter-poland.pl/RaportKoncowyTu-154M.pdf

propatrian
O mnie propatrian

http://noweczasy.salon24.pl/738866,tragedia-smolenska-katastrofa-przed-katastrofa-i-po-katastrofie http://noweczasy.salon24.pl/573148,archiwa-smolenskie-linki

Nowości od blogera

Komentarze

Pokaż komentarze (2)

Inne tematy w dziale Polityka