Stacje Orlenu są najbardziej rozpoznawalne wśród polskich kierowców. Fot. PAP
Stacje Orlenu są najbardziej rozpoznawalne wśród polskich kierowców. Fot. PAP

Po paliwo najczęściej jeździmy na stacje Orlenu

Redakcja Redakcja Paliwa Obserwuj temat Obserwuj notkę 42

Najbardziej rozpoznawalną wśród Polaków marką stacji paliw jest ORLEN – wynika z badania IBRiS.

Instytut Badań Rynkowych i Społecznych IBRIS w czerwcu 2020 r. przeprowadził badanie w grupie kierowców i osób odwiedzających stacje benzynowe. Jako stację najbardziej rozpoznawalną 92 proc. osób wskazało markę ORLEN. Na drugim miejscu był Lotos (70 procent), na trzecim BP (67 proc.).

ORLEN budzi u zmotoryzowanych największe zaufanie – 62 proc., podczas gdy na drugą w zestawieniu markę – BP – wskazuje 32 proc. badanych. Podobny odsetek (30 proc.) ma Shell. Dla porównania zaufanie do marki Amic (należącej do Lukoilu) ma 6 proc. ankietowanych.

W kategorii sympatia, jaką budzi dana stacja paliw, liderem jest również ORLEN - 61 proc., Shell 30 proc., BP 29 proc. Rosyjski Amic budzi sympatię u 4 proc. badanych.

Rozpoznawalność, zaufanie i sympatia przekładają się na decyzje zakupowe. Po paliwo najczęściej jeździmy na stacje Orlenu. Z ankiety IBRIS wynika, że 57 procent aktywnych kierowców w trzech miesiącach poprzedzających badanie tankowało paliwo najczęściej na stacjach płockiego koncernu. Na drugim miejscu wskazano BP (12 proc.), na trzecim Shell (7 proc.).

Decyzje zakupowe to nie tylko paliwo. Wśród ankietowanych 40 proc. osób wskazało stacje Orlenu jako te, które wybierały na zakupy inne niż tankowanie. Na stacjach benzynowych zatrzymujemy się na kawę, obiad w restauracji lub robimy zakupy spożywcze. Na drugim miejscu jest BP (11 proc.), a na trzecim stacje Lotosu (6 proc.).

Respondentów zapytano także, stację jakiej marki chcieliby mieć w swojej okolicy. I tu również liderem okazał się ORLEN – na tę markę wskazało 46 proc. badanych. Na drugim miejscu podawano BP (12 proc.), na trzecim i czwartym ex aequo Lotos i Shell (po 9 proc.).

Stacje Orlenu prowadzą też pod względem wysokiej jakości obsługi - 87 proc. uważa ją za wysoką, dobrej jakości oferowanego paliwa - 80 proc. i wyboru artykułów pozapaliwowych – jako dobry oceniło 53 proc. badanych.

IBRIS zapytał ankietowanych, z czym kojarzy im się marka ORLEN. Odpowiedzi były następujące: przede wszystkim z tym, że jest to polska firma – odpowiedziało tak 92 proc. osób. Druga najczęściej wskazywana cecha to działanie dla dobra społecznego - 91 proc. Klienci kojarzą tę markę również ze sponsoringiem polskich sportowców – 89 proc.

Według danych Polskiej Organizacji Przemysłu i Handlu Naftowego w Polsce na koniec grudnia 2019 roku było 7 628 stacji benzynowych. Najwięcej, bo 1 800, posiadał PKN ORLEN. Następne były: BP (575), Lotos (506), Shell (415), Circle K należące do Statoil (353), Amic - należące do rosyjskiego Lukoilu (116). Pozostałe to stacje operatorów niezależnych, wśród których najwięcej należało do sieci Moya (244).


BG

źródło: Analiza postrzegania stacji paliw w Polsce, II edycja, IBRIS czerwiec 2020


Komentarze

Inne tematy w dziale Gospodarka