Księgowi z EBC odchodzą od swoich zasad
Sprawozdanie ze spotkania Rady Prezesów Europejskiego Banku Centralnego w sprawie polityki pieniężnej, które odbyło się w drodze telekonferencji w środę, 18 marca 2020 r.
1. Przegląd zmian finansowych i gospodarczych oraz opcji politycznych
Przewodniczący rozpoczął spotkanie od zauważenia, że chociaż środki polityczne podjęte przez Radę Prezesów na posiedzeniu w sprawie polityki pieniężnej w dniach 11–12 marca 2020 r. były dobrze skalibrowane, skala napotkanych wyzwań była wysoce niepewna. Tymczasem sytuacja uległa znacznemu pogorszeniu, ponieważ prawie wszystkie kraje strefy euro były w trybie pełnego zamknięcia z powodu szybkiego rozprzestrzeniania się koronawirusa (COVID-19). Sytuacja była bezprecedensowa, a następstw nie można było dokładnie przewidzieć. Niepewność na froncie gospodarczym powodowała poważne napięcia na rynkach finansowych, a przesłanie, że przede wszystkim potrzebne było wsparcie fiskalne, zostało dobrze zrozumiane i wiele rządów już na nie odpowiedziało. W obliczu ryzyka znacznego pogorszenia transmisji polityki pieniężnej EBC Rada Prezesów pilnie potrzebowała ponownej oceny swojej polityki i instrumentów, aby zaradzić ekonomicznym konsekwencjom ewoluującej pandemii koronawirusa.
Rozwój rynku finansowego
Schnabel dokonała przeglądu najnowszych zmian na rynku finansowym.
Od czasu regularnego posiedzenia Rady Prezesów w sprawie polityki pieniężnej w dniach 11–12 marca 2020 r. Europa stała się epicentrum światowej pandemii koronawirusa. Do tej pory w strefie euro potwierdzono prawie tyle samo przypadków, co w Chinach. W rezultacie straty na rynkach akcji w strefie euro były większe niż w większości innych jurysdykcji. EURO STOXX 50 spadł o prawie 40% od 20 lutego 2020 r., Kiedy epidemia koronawirusa zaczęła przekształcać się w globalną pandemię. Rynki akcji w Stanach Zjednoczonych, Japonii i na rynkach wschodzących spadły o około 25% w tym samym okresie. Sektor bankowy strefy euro był jednym z sektorów najbardziej dotkniętych kryzysem związanym z pandemią, a zapasy banków spadły w tym okresie o prawie 50%. Implikowana zmienność stale wykazywała tendencję wzrostową i na dwa dni przed obecnym spotkaniem osiągnęła poziomy ostatnio obserwowane podczas światowego kryzysu finansowego w 2008 r.
Na rynkach instrumentów o stałym dochodzie w strefie euro w ostatnich dniach zaobserwowano znaczące pogorszenie płynności rynku. Kontrahenci zgłosili brak nabywców dla kilku rodzajów aktywów. W warunkach niskiej płynności panował niezwykły stopień zmienności cen, w szczególności na rynku amerykańskim. Wysoką zmienność zaobserwowano również na niemieckim rynku Bund, przy rentownościach dziesięcioletnich obligacji o ponad 40 punktów bazowych od poniedziałku, 9 marca. Główny czynnik, który przyczynił się do wzrostu wydajności bezpiecznych aktywów, był prawdopodobnie związany z reakcją fiskalną na pandemię koronawirusa. Rządy na całym świecie ogłosiły szereg inicjatyw, których wynikiem są oczekiwania dotyczące zwiększonej podaży obligacji skarbowych, a ostatecznie wyższego poziomu ryzyka związanego z czasem trwania, który musiał zostać pochłonięty przez inwestorów, co prawdopodobnie doprowadziło do wzrostu premii terminowych. Podsumowując, rentowności dziesięcioletnich niemieckich obligacji skarbowych powróciły do poziomów obserwowanych tuż przed wybuchem koronawirusa, odzwierciedlając szeroko równoważące skutki słabszych perspektyw wzrostu i oczekiwanego wzrostu podaży obligacji.
Jednocześnie rentowności obligacji w innych jurysdykcjach strefy euro o wyższej ocenie były obecnie znacznie powyżej poziomów sprzed koronawirusa.
Podczas gdy część poszerzenia spreadów może odzwierciedlać różnice we wpływie kryzysu koronawirusowego na wzrost i zadłużenie we wszystkich jurysdykcjach strefy euro, część wzrostu może również odzwierciedlać ucieczkę w jakość, która dotknęła nawet emitentów państwowych strefy euro o wyższych ratingach kredytowych. Ucieczka w bezpieczne miejsce była wyraźnie widoczna na rynkach obligacji skarbowych jurysdykcji o niższym ratingu, przy czym spready zwiększały się w sposób wymierny i trwały, chociaż nastąpiła znaczna poprawa w dniu 18 marca 2020 r. Prawdopodobnie odzwierciedlało to zarówno oczekiwania dotyczące dalszych działań politycznych, jak i wzrost Eurosystemu obecność na rynku, ponieważ zarządzający portfelem zaczęli wdrażać dodatkowe 120 mld EUR koperty zakupów zatwierdzonej przez Radę Prezesów na posiedzeniu w dniach 11–12 marca 2020 r.
Pani Schnabel zakończyła swoją prezentację, zauważając, że podobnie jak na rynkach obligacji państwowych nastąpiło znaczne poszerzenie spreadów na prywatnych rynkach kredytowych strefy euro, co zagroziło uporządkowanemu przekazaniu polityki pieniężnej EBC. Poszerzenie było najbardziej wyraźne w obligacjach korporacyjnych o wysokiej stopie zwrotu, ale nie ograniczało się do nich. Zwiększeniu spreadów na rynkach kredytowych towarzyszyły znaczne odpływy netto z kredytów emitowanych przez przedsiębiorstwa niefinansowe, przy czym w ciągu kilku dni wycofano 2 mld EUR z rynków obligacji korporacyjnych w strefie euro. Dane rynkowe z Eurosystemu sugerują, że zwiększona obecność na rynku pomogła zapobiec jeszcze większemu poszerzeniu spreadów państwowych i kredytowych.
Perspektywy gospodarcze i opcje polityki pieniężnej
Lane zauważył, że pandemia koronawirusa stanowiła zbiorowy stan zagrożenia zdrowia publicznego w najnowszej historii. Był to także ekstremalny szok gospodarczy, który wymagał ambitnej, skoordynowanej i pilnej reakcji politycznej na wszystkich frontach polityki w celu wsparcia zagrożonych przedsiębiorstw i pracowników. Oczywiste było, że aktywność gospodarcza w strefie euro znacznie spadnie, zwłaszcza że coraz więcej krajów stanie przed koniecznością zintensyfikowania działań ograniczających. Środki te wywrą poważne obciążenie dla przepływów pieniężnych firm i pracowników. Było również jasne, że zwiększy to poważne ryzyko pogorszenia perspektyw inflacyjnych Rady Prezesów.
Rada Prezesów podjęła starannie skalibrowane środki na posiedzeniu w sprawie polityki pieniężnej w dniach 11–12 marca 2020 r., ale w warunkach, w których skala wyzwań nie była wystarczająco jasna. W tym momencie Rada Prezesów musiała ponownie ocenić sytuację, która szybko ewoluowała i wciąż ewoluowała, i musiała ocenić, czy stanowisko polityki pieniężnej pozostaje proporcjonalne do ryzyka dla perspektyw.
Podczas gdy prognozy uległy pogorszeniu, wskaźniki warunków finansowych znacznie się zaostrzyły, ponieważ rynki finansowe uległy znacznej dyslokacji i rozdrobnieniu. Krzywa wolna od ryzyka przesunęła się, a krzywe państwowe - kluczowe dla wyceny innych aktywów w gospodarce - stały się bardziej strome i bardziej rozproszone. Zaostrzyło to warunki finansowe w czasie, gdy gospodarka potrzebowała większego wsparcia.
W tym kontekście pan Lane zaproponował następujące środki polityki pieniężnej w celu zaradzenia kryzysowi koronawirusowemu:
a) po pierwsze, uruchomienie nowego programu tymczasowego zakupu aktywów papierów wartościowych sektora prywatnego i publicznego w celu przeciwdziałania poważnym zagrożeniom dla mechanizmu transmisji polityki pieniężnej oraz perspektyw dla strefy euro związanej z wybuchem i eskalacją rozprzestrzeniania się koronawirusa (COVID- 19): (i) nowy program awaryjny zakupu pandemicznego (PEPP) miałby ogólną pulę środków w wysokości 750 miliardów euro, przy zakupach przeprowadzonych do końca 2020 r., i byłby skierowany do wszystkich kategorii aktywów kwalifikujących się w ramach bieżącego programu zakupu aktywów (APP) . W przypadku części zakupów, które byłyby ukierunkowane na kwalifikowalne obligacje rządowe w ramach nowego programu, alokacja wskaźnika we wszystkich jurysdykcjach nadal byłaby kluczem kapitałowym krajowych banków centralnych Eurosystemu. Decydując jednak o sposobach interwencji, zarząd powinien być w stanie dostosować operacje w ramach nowego programu, aby pozwolić na przejściowe wahania w rozkładzie przepływów zakupów zarówno między klasami aktywów, jak i jurysdykcjami. To elastyczne podejście do składu zakupów było niezbędne, aby zapobiec przesunięciu obecnych przesunięć w zagregowanej krzywej długu państwowego strefy euro na dalsze zniekształcenia krzywej wolnej od ryzyka w strefie euro, zapewniając jednocześnie, że ogólna orientacja programu obejmowała wszystkie jurysdykcje strefa euro; (ii) zgodnie z warunkami APP, program byłby podzielony na ryzyko dla części ukierunkowanej na prywatne papiery wartościowe. W części dotyczącej publicznych papierów wartościowych zastosowanie miałaby ta sama zasada podziału ryzyka, co w PSPP; (iii) ponadto w ramach OIPE powinno obowiązywać zrzeczenie się wymogów kwalifikowania papierów wartościowych emitowanych przez rząd Grecji; oraz (iv) Rada Prezesów podejmie decyzję o zakończeniu nowego programu zakupu, gdy zostanie ocenione, że faza kryzysu koronawirusa została zakończona;
(b) po drugie, rozszerzenie zakresu aktywów kwalifikowanych w ramach programu zakupów w sektorze przedsiębiorstw (CSPP) na niefinansowe papiery komercyjne, dzięki czemu wszystkie papiery komercyjne o wystarczającej jakości kredytowej kwalifikują się do zakupu w ramach tego programu;
(c) po trzecie, aby złagodzić standardy zabezpieczeń poprzez dostosowanie głównych parametrów ryzyka w ramach zabezpieczeń Eurosystemu. W szczególności Rada Prezesów rozszerzyłaby zakres obowiązujących ram na dodatkowe wierzytelności kredytowe, aby obejmowały wierzytelności związane z finansowaniem sektora przedsiębiorstw. Zapewniłoby to, że kontrahenci mogliby nadal w pełni korzystać z operacji refinansujących EBC. Rada Prezesów powinna również zasygnalizować, że w razie potrzeby jest gotowa jeszcze bardziej złagodzić standardy dotyczące zabezpieczeń.
Jeśli chodzi o komunikację publiczną, pan Lane zauważył, że Rada Prezesów musi: (a) podkreślić, że EBC zobowiązał się do ochrony wszystkich obywateli strefy euro w tym niezwykle trudnym okresie. W tym celu EBC dopilnowałby, aby wszystkie sektory gospodarki mogły skorzystać ze sprzyjających warunków finansowania, które umożliwiłyby im pochłonięcie szoku. Dotyczyło to w równym stopniu rodzin, firm, banków i rządów; (b) zobowiązują się, że dołożą wszelkich starań w ramach swojego mandatu, aby dotrzymać tej obietnicy. Obejmowało to pełne przygotowanie do zwiększyć rozmiar programów skupu aktywów i dostosować ich skład tak bardzo, jak to konieczne i tak długo, jak to konieczne, w ramach mandatu EBC. Rada Prezesów zbada wszystkie opcje i nieprzewidziane okoliczności, aby wesprzeć gospodarkę w wyniku tego szoku; (c) podkreślając, że w zakresie, w jakim niektóre narzucone limity mogą utrudniać działania wymagane do wypełnienia mandatu, Rada Prezesów rozważy ich zmianę w zakresie niezbędnym do uczynienia swojego działania proporcjonalnym do ponoszonego ryzyka. Odnosiło się to również do warunków ustanowionych dla narzędzi EBC. Rada Prezesów nie tolerowałaby żadnego ryzyka dla płynnego przekazywania swojej polityki pieniężnej we wszystkich jurysdykcjach w strefie euro; oraz (d) wyjaśnić, że zakończy program po ocenie, że faza kryzysowa koronawirusa została zakończona, ale w żadnym wypadku nie przed końcem roku.
2. Dyskusje Rady Prezesów i decyzje dotyczące polityki pieniężnej
Podczas późniejszej wymiany poglądów członkowie zasadniczo zgodzili się z oceną dokonaną przez panią Schnabel i pana Lane'a w odniesieniu do panującej sytuacji finansowej i gospodarczej. Od czasu decyzji w sprawie polityki pieniężnej podjętych na posiedzeniu Rady Prezesów w dniach 11–12 marca rynki finansowe wykazywały skrajną zmienność, z oznakami poważnego przemieszczenia i rosnącej fragmentacji. Ogólnie rzecz biorąc, warunki finansowe nadal się zaostrzały, ponieważ stopy procentowe wolne od ryzyka dalej rosły we wszystkich terminach zapadalności, a spready państwowe i korporacyjne znacznie wzrosły, podczas gdy rynki akcji spadły. Ponadto prawdopodobne pogorszenie perspektyw działalności gospodarczej i inflacji oraz towarzyszący jej spadek oczekiwań inflacyjnych mogą doprowadzić do wzrostu realnych stóp procentowych, ryzykując procykliczne zaostrzenie warunków finansowych w czasie, gdy gospodarka wymaga łatwiejszych warunków radzenia sobie z obecnym szokiem.
Podobnie sytuacja gospodarcza szybko się pogarszała. Rygorystyczne środki ograniczające stosowane w całej strefie euro wywarły głęboki wpływ na gospodarkę, ponieważ firmy i gospodarstwa domowe zmniejszyły produkcję i wydatki. Świadczą o tym niektóre najnowsze wskaźniki ekonomiczne, które zaczęły sygnalizować istotne spadki aktywności gospodarczej i zatrudnienia. Uznano zatem, że wzrost gospodarczy w strefie euro znacznie spadnie. Podczas gdy pełny zasięg i czas trwania konsekwencji koronawirusa dla gospodarki były trudne do przewidzenia w tym momencie i dopiero z czasem stawały się jasne, istniało znaczne ryzyko poważnej recesji w strefie euro. Pogarszające się perspektywy gospodarcze, wraz z niższymi cenami ropy naftowej i malejącymi oczekiwaniami inflacyjnymi, również wprowadziły znaczne ryzyko pogorszenia perspektyw inflacji w strefie euro.
W związku z gwałtownym pogorszeniem stanu środowiska od posiedzenia Rady Prezesów w dniach 11–12 marca wszyscy członkowie zgodzili się, że uzasadniona jest dalsza zdecydowana reakcja polityki pieniężnej. Wyrażono szerokie poparcie dla pakietu środków zaproponowanych przez pana Lane'a, z pewnymi niuansami poglądów na temat poszczególnych elementów wniosku.
Panowała zgoda co do tego, że potrzebne są odważne i zdecydowane działania, aby przeciwdziałać poważnym zagrożeniom stwarzanym przez szybko rozprzestrzeniającego się koronawirusa w mechanizmie transmisji polityki pieniężnej, perspektywach gospodarki strefy euro, a zatem ostatecznie celu EBC w zakresie stabilności cen. Od czasu posiedzenia Rady Prezesów w dniach 11–12 marca stało się jasne, że strefa euro przeżywa wspólny szok, który poważnie wpłynął na wyniki gospodarcze we wszystkich jurysdykcjach strefy euro. Wyraźnie uzasadniało to zdecydowaną reakcję polityki pieniężnej i wymagało dodatkowego bodźca politycznego oraz wsparcia dla transmisji polityki pieniężnej, które miały być zapewnione zaledwie tydzień po decyzji Rady Prezesów w sprawie poprzedniego pakietu polityki. Zauważono również silną reakcję na podkreślenie wiarygodności zobowiązania EBC do wykorzystania wszystkich instrumentów polityki pieniężnej, aby zapobiec destabilizacji i samozachwianiu się spirali, które mogłyby zakłócić rynki finansowe i zagrozić stabilności finansowej i cenowej.
Zdecydowana większość członków poparła propozycję pana Lane'a dotyczącą uruchomienia do końca roku nowego programu pandemicznego zakupu w nagłych wypadkach (PEPP) papierów wartościowych sektora prywatnego i publicznego z kopertą w wysokości 750 miliardów euro. Taki tymczasowy program, ukierunkowany na konkretne konsekwencje rozprzestrzeniania się koronawirusa, był postrzegany jako najbardziej odpowiednia reakcja na poważny i powszechny szok o niespotykanej dotąd skali, który wpłynął na całą gospodarkę strefy euro. Kwota 750 miliardów euro zwiększyłaby pulę 120 miliardów euro ustaloną na posiedzeniu w dniach 11–12 marca, a zatem stanowiłaby skuteczną odpowiedź na poważne zagrożenia dla mechanizmu transmisji polityki pieniężnej i perspektyw dla strefy euro. Rozmiar i czas trwania nowego programu uznano za proporcjonalny do ryzyka w Radzie Prezesów stanął przed pełnym poszanowaniem mandatu stabilności cen. Zwrócono także uwagę, że dodatkowe zakupy aktywów skutecznie uzupełniłyby działania rządów strefy euro, przy jednoczesnym poszanowaniu postanowienia Traktatu dotyczącego rozdziału polityki pieniężnej od polityki fiskalnej.
Członkowie zasadniczo poparli propozycję, aby zakupy były przeprowadzane w elastyczny sposób, podczas gdy alokacja wzorcowa dla publicznych papierów wartościowych we wszystkich jurysdykcjach nadal byłaby kluczem kapitałowym krajowych banków centralnych Eurosystemu. Elastyczna strategia zakupów pozwoliłaby na wahania w rozkładzie przepływów zakupów w czasie, w różnych klasach aktywów i jurysdykcjach, w celu zaradzenia fragmentacji finansowej i zniekształceniom rynku, a także umożliwiłaby dostosowanie zakupów do skutków pandemii koronawirusa. W tym kontekście uznano również za mile widziane, że wymogi kwalifikowalności dotyczące papierów wartościowych emitowanych przez rząd Grecji zostaną zniesione w ramach OIPE. Biorąc pod uwagę powszechny charakter szoku, postrzegano to jako ważny środek wspierający skuteczną transmisję polityki pieniężnej we wszystkich segmentach rynków obligacji strefy euro. Uznanie zwolnienia uznano również za odzwierciedlenie zgodności greckiego rządu ze zobowiązaniami podjętymi w ramach wzmocnionego nadzoru monitorowanego przez instytucje UE.
Niektórzy członkowie wyrazili zastrzeżenia co do konieczności uruchomienia nowego, dedykowanego programu zakupu aktywów. Chociaż członkowie ci zgadzali się z wyraźną potrzebą działania, wyrazili wolę zastosowania istniejącego zestawu narzędzi Rady Prezesów, takiego jak zwiększenie obecnej APP lub rozważenie bezpośrednich transakcji monetarnych (OMT).
Jednak ogólnie uważano, że APP będzie mniej odpowiednia, biorąc pod uwagę dużą skalę i powszechny, ale tymczasowy charakter szoku. Jeśli chodzi o OMT, program został opracowany w celu zajęcia się zupełnie inną nieprzewidzianą sytuacją, polegającą na zapewnieniu jednolitości polityki pieniężnej EBC w przypadku poważnych napięć na rynkach obligacji rządowych jednego lub kilku krajów strefy euro, które powstały, w szczególności: z bezpodstawnych obaw przed odwracalnością euro.
Obecna sytuacja była ogólnie postrzegana raczej inaczej. Koronawirus był globalnym i powszechnym szokiem, który wpłynął na warunki finansowania i perspektywy makroekonomiczne w całej strefie euro. Sytuacja wymagała zatem działań w ramach polityki pieniężnej, które z jednej strony zapewniłyby natychmiastowe wsparcie w celu ustabilizowania warunków rynkowych, a po drugie, zapewniłyby odpowiednie stanowisko polityki pieniężnej w całej strefie euro.
W tym kontekście zwrócono uwagę, że alternatywnie można rozważyć obniżenie oficjalnych stóp procentowych w ramach pakietu polis, ponieważ część zaostrzenia warunków finansowych była spowodowana wzrostem krzywej wolnej od ryzyka. Ponadto zasugerowano, że Rada Prezesów mogłaby oznaczyć, że dodatkowe klasy aktywów mogą być w przyszłości uwzględnione w ramach proponowanego programu zakupu, poza włączeniem papieru komercyjnego, lub że progi ratingowe mogą zostać obniżone w przypadku papierów prywatnych, aby aby rozszerzyć kwalifikujący się wszechświat.
Członkowie powszechnie zgodzili się z propozycją pana Lane'a dotyczącą rozszerzenia powierzchni kwalifikujących się zakupów w programie CSPP, a także w ramach programu OIPE, aby umożliwić zakup papierów komercyjnych o wystarczającej jakości kredytowej. Rozszerzenie zestawu obligacji do wyemitowania wyemitowanych przez przedsiębiorstwa postrzegano jako środek, który bezpośrednio wspierałby sytuację finansową przedsiębiorstw, zapewniając w ten sposób istotną pomoc dla tej części gospodarki, której dotkliwie ucierpiały środki ograniczające mające na celu powstrzymanie rozprzestrzeniania się koronawirus. Osiągnięto również szerokie porozumienie w sprawie złagodzenia standardów zabezpieczeń dla operacji refinansujących Eurosystemu. W szczególności zakres dodatkowych wierzytelności kredytowych można rozszerzyć o wierzytelności związane z finansowaniem sektora przedsiębiorstw. Było to postrzegane jako sposób na zapewnienie, że kontrahenci mieli wystarczające zabezpieczenia i mogli w pełni wykorzystać operacje kredytowe Eurosystemu, zapewniając jednocześnie bankom zachęty do udzielania kredytów realnej gospodarce.
Jeśli chodzi o komunikację, członkowie zasadniczo poparli linie komunikacji zasugerowane przez pana Lane'a we wstępie. Należy podkreślić, że EBC działał zgodnie z mandatem stabilności cen, ponieważ pogorszenie perspektyw gospodarczych, spadające oczekiwania inflacyjne i zaostrzenie warunków finansowania dla różnych klas aktywów i terminów zapadalności stanowiły poważne ryzyko dla średniookresowej ceny Rady Prezesów cel stabilności. Należy podkreślić, że pandemia koronawirusa stanowiła poważny i wyjątkowy szok dla gospodarki strefy euro, który uzasadniał równie wyjątkową i zdecydowaną reakcję polityczną. W tym kontekście PEPP, który miał charakter tymczasowy i był ukierunkowany na konkretny szok a aktualna sytuacja była postrzegana jako właściwy kierunek działań politycznych, proporcjonalny do ryzyka. W istocie uzasadniona była silna reakcja polityczna w celu rozwiązania problemu przesunięć na rynkach finansowych, wspierając transmisję polityki pieniężnej w celu złagodzenia warunków finansowania realnej gospodarki strefy euro. Jednocześnie, uznając ostatecznie tymczasowy charakter szoku związanego z koronawirusem, trzeba podkreślić, że - zgodnie z zasadą proporcjonalności - Rada Prezesów zakończy zakupy aktywów netto w ramach OIPE, gdy uzna, że faza kryzysowa koronawirusa się skończyło, ale w każdym razie nie przed końcem roku.
Członkowie podkreślili, że EBC w pełni angażuje się we wspieranie wszystkich obywateli strefy euro w tym niezwykle trudnym okresie. W tym celu EBC dopilnowałby, aby wszystkie sektory gospodarki mogły skorzystać ze sprzyjających warunków finansowania, które umożliwiłyby im pochłonięcie szoku. W tym kontekście należy powtórzyć, że Rada Prezesów zrobi wszystko, co konieczne, w ramach swojego mandatu. Obejmowało to pełne przygotowanie Rady Prezesów do zwiększenia wielkości programów zakupu aktywów i dostosowania ich składu tak długo, jak to konieczne i tak długo, jak to konieczne. Obejmowało to również zobowiązanie Rady Prezesów do dostosowania, odpowiednio, wszystkich innych instrumentów, w tym dostosowania stawek polityki zgodnie z jej wytycznymi.
Członkowie w dużej mierze poparli propozycję pana Lane'a, aby zasygnalizować, że o ile narzucone przez siebie ograniczenia mogą utrudniać działania niezbędne do wypełnienia mandatu, Rada Prezesów rozważy zmianę limitów w zakresie niezbędnym do uczynienia tego działania proporcjonalnym do ryzyko. Trzeba było podkreślić, że Rada Prezesów poprze sprawne przekazywanie polityki pieniężnej we wszystkich jurysdykcjach strefy euro. Jednocześnie podkreślono, że działania polityczne Rady Prezesów muszą pozostać wyraźnie w jej gestii i być w pełni proporcjonalne do ryzyka związanego z mandatem EBC dotyczącym stabilności cen. Zauważono również, że nowa emisja długu przez rządy, agencje i instytucje europejskie strefy euro w związku ze zwiększonymi potrzebami finansowymi w celu wsparcia gospodarki prawdopodobnie złagodzi potencjalne ograniczenia wykonalności wynikające z obecnych parametrów zakupu ustalonych dla APP.
Zastrzeżenia zgłosili jednak niektórzy członkowie w związku z proponowanym komunikatem w sprawie limitów emisji i akcji emitenta. Przypomniano, że limity te były jednym z zabezpieczeń gwarantujących, że Rada Prezesów działa w ramach swojego mandatu. Co więcej, obecnie wydaje się, że ewolucja wszechświata do kupienia jest wystarczająca, aby uniknąć przedwczesnej dyskusji na temat możliwego zniesienia tych limitów, co mogłoby wiązać się z większym ryzykiem postrzegania go jako zbliżającego się do finansowania pieniężnego. Jednak pomimo wahania wyrażono również gotowość, by iść w parze ze starannie sformułowaną komunikacją, w świetle skali zakłóceń na rynku i wyzwań stojących przed realizacją mandatu EBC.
Wreszcie, inne podmioty polityczne, w tym organy podatkowe i inne instytucje polityczne, zostały wezwane do działania w ambitny i skoordynowany sposób, aby skutecznie uzupełnić środki polityczne Rady Prezesów w zakresie zwalczania kryzysu koronawirusowego. Chociaż z zadowoleniem przyjęto ogłoszenie i podjęcie środków fiskalnych na szczeblu krajowym, wciąż brakowało wspólnych i skoordynowanych działań na poziomie strefy euro. Konieczne były skoordynowane i terminowe działania polityczne rządów i instytucji europejskich, w tym nadzór bankowy, aby sprostać wyzwaniu dla zdrowia publicznego, jakim jest powstrzymanie rozprzestrzeniania się koronawirusa i złagodzenie jego wpływu gospodarczego, wspieranie przedsiębiorstw i pracowników zagrożonych. Obejmowały one również dalsze konkretne i decydujące kroki w celu wzmocnienia ram instytucjonalnych unii gospodarczej i walutowej, w tym poprzez bardziej jednolite środki fiskalne.
Biorąc pod uwagę powyższą dyskusję między członkami, Rada Prezesów zdecydowała o następującym kompleksowym pakiecie środków polityki pieniężnej:
Uruchomienie nowego programu tymczasowego zakupu aktywów papierów wartościowych sektora prywatnego i publicznego w celu przeciwdziałania poważnym zagrożeniom dla mechanizmu transmisji polityki pieniężnej oraz perspektyw dla strefy euro związanych z wybuchem i eskalacją rozprzestrzeniania się koronawirusa (COVID-19).
Ten nowy program pandemicznych zakupów ratunkowych (PEPP) miałby całkowitą pulę w wysokości 750 miliardów euro. Zakupy byłyby przeprowadzane do końca 2020 r. i obejmowałyby wszystkie kategorie aktywów kwalifikujące się w ramach istniejącej aplikacji.
W przypadku zakupów papierów wartościowych sektora publicznego alokacja wskaźnika we wszystkich jurysdykcjach byłaby nadal kluczem kapitałowym krajowych banków centralnych Eurosystemu. Jednocześnie zakupy w ramach nowej OIPE byłyby realizowane w sposób elastyczny. Pozwoliłoby to na przepływ zmiany w rozkładzie zakupów w czasie, w podziale na klasy aktywów i jurysdykcje.
Zwolnienie z wymogów kwalifikujących do papierów wartościowych wyemitowanych przez rząd grecki zostanie przyznane na zakupy w ramach OIPE.
Rada Prezesów zakończy zakup aktywów netto w ramach OIPE, gdy uzna, że faza kryzysu koronawirusa zakończyła się, ale w żadnym wypadku nie przed końcem roku.
Rozszerzenie zakresu aktywów kwalifikowanych w ramach CSPP na niefinansowe papiery komercyjne, dzięki czemu wszystkie papiery komercyjne o wystarczającej jakości kredytowej kwalifikują się do zakupu w ramach CSPP.
Aby złagodzić standardy zabezpieczeń, dostosowując główne parametry ryzyka ram zabezpieczeń. W szczególności zakres obowiązujących ram dla dodatkowych wierzytelności kredytowych zostałby rozszerzony o wierzytelności związane z finansowaniem sektora przedsiębiorstw. Zapewniłoby to, że kontrahenci mogliby nadal w pełni korzystać z operacji refinansujących Eurosystemu.
.....................................................
1.Protokół z posiedzenia 18 marca sugeruje, że chociaż niektóre bogate narody Europy Północnej pozostają sceptycznie nastawione do bodźców EBC, Lagarde nadal cieszy się komfortową większością głosów w Radzie Prezesów banku, a większość decydentów jest gotowa podjąć zdecydowane działania w celu zachowania euro.
2.Bank centralny mógł wcześniej wykupić do jednej trzeciej obligacji każdego kraju, ale ominął tę zasadę, podejmując decyzję o niestosowaniu jej do zakupów nadzwyczajnych.
3.Protokoły ujawniły również, że niektórzy decydenci opowiadali się za zastosowaniem nigdy nie wdrożonego przez EBC programu bezwarunkowych transakcji pieniężnych (OMT), który pozwala EBC kupować nieograniczoną ilość długów dowolnego kraju - lub po prostu kupować więcej w ramach istniejącego programu skupu aktywów.
4.EBC, podobnie jak inne duże banki centralne, zwiększył swoją reakcję na pandemię, wprowadzając szereg środków stymulujących, w tym torując drogę potencjalnie nieograniczonemu drukowi pieniędzy.
5.Chociaż EBC nie opublikował jeszcze prognoz wzrostu, Lagarde powiedział, że gospodarka strefy euro może skurczyć się nawet o 10% w tym roku, co jest największym rekordowym spadkiem, jeśli blokada potrwa kilka miesięcy.
6.Dane opublikowane od czasu nadzwyczajnego spotkania wskazują, że EBC kupuje rekordowe kwoty długu, wypaczając swoje zakupy w kierunku Włoch, kraju najbardziej dotkniętego kryzysem. Włochy zostały inaczej potraktowane niż Grecja?
....
Inne tematy w dziale Gospodarka