178 obserwujących
1933 notki
3146k odsłon
2533 odsłony

Cytrynowy demokrata z Alei Przyjaciół

Wykop Skomentuj84

image

Po trzech historycznych notkach okolicznościowych, wracamy dziś do naszych pasji, do motoryzacji. Bo to będzie wiodący temat maja na tym blogu. Dziś kolejne " enfant prodige " Andre Citroena. Wybór auta nie jest przypadkowy, bowiem było to auto w Polsce - w specyficznym okresie jej historii - niezwykle popularne i nikogo obojętnym nie pozostawiało. Wzbudzało emocje, zachwycało wyrostków, imponowało, wzbudzało zazdrość u pasjonatów motoryzacji, przejażdżka takim autem była marzeniem. Oczywiście nie dla wszystkich.

image

Pewnie gdzieś tam w Alei Przyjaciół  przewiozło 7 - letniego Adasia, którego brat Stefan wrócił właśnie z roboty, podwieziony przez kolegów z zaprzyjaźnionego resortu legendarną czarną " Cytryną " A może wiozło małego Jasia, który szybciej mówi niż myśli, gdzieś na Plac Defilad, aby sobie poćwiczył pod okiem taty podawanie kwiatów tow. Tomaszowi ? A gdzieś tam ciężarny Sewek gramoli się na tylną kanapę ? Tak to było auto, to był komfort, to była legenda. Jednak nie dla wszystkich. Niektórym  widok czarnej, odchylonej zawadiacko, limuzyny mroził krew w żyłach. To nie tata wrócił z pracy, to po tatę przyjechali. Czy jeszcze zobaczy ojca ? Czy zajmie się ojcem jakiś hipotetyczny sędzia Stefan... i już taty nie zobaczy ? To był ten czas. Dla wielu podróż legendarną " Cytryną " to była podróż w jedną stronę. Miało NKWD swój " czornyj woron " a nasze Ministerstwo Bezpieczeństwa Publicznego swoje czarne " Cytryny "
image

To auto pod kamienicą wróżyło kłopoty

Pewnie czytelnicy domyślają sie już, że chodzi o Citroena Traction Avant, auta bardzo popularnego  wśród funkcjonariuszy UB. Lubianego  za swoją szybkość, komfort jazdy i pozwalającego się pewnie prowadzić. Bez jakichkolwiek obaw o wypadnięcie z drogi. Taki miało charakter i bardzo odpowiadało charakterowi UB - eków. Ich też można było być pewnym i wiadomo było co po nich można się spodziewać. Citroen Traction Avant było najbardziej nowoczesnym, najbardziej zaawansowanym technicznie autem swoich czasów. Było bez wątpienia  awangardą motoryzacji w połowie XX wieku i być może dlatego Ministerstwo Bezpieczeństwa Publicznego zdecydowało się na zakup tego auta.

image

Tak mógł wyglądać park maszyn w MBP

Budowa awangardowego systemu, wymagała aut awangardowych. Ulubione auto gangsterów, Gestapo i funkcjonariuszy MBP. Gestapowcy, gangsterzy i ubowcy to zawody pokrewne, więc wybór auta nie dziwi. Jednak nie tylko, bo zawzięty i szybki Traction Avant " kolaborował "  również z Wehrmachtem, trafiając aż pod Stalingrad, gdzie w głębokim śniegu dowiódł wyższości przedniego napędu, nad wałem i dyferencjałem umieszczonym z tyłu. Kto jeździł zimą, w śniegu autami z napędem przednim ten zna ów walor. " Wgryzanie " się w śnieg i parcie do przodu to cecha tego napędu.

image
...ten dotarł za krąg polarny


Zostawmy jednak historię i wykorzystanie tego niezwykłego auta przez historię w sposób - przez jego konstruktorów - nie przewidziany.

image


Przyjrzyjmy się, zamiast tego, awangardowym rozwiązaniom technicznym, autorstwa zespołu projektowego firmy Citroen. Szefem zespołu był ten sam człowiek, któremu zawdzięczamy bohatera poprzedniej notki - Citroena 2 CV - Andre Levebvre.

image
En Avant !

image

Samochód, który widzimy za oknem tak naprawdę nie różni się wiele od Citroena Traction Avant. Dodatek elektroniki, wielopunktowy wtrysk zamiast gaźnika i zmiana bryły to zmiany ważne, szczególnie dwie pierwsze, ale nie one decydują o komforcie jazdy. Citroen TA miał w sobie to wszystko co mają współczesne auta, a nawet więcej, bowiem ostatni wypust z lat 50 - tych XX wieku, miał hydropneumatyczne zawieszenie, pozwalające wyeliminować klasyczne amortyzatory. A jak się tym jeździ ? Bajka.

image

Cóż można tu dodać ? Nic

Traction Avant był rewolucją w motoryzacji i wyznaczył kierunek jej rozwoju po dziś dzień. Czy wyobrażamy sobie w dzisiejszych czasach samochód na ramie ? Oczywiście nie. Zawieszenie samonośne nie tylko zmniejszyło wagę pojazdów, co wraz z przesunięciem silnika do tyłu w TA, pozwoliło na zmianę środka ciężkości, w konsekwencji pozwoliło autom  zwiększyć prędkość bez ryzyka wypadnięcia z drogi. Przedni napęd i przeguby homokinetyczne ? Rozwiązanie stosowane do dziś. Przedni napęd eliminuje kanał wału napędowego, dając w rezultacie więcej miejsca w przestrzeni pasażerskiej.

image

Proszę zwrócić uwagę na samopowrotny przełącznik kierunkowskazów i lewarek biegów w kierownicy. Lewarek w kierownicy, więcej miejsca dla pasażerów. Choć to rozwiązanie jest dziś passe.

image

W czasach mniej restrykcyjnych, na dwóch kanapach Citroena TA mogło sobie spokojnie podróżować 6 szczupłych osób. Przed wojną armia francuska zakupiła od Citroena kilkaset pojazdów. W muzeum operacji " Dynamo " w Dunkierce widziałem na archiwalnych zdjęciach kilkanaście Citroenów TA, więc niewykluczone, że tym autem uciekało przed Niemcami aż sześciu francuskich żołnierzy naraz. Cóż znaczy mądrość sztabowców i zręczna, przemyślana taktyka. Dziś podróż w sześć osób jest oczywiście niemożliwa  z uwagi na przepisy jak i wzrost średniej wagi przeciętnej europejskiej rodziny i zapasionych sierżantów.

Wykop Skomentuj84
Ciekawi nas Twoje zdanie! Napisz notkę Zgłoś nadużycie

Więcej na ten temat

Salon24 news

Co o tym sądzisz?

Inne tematy w dziale Gospodarka