Siukum Balala Siukum Balala
912
BLOG

Falkirk Wheel

Siukum Balala Siukum Balala Podróże Obserwuj temat Obserwuj notkę 33


image


Falkirk to 30-to tysięczne miasto leżące między Edynburgiem, a Glasgow. Do historii przeszło z powodu dwóch bitew. Jednej znanej z filmu “ Braveheart “ z Melem Gibsonem, druga bitwa miała miejsce podczas tzw. powstania Jakobitów w roku 1746. Później było nieco spokojniej, choć wojny trwały nadal, bo odlewnia armat w Falkirk pracowała pełną parą. Kiedy zamówinia na armaty przestały napływać zapobiegliwi Szkoci w fabryce armat zaczęli odlewać słynne czerwone pillar box, charakterystyczne angielskie skrzynki pocztowe, dziś robią głównie autobusy. Istnieje duże prawdopodobieństwo, że odwiedzając Anglię będziemy ją zwiedzać z pokładu double deckera wyprodukowanego w Falkirk.
Jest jednak w Falkirk rzecz szczególna, jedyna i niepowtarzalna, światowy unikat, katedra myśli inżynierskiej czyli Falkirk Wheel. Ja tej katedry sam nie wymyśliłem tak stoi w przewodniku.


image


W Falkirk łączą się dwa kanały : Union Canal umożliwiający dopłynięcie z Edynburga do Glasgow i Forth & Clyde Canal przecinający Szkocję ze wschodu na zachód. Wielka Brytania miała najbardziej rozbudowaną sieć kanałów w Europie, w czasach największego kanałowego boomu łączna długość wszystkich kanałów wynosiła ok. 6000 km, obecnie pod zarządem British Waterways pozostało skromne 3000 km, mimo tego wpływając Tamizą do Londynu możemy w zasadzie dotrzeć łodzią do każdego większego miasta w Wielkiej Brytanii. Anglicy żartobliwie dzielą rewolucję przemysłową na dwa okresy: "canalmanię" i "railwaymanię".


image


Połączenie Union Canal i Forth & Clyde Canal było z powodu różnicy poziomów obsługiwane aż przez 11 śluz, w latach 30-tych XX wieku z powodów ekonomicznych zlikwidowano połączenie obu kanałów, śluzy zasypano i taki byłby koniec historii gdyby nie angielskie przywiązanie do przeszłości, gdyby nie sentymenty i gdyby nie wsparcie lokalnych samorządów oraz narodowej loterii, która zebrała część pieniędzy na budowę gigantycznego diabelskiego młyna w Falkirk, który zastapił śluzy i całodzienną nudę śluzowania łodzi.


image


Na koniec sprawę przyklepała królowa, która w maju 2002 roku z okazji swojego złotego jubileuszu, puściła koło w ruch .

Kręci się do dziś przysparzając miastu niewiele mniej dochodu niż niegdysiejsza produkcja armat i skrzynek pocztowych.


image



image



image



image





Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Rozmaitości