Artur Rumpel Artur Rumpel
420
BLOG

Przedpostne pytanie graniczne

Artur Rumpel Artur Rumpel Religia Obserwuj temat Obserwuj notkę 6


Choć zazwyczaj na blogach przekazuję informacje i wyrażam opinie, to czasem też stawiam pytania, na które nie znam odpowiedzi.


Od lat się zastanawiam nad kwestią spożywania napojów dni postu ilościowego, czy ścisłego. Przepisy postne, ani stare, ani nowe, nic o napojach nie mówią, można się natomiast spotkać z różnorakimi opiniami prywatnymi na ten temat. Są tacy, którzy w Środę Popielcową i Wielki Piątek nie piją napojów słodkich, nawet kawy nie słodzą, są i tacy, którzy w dni postne piją samą wodę.


To stanowisko wydaje mi się zbyt skrajne. Ja osobiście uważam, że skoro przepisy postne o napojach nic nie mówią, to napoje w dni nawet najściślejszych postów pić można. Pozostanie jednak kwestia, czy wszystkie.


Są bowiem takie napoje, które niewiele od posiłków się różnią, jak kompoty z dużymi i licznymi kawałkami owoców, czy gęste jogurty. Uważam, że takie napoje należy traktować jak posiłki i wliczać w liczbę posiłków w dzień postny.


Gdzie przebiega granica? Nie wiem, ale na swój użytek proponuję test sitka. Uznaje, że co przez klasyczne sitko kuchenne swobodnie przecieknie, jest napojem i może być spożywane między posiłkami, w dniach postu ścisłego. Oczywiście dotyczy to napojów roślinnych i mlecznych, a nie wywarów mięsnych, które łamią z kolei post jakościowy.


A co Państwo o tym sądzicie?



Urodziłem się w Rybniku 22 kwietnia 1975. Ukończyłem I Liceum Ogólnokształcące w Wodzisławiu Śląskim (1994), Wydział Farmaceutyczny w Sosnowcu Śląskiej Akademii Medycznej w Katowicach (1999) oraz Wydział Etnologii i Nauk o Edukacji w Cieszynie Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach (2004). Jestem więc z wykształcenia farmaceutą i... no właśnie i kim? Do niedawna zawsze pisałem, ze etnologiem, teraz jednak, patrząc na zakres moich dociekań muszę stwierdzić, że akcenty mi się przesunęły w kierunku antropologii kulturowej. Nie zajmuje się bowiem kultura ludową, ani samymi tylko kulturami niemasowymi, ale zróżnicowaniem kultur z uwzględnieniem kultury masowej. Tak więc wychodzi , ze jestem antropologiem kulturowym. Mam wspaniałą rodzinę - żonę i dzieci. Od lat nieregularnie publikuję w czasopismach naukowych i profesjonalnych (ALBOalbo, Konteksty, Panacea, Uniwersytet Kulturalny, Puls Farmacji, Bez Recepty, Lek w Polsce), społeczno - politycznych (Najwyższy Czas, Opcja na Prawo, Pro Fide Rege et Lege, Rojalista - Pro Patria), religijnych (Przewodnik Katolicki) i lokalnych (U Nas, Nowiny Wodzisławskie) oraz na licznych stronach internetowych. Mam też na koncie dwie wydane książki- "Religia w Polsce" (2010) oraz "Ludzie i religie w Polsce" (2012). Od kilku lat skupiam się na prowadzeniu blogów i szukam wydawców dla kolejnych książek. O kulturze piszę pod adresem https://svetomir.home.blog/, tu zaś piszę o polityce. 

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Społeczeństwo