Tornado Tornado
643
BLOG

A. Macierewicz: "Do wybuchu w skrzydle doszło 100 metrów przed brzozą pana Bodina...

Tornado Tornado Katastrofa smoleńska Obserwuj temat Obserwuj notkę 56

... (...) To się działo na wysokości co najmniej 25...30 metrów”. - od 9:06 filmu pt.: 10/04/2010 Fakty - Macierewicz prezentuje symulację instytutu w Wichita: Nie brzoza, ale wybuch!  https://youtu.be/Zc_uGHu8Yeg

I to jest małe zaskoczenie, gdyż dotychczas uważano, że do pierwszego wybuchu na lewym skrzydle doszło około 50 metrów przed brzozą na wysokości około 20 metrów. Czy zapisy parametrów lotu to potwierdzają?

Otóż nad dnem jaru – 1700 metrów przed progiem pasa lotniska w Smoleńsku TU-154M znajdował się przez chwilę na wysokości radiowej 113 metrów – vide: fragment z wykresu zamieszczonego w raporcie MAK ze strony 69 (wersja angielska). 

image


Wiemy też, że opad samolotu odbywa się po krzywej zwanej parabolą i nad dnem jaru (1700 m przed progiem pasa lotniska) prędkość opadania maszyny wynosiła 7m/sek. Wiemy też, że przy bliższej naprowadzającej (BR) TU-154M wyrównał lot i zaczął zwiększać pułap – vide poniższa grafika - górna parabola.

image

Odległość bliższej naprowadzającej do pancernej brzozy wynosi 200 metrów. Dystans ten TU-154M pokonał w ciągu 2,5 sekundy (200/78=2,6). Wiemy też że przy bliższej naprowadzającej przyspieszenie pionowe wynosiło 1,15 (ułamek sekundy za punktem B) i gwałtownie od tego punktu rosło aż do punktu C – vide wykres poniżej.

image

Załamanie przeciążeń pionowych nastąpiło o godz. 8:40:59 Gwałtowny skok przeciążenia pionowego - sekundę później o godz. 8:41:00. Natomiast na wykresach z QAR gwałtowny skok przeciążenia pionowego nastąpił 0,6 sek. wcześniej., czyli o godz. 8:40:59,4 Tak więc widoczny na wykresie pierwszy wstrząs o godz. 8:40:59 (punkt C na wykresie), połączony z załamaniem się przeciążeń pionowych i poprzecznych, był przypuszczalnie eksplozją inicjującą kolejne: przy napędach klap i 0,6 sek. później przy dźwigarach, które spowodowały utratę przez samolot 6 metrowej końcówki lewego skrzydła.

Brzoza Bodina znajduje się 150 metrów przed współrzędnymi alertu TAWS#38. Dystans ten TU-154 pokonał w ciągu dwóch sekund (150/75=2). W tym miejscu samolot znajdował się na wysokości 36 metrów. Od brzozy samolot miał prędkość wznoszenia (pionową) 6m/sek. Czyli w ciągu dwóch sekund samolot zwiększył pułap z 24 do 36 metrów. (36 - 12 = 24 m).   

I jeszcze jedna manipulacja komisji MAK. Trajektoria TU-154 powinien przebiegać w odległości 37,55m/2 - 5 = 13,8 m od pancernej brzozy. Co zrobił MAK. Umiejscowił pancerną brzozę w takim miejscu, żeby wyszło te 13,8 metra. I prawie się zgadza. Umiejscowił ją na mapie satelitarnej w odległości 13 metrów od osi podłużnej pasa lotniska w Smoleńsku.

Kilka lat temu prof. Czachor wraz z geodetą udali się do Smoleńska, żeby dokładnie zlokalizować pancerną brzozę. I co się okazało, trajektoria TU-154 wyznaczona na podstawie alertów TAWS#37 i TAWS#38 (58 metrów od osi pasa lotniska) przebiegała w odległości nie 13,8, lecz 8 metrów od pancernej brzozy, a w raporcie MAK na stronie 83 czytamy: "W odległości 244m od punktu pierwszego zderzenia i bocznym odchyleniu o 61m w lewo od osi podłużnej WPP, na wysokości około 5 metrów nastąpiło zderzenie samolotu z brzozą o średnicy pnia 30-40cm". 61 - 58 = 3m Czyli PFL 101 minął pancerną brzozę w odległości: 8 - 3 = 5, a powinien - 13,8 metra. Różnica - prawie 9 metrów. Zresztą matactw, przemilczeń kluczowych zdarzeń w ostatniej fazie lotu TU-154 przez tę komisję jest znacznie, znacznie więcej. 

Aneks: Wykres z ATM QAR przeciążeń pionowych, poziomych i roll. Wybuch przy napędach klap miał miejsce o godz. 8:41:00 minus 0,63 sek. O godz. 8:41:00 (0,63 sek. później) nastąpiło odstrzelenie 6 metrowej końcówki lewego skrzydła.Towarzyszyło temu gwałtowne przechylenie samolotu roll z 2,5 do 33 stopni.

image







Tornado
O mnie Tornado

Inżynier, żeglarz, pasjonat fotografii, sprzętu Hi-End, muzyki rockowej i... Szopena, nowych technologii pozyskiwania energii i racjonalizacji jej zużycia

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Polityka