Tornado Tornado
514
BLOG

Katastrofa smoleńska: Raport z trenażera – co Rosjanie chcieli udowodnić?

Tornado Tornado Katastrofa smoleńska Obserwuj temat Obserwuj notkę 27

Na poniższej grafice zestawiono najważniejsze parametry lotu TU 154 uzyskane w symulatorze lotu znajdującego się w ośrodku badawczym pod Moskwą takie jak: przeciążenia pionowe, położenie dźwigni przepustnic, prędkości pionowe oraz wysokości samolotu względem gruntu. Wszystkie wykresy uzyskane w trenażerze oznaczono kolorem zielonym, zaś kolorem czerwonym - parametry lotu TU 154M-101 pozyskane na podstawie zarejestrowanych danych przez rejestrator pokładowy MSRP-64M-6.image

Z analizy wykresu wysokości radiowej wynika, że opad TU 154 dla zadanych wyżej parametrów wyniósł: 37,7 – 14,4 = 23,3 metra (dolna zielona krzywa). Gdyby przyjąć średnia prędkość wznoszenia się gruntu 3 metry na sekundę lotu TU 154, to od wartości 23,3 należałoby odjąć: 4 sek. x 3m/sek.= 12 metrów. Czyli opad samolotu względem elewacji lotniska wyniósłby: 23,3 – 12 = 11,3 m.

Z obliczeń dla Nyśr 1,25 opad samolotu wynosi:

∆H = (Vy)²/[(2*g*(Ny-1)] = (7.9)²/[(2*9.81*(1.25-1)] = 12,72m

Na wykresach kąta wychylenia dźwigni przepustnic silników (RUD-ów) widzimy że pilot w symulatorze zaczął je przesuwać o godz. 10:40:52,5 i zakończył po dwóch sekundach. Dźwignie przepustnic nie zostały przesunięte w swoje maksymalne położenie 68,9 lecz tylko w położenie 43,3 stopnia. I mimo to po 4 sekundach uzyskano przeciążenie Ny = 1,54g. Dla polskiego samolotu przy przeciążeniu 1,35g nastąpiło załamanie przeciążeń pionowych będące następstwem serii eksplozji na lewym skrzydle – wykresy w kolorze czerwonym.

Eksperyment w symulatorze lotów nie odpowiedział na pytanie, jaki byłby opad samolotu, gdyby pilot w symulatorze przesunął dźwignie przepustnic w położenie maksymalne 68,9 stopnia. Można tylko przypuszczać, że uzyskano by przeciążenia rzędu 2g (Ny = 2), a opad samolotu przy prędkości pionowej 8 m/sek. byłby znacznie mniejszy od 10 metrów. Jednym słowy eksperyment na symulatorze lotu pokazał, że polski TU 154M nie był sprawny w ostatniej fazie jego lotu, co zresztą pokazały wykresy - korelacje sił działających na wolant z kątami wychylenia steru wysokości zamieszczone w raporcie MAK na stronie 166 (fig. 49)

image

Tornado
O mnie Tornado

Inżynier, żeglarz, pasjonat fotografii, sprzętu Hi-End, muzyki rockowej i... Szopena, nowych technologii pozyskiwania energii i racjonalizacji jej zużycia

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Polityka