wzmianka wzmianka
636
BLOG

Mój TAURON

wzmianka wzmianka Energetyka Obserwuj temat Obserwuj notkę 29

Piszę o kosztach własnych, dostaw energii elektrycznej w okresie przed zielonym Ładem. 

Fragmenty faktur za dostawę energii elektrycznej w okresie zimowym, od października 2020 do kwietnia 2021 roku w trzech punktach odbioru:  

Garsoniera z umowną mocą 13,6 kW

image

Na podstawie tych danych wystawiono fakturę rozliczeniową oraz 5 faktur prognozowanych na łączną sumę 508,23 zł za 345 kWh. W tym punkcie odbioru 1 kWh kosztuje użytkownika 1,473 zł.  

Mieszkanie z umowną mocą 4 kW 

image

W tym mieszkaniu koszt 1 kWh jest mniejszy i wynosi 1,083 zł za 1 kWh. Decyduje o tym głównie większe zużycie energii, wynoszące 530 kWh, za które trzeba zapłacić 574,05 zł. Na razie opłata mocowa nie zależy od mocy dyspozycyjnej, jest taka sama dla mocy 4 kW i 13,6 kW. Jest to jednak bardzo młoda opłata i z wiekiem może przybrać na wadze. Podobnie jest z opłatą OZE, której zalążek widzimy na pierwszym obrazku. 

30 sierpnia 2016 r. napisałam notkę pt. "Co jest w moich rachunkach za energię?". Ze względu na złą jakość tej notki - dziury po ilustracjach oraz zlikwidowanych komentarzach - cytuję jej fragment, dokumentujący zużycie energii w moim jednoosobowym gospodarstwie dla porównania zużycia energii i wzrostu cen energii w ciągu pięciu lat. 

Jest to rozliczenie sześciomiesięcznego okresu jesienno-zimowego 2015/2016. Zapłaciłam w miesięcznie wystawianych fakturach zaliczkowo za prognozowane zużycie 530 kWh 338,80 zł brutto. Zużycie faktyczne wyniosło 486 kWh i kosztowało 341,02 zł brutto. Reasumując: 1 kWh energii elektrycznej kosztuje mnie 0,70 zł. W okresie rozliczeniowym prąd w moim gospodarstwie zdrożał o 10%. 


W ciągu pięciu lat 2015/16 - 2020/21  prąd dla mnie zdrożał z 0,70 zł do 1,08 zł, czyli o 54%. Od końca 2019 roku korzystam z indukcyjnej płyty grzejnej, dzięki temu obniżyłam sobie koszt dostawy 1 kW energii. 

Garaż z umowną mocą 1 kW 

Na podstawie zużycia energii w gazażu z indywidualnym licznikiem dostałam sześć faktur płatnych co dwa miesiące na sumę 101,17 złotych przy planowanym zużyciu oszacowanym na podstawie danych historycznych wynoszącym 0 kWh. W ten sposób w moim garażu prąd drożeje najszybciej. Największy koszt ponoszę z tytułu dystrybucji energii i mocy, przy zerowej ilości dostaw energii. Na szczęście w tym przypadku opłata mocowa wynosi tylko! 1,87 zł za miesiąc. 


wzmianka
O mnie wzmianka

Wykształcenie techniczne, praca w zawodzie. Do pisania na S24 namówił mnie wnuk Jędrzej.

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Gospodarka