wzmianka wzmianka
2464
BLOG

Charakterystyka pracy wiatraka o mocy 5 kW

wzmianka wzmianka Energetyka Obserwuj temat Obserwuj notkę 21

Fotowoltaika i wiatraki

Nadal nie pozbyłam się nadziei na porównanie pracy małych elektrowni fotowoltaicznych z pracą małego wiatraka. Taka okazja pojawiła się w odniesieniu do urządzeń o mocy znamionowej 5 kilowatów. Taką moc ma zestaw 20 paneli PV i jedyna turbina wiatrowa o tej samej mocy monitorowane w internecie http://pvmonitor.pl/index.php 

Moja radość z danych o produkcji energii z jednego wiatraka o mocy 5 kW zlokalizowanego w Warszawie była wielka. Mimo stwierdzonych nieciągłości w pracy lub rejestracji danych z tego obiektu nazwanego Pikusiem jestem zadowolona z tego, co zdołałam uchwycić na obrazkach w okresie dostępu do grafiki z monitoringu http://pvmonitor.pl/user.php?idinst=10151

Zdumiona jestem faktem mojego zainteresowania się tym wiatrakiem w okresie jego szczególnej aktywności. Po dniu, w którym pokazałam dane z 3 styczna '18, z szeroko opisywaną wcześniej produkcją energii z różnych źródeł e elektrowni zawodowych, skopiowałam bieżące dane o pracy tego wiatraka na dużym  wykresie. 

image

W dniu tym wiatrak o mocy 5 kW wyprodukował 10,41 kWh energii, co daje ponad 2 godziny pracy z mocą znamionową. Wiatrak osiągał maksymalną moc chwilową 2 kW (40%). Z wykresu tego możemy się dowiedzieć, jak niestabilna jest praca małych wiatraków. Przenoszenie tej obserwacji na duże turbiny nie wchodzi w rachubę, ze względu na dużą bezwładność oraz zaawansowane sterowanie kosztowną turbiną. Spodziewam się znacznie mniej zróżnicowanej charakterystyki mocy chwilowej turbin przemysłowych. Tego muszę nadal szukać. 

Niżej przedstawiam dane o produkcji energii przez Pikusia za stycznia 2018 r. Dał on 41,8 kW energii, z czego 1/4 wytworzył w dniu 16 stycznia. Nie wiemy, czy Pikuś hasa na wolności czy też jest posłuszny woli swego pana. Co się działo z wiatrem następnego dnia z zerową produkcją? Jeśli Pikuś jest posłuszny panu a nie przyrodzie, to wszystko co tu już jest i jeszcze będzie nie pozwoli nam na ocenę sił przyrody, a jedynie na jej okiełznanie z człowieka woli. 

image

Dodam jeszcze, że wiatrak ten jest monitorowany od czerwca 2017 roku i dał do dnia dzisiejszego 292 kWh energii, najwięcej w grudniu '17 - 73 kWh. 


wzmianka
O mnie wzmianka

Wykształcenie techniczne, praca w zawodzie. Do pisania na S24 namówił mnie wnuk Jędrzej.

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Gospodarka